Jump to content

Thony

Medlemmar
  • Inlägg

    79
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Thony's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Jag köpte en 16:1 till min 69:a och passform och kvalitet var mycket bra. Rekommenderas! Passade "bult on". Inga problem alls.
  2. Rolands Mustang i Filipstad är ett tips. En bekant köpte ett skivbromskit av honom och allt fanns hemma. Bara att bulta på. Kanske något dyrare än att köpa i USA men å andra sidan vet man att man får rätt grejer.
  3. Ska beställa ett svänghjul från Summit. Men vilket ska jag ha? External engine balance eller internal engine balance? Motorn är en 351 w 69, svänghjulet har 164 kugg. Tacksam för hjälp.
  4. En av varje...bra förslag När lottovinsten ramlar in ska stallet kompletteras med en Mach 1 428 automat 69, en fastback 65 manuell och en 64,5 cab automat En Boss 302 eller en Shelby vore inte fel det heller Fast jag är rätt nöjd med den jag har oxå – besiktad med blankt papper i tisdags och snart kommer det riktiga cabvädret! Trevlig midsommar!
  5. Ett byte hade ju varit enkelt och bra Janne men jag tänkte behålla min toploader i fall jag vill byta tillbaka. Tack för alla svar och synpunkter. Kanske enklast och billigast då att testa en FMX en säsong, om man nu får tag på de grejer som behövs.
  6. ja tänkte inte byta till automat för gott utan tycker enbart det skulle vara kul att prova en säsong. Det blir ju en hel del glidande i stan och då är det inte så kul med manuell. Ute på landsvägen är det en annan sak, där kommer den manuella lådan till sin rätt. Men eftersom jag är inne på att byta, vad krävs och vad ska jag ha för grejer tycker ni? Tänkte inte köpa nytt, det blir ett för dyrt experiment.
  7. Åker med original fyrväxlad toploader i min 69:a och det är kul. Men nu är jag ändå sugen på att åka med automat ett tag. Nån som kan ge råd om vad jag behöver utöver lådan och flexplate. Passar vxllådsfästet och befintlig kardan? Sitter en standardbetonad 351w i bilen. Är inne på en beg. C4, är det klokt, tror ni? Mycket tacksam för svar.
  8. Mustangens bakända står upplyft på pallbockar i garaget och jag hade precis satt mig i förarsätet och slagit på tändningen för att kolla att allt fungerade som det skulle efter att diverse strömbrytare och sladdar monterats. Väl bakom ratten slöt jag ögonen och för ett ögonblick tyckte jag mig känna doften av varm asfalt. Min kära pony har inte varit i gång på någon månad så varför inte, funderade jag och vred nyckeln till startläget. Trots stilleståndet tände 351:an nästan bums och efter några sekunder spann den som en huskatt. Ett lätt tryck på gasen fick mussen att skaka av sig vintersömnen. Än en gång blundade jag och drömde om våren. Jag la i ettan och gasade lite lätt, i med tvåan, trean och fyran. Vägen låg rak och tom framför mig, ner på trean och mera gas. Katten under huven förvandlades till ett vilddjur och mullret från de dubbla piporna där bak fick mig att le. Saktade in och stannade till, självklart ska cabben ner när vårsolen steker. Första växeln i på nytt, i ett moln av gummirök lämnade vi p-platsen längs riksvägen. Vinden slet i håret och livet kändes underbart. En Golf GTI kom i vägen men Fordjärn bräcker det mesta. En snabb nerväxling, plattan i mattan och tjofs, så var vi förbi och Golfen förvandlades till en prick i backspegeln Men vad det luktar avgaser? Med ett ryck återvänder jag till verkligheten och inser att jag sitter i ett murrigt garage och kör min kära Musse på stället. Som tur är står dörrarna öppna vilket gör att jag slipper koldioxidförgiftning av 33:e graden. Än dröjer det tyvärr innan vi kan ge oss ut på årets premiärtur på riktigt jag och Forrden. Men min längtan har stillats en aning tack vare V8-mullret i kombination med lite fantasi. Jag stänger av motorn och ler. Visst är det härligt med en hobby som förvandlar en 47-åring till en småpojke. Ännu härligare är att både jag och mussen mådde bra av att varmköras. Snart, snart, snart ska vi nöta asfalt... Ber om ursäkt för att jag tog upp utrymme men jag kunde inte hålla mig... MVH
  9. Man måste pröva på alla sätt och i alla forum... Som jag skrev i det norska forumet, Toploader heaven tycks inte ha fjädern men jag ska mejla dem får vi se. Begriper inte att en liten jäkla fjäder ska vara så svår att få tag på.
  10. Denna fjäder sitter i växelsegmentet (shiftern) på min 69:a med fyrväxlad toploader. Den är av på båda sidor längst bak (rundningen ska fortsätta drygt ett halvvarv till på varje sida) och fungerar därför inte. Har inte lyckats hitta en likadan fjäder trots ihärdigt letande här hemma (Rolands Mustang osv...) och på USA-sajter, finns någon här som har en liggande eller tips på vad jag kan ersätta den med? Har bland annat testat med olika moderna bromsfjädrar (som har en snarlik form) men icke sa ... Att få någon att göra en tycks heller inte vara så där enkelt. Nån som har idéer om detta?
  11. Underbart forum! Här får man snabba svar. Lutar åt DHL men ska kolla UPS också. Tusen tack för hjälpen
  12. Vad ska man välja av nedanstående fraktsätt från USA? Tänkte beställa en hurstshifter, ett installationskit och kanske lite mer prylar när jag ändå håller på. Jag vill gärna ha grejerna inom cirka tio dagar från beställning. De angivna priserna på frakt gäller shiftern och installationskittet, uppgifterna fick jag av Summit. Priority Mail® International 66.7 Express Mail® International 82.35 DHL Worldwide Priority Express 116.76 FedEx International Priority® 127.15 FedEx International Economy® 131.55 UPS Worldwide Saver 145.2 UPS Worldwide Expedited 145.4 Tacksam för råd MVH
  13. Tack för svaret men betyder detta att den shifter, avsedd för mustang, firmorna har passar i fästena för originalsegmentet utan några modifikationer? Vill inte riskera att beställa fel eftersom det trots allt handlar om ett antal tusenlappar... Var först inne på att renovera min originalspak men efter kontakt med Toploader Heaven fick jag svaret att deras renoveringssatser passar till och med 68. 69 var en "one year shifter" (fr o med 70 monterade väl Ford Hurstspakar) och den tycks vara svårare att hitta delar till.
  14. Ska köpa en Hurst shifter komplett med länkage men vilken passar egentligen till min 69:a med fyrväxlad toploader? Av bilder hos firmorna får jag uppfattningen att backen på shiftern för Musse fr o m 64 till 1973 ligger till vänster och framåt, men jag har backen till vänster och bakåt Tacksam för köpråd.
×
×
  • Create New...