Jump to content

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Problemet med AOD'n är hållbarheten om man har lite "mos" i maskinen.

Har hört att lite drygt 200hk och strax under 400nm är vad dom klarar innan ingående axeln säger upp sig.

Frånsett det är det en mycket trevlig och relativt lätt driven låda.

Har själv en sån bakom en 5.0 i min Commodore.

Link to comment
Share on other sites

Det är en förstärk som ska klara ungefär "450 HK och mer vrid än någonsin" som jag funderar lite på. (sidan var nerstängd för uppdatering, så jag kan inte länka, tyvärr). Det är ett helt kit med växellåda, turbin (stall 2400) wire för konvertering till förgasare (inkl. instruktion ;) ) samt olje sticka. för 1924,64 dollar.

Det viktigaste är att den inte är i närheten av C6 i "tröghet".. Men jag måste spara pengar innan jag kan beställa en, så mer info motages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

AOD är lite ½-tung att driva och är invertes väldigt lik äldre FMX.

Men den är inte alls lika effektslukande som C6

Någon siffra är svår att ge men eftersom innehållet är väldigt lik FMX så har AOD samma prestanda

Det krävs betydliga uppgraderingar för att få livstid på AOD bakom en trimmad maskin och som sagt ingående axel och överväxeln är bara en del av svagheterna.

Lentech automatics är bland de bättre byggarna på AOD i staterna .

Kanske där du tittat?

Deras lådor inkl turbin börjar på 30.000kr och snålar man här så är en rasad låda en garanti

Man bör tänka över "hur" man kör innan man köper en AOD

Kör man mestadels stadskörning är det bortkastade pengar att välja AOD

Överväxeln går bara in i landsvägsfart på exempelvis de lådor som Lentech tillverkar och då blir det ju mest en vanlig 3-växlad låda som man då använder

Överväxel är ABSOLUT inget man använder någon större effekt mot

Känner du att landsvägs komfort och bränsleförbrukning är viktigt så är AOD en given vinnare.

Viktigt att tänka på här är att motorn klarar den sänkning av varvtalet som sker när överväxeln går in. Ca -35% (0,65)

Man får jobba med lämplig bakaxelutväxling så det blir rätt tajming.

Hur som helst blir ju bilen riktigt skön att köra och plånboken glad! :)

Enklast är helt sonika beställa lådan med turbin som passar motorkonfigurationen och bakaxel

Prestanda mässigt så är C4 den ultimata lådan då den lilla lådan är otroligt kvick och effektiv och det är bara Cheva Powerglide låda som är effektivare.

Alla automat lådor kräver dock en hel del djupa tag i plånboken för att klara effekten du beskriver.

Beror ju på hur länge man vill att den ska hänga med.

1 gång 402meter eller 10.000 mil? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det går ju inte att komma från att allt talar för en C4, det som är intressant med AOD är som sagt överväxeln. Att kunna ha en roligare utväxling i bakaxeln men ändå kunna åka längre körningar (10-20 mil i sträck). Men som du skriver Per så föredrar jag 10000 mil, men med någon 402 meters prova på.. Jag kör mer aktivt än en "normal" person och jag gillar bus. Har tänkt prova på lite stripp körning, men ingen fullblods racing.

Det är bland annat det här paketet som jag har funderat lite på http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG

Har som sagt inte pengarna ännu så fler tips motages mer än gärna

Maskineriet är en halv vass 302 på 300+ hästar, det kommer fortfarande att bli 8 tums bakaxel, men utväxlingen är fortfarande ett frågetecken (beror på valet av växellåda (C4 ca 3:80, AOD ca 4:11)

Funderade på 5växlad manuell ett tag, men tycker att det blir för dyrt innan det är klart och håller.

Så frågan kvarstår alltså..

Link to comment
Share on other sites

AOD från P.A är ett bra köp.

De gör seriös ombyggnationer och har gott rykte.

Har själv kraftigt modifierad C4 med enbart P.A prylar och är extremt nöjd med prestandan.

Perfekt hugg och drar vasst på alla växlar.

Enda nackdelen med just deras AOD låda är forfarande en svag ingående axel.

Så länge du håller dig på vanliga gatdäck kan den nog ändå funka

Din 302 kommer inte heller utveckla det vrid som är så knäckande för alla lådor.

Lentech som jag fixat lådor från har mer "know how" om just AOD men prislappen för samma paket du länka till är minst +$1000 extra hos dom

Kolla urvalet hos just Lentech så inser man det

Dom fixar en AOD så den funkar även för en vråltrimmad 428cui

En sak är säker och det är att köra med 4.11 utväxling är skitkul och överväxeln får ju bilen tro den har en 2.8 växel på landsvägen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt prislappen som tilltalar på det kittet, men vad skulle du (Per, även andra)rekomendera För C4 åt mig om man vill ha ett prisvärt men inte allt för dyrt alternativ? Och ett ca pris? Vi säger att den ska hålla för runt 400 hästar och lite aktiv körning.. Har tänkt mig ett stall på ca 2400 rpm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

C4 är billig så det är (nästan) bara köpa en på nätet

P.A eller Hughes är bra lådor som tål det du söker.

Kolla lite på Summit där de är lätta få hem ifrån

Hughes

P.A

Grejen sen är att det eventuellt plockar på andra delar.

Eftersom dessa nästan alltid bygger på modernare C4 ämnade för 164kugg flexplatta/transkåpa och blockplatta så behöver du även dessa prylar.

Om du nu inte har 164kugg redan nu?

Ofta är det 157kugg på äldre Mustanger.

Det är iochförsig samma problem med AOD då den också är 164 kugg men den har transkåpan integrerad i själva huset så den slipper man köpa

Begagnade C4 lådor från 70-80 tal får man annars för en 1000-lapp och sen kan man sedan bygga från det.

Men det brukar bli dyrt att bygga.

"Många bäckar små blir snar en hel å" är det väll man säger? :)

Plocka du ihop delarna på Summit så landar du minst på $1500 och då saknas ändå transkåpan

Den tar man sällan ny utan enklast ta en beg låda från skroten och ta därifrån. Ca 1000-1500 spänn eller billigare om du hittar en rasad låda

Här tog jag bara ett snabbt exempel...Det går plocka ihop både dyrare eller billigare

Link to comment
Share on other sites

C4 är billig så det är (nästan) bara köpa en på nätet

Om du nu inte har 164kugg redan nu?

Plocka du ihop delarna på Summit så landar du minst på $1500 och då saknas ändå transkåpan

Den tar man sällan ny utan enklast ta en beg låda från skroten och ta därifrån. Ca 1000-1500 spänn eller billigare om du hittar en rasad låda

Här tog jag bara ett snabbt exempel...Det går plocka ihop både dyrare eller billigare

Det låter som ett mycket prisvärt alternativ, men om jag ska köpa till transkåpan. Hur vet jag vilket djup det ska vara på den?(såg 3 olika på summit)

Vad det gäller 157 eller 164 kugg, så vet jag att jag har en 157 liggandes men är osäker på va det sitter på motorn jusst nu (har åkt med C6, har dock aldrig räknat tänderna..).

Link to comment
Share on other sites

Summit tycker jag ofta är dåliga att specificera på hemsidan vad som gäller och bilderna skall man aldrig lita på

Tex framgår inte på deras hemsida om transkåporna är 157 eller 164 kugg.

Däremot finns det bara 1st från TCI att välja för C4 låda som är "Pan filled"

Pan Filled=Olje sticka i oljetråg

"Pan Filled" lådan är den starkaste C4 och den vanligaste totalt sett.

På våra äldre Mustanger var det däremot vanligare med "Case Filled" låda

Pan Filled har 164kugg kåpa men skulle inte förvåna mig om den även fanns för 157kugg men jag har aldrig stött på sån

Så här ser Pan Filled lådan ut. Liknar mer C6 i utseende eftersom den är fetare i övergången till transkåpan.

Just den här har suttit i en Ford Lincoln

Link to comment
Share on other sites

Här är "Case Filled"

Som synes ganska stor skillnad då kroppen är tunnare

Här syns det att kåpan är monterad framför själva lådan och därför måste kåpan vara lite grundare än den som sitter på "Pan Filled"

Infästningen för kåpan går gemensamt med oljepumpen vilket inte är så bra för en kraftig motor

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för ditt tålamod ;) Men nu tror jag att jag har lite mer kött på bena, så nu ska jag bara bestämma mig för C4 eller AOD (det lutar åt C4 iallafall).. Men jag måste spara ihop pengarna först så jag har lite betänketid. Jag kanske återkommer med fler frågor senare, men tack så länge //Jimmy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite onödig info. kanske men, jag har just fått höra att C4'ans converter skall passa på AOD och då blir det ju genast lättare att hitta en converter med den stallspeed man vill ha. :lol:

(Btw. Kollade lite vad min bil vill/kan härom dan, hade vid 3000rpm och överväxeln i +180km/h och vid 120km/h har jag ca: 1300rpm, ganska lagom utväxling, eller? 8)

Körde dessutom med "enhjulsdrift" och hjulspinn i ca:100-150meter en hög 14 tid och detta med en original (förutom megasquirt sprut) bussmotor. :D

Detta lovar gott inför 2008 då det skall bytas kam, toppar och ev. lite gas, givetvis så skall det även på en Detroit locker axel.)

Link to comment
Share on other sites

Tror utväxlingen är ganska lagom för jag har ca. 4500rpm över mål linjen.

Så med drivning på båda hjulen och lite högre stallspeed så bör det gå ruskigt mycket fortare om jag har en motor som orkar varva +6000rpm.

Har i alla fall räknat på en utväxling på nya axeln någonstans mellan 3,73 - 3,91:1 och 27" hjul och om jag inte har räknat helt fel så bör det ge 12'or med +6000 rpm över mål.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har idag 3 vxl. 302

Är på gång med en 450 hk 347

Söker en automatlåda C4 med över växer eller 4,5 växlar.

vad finns att idag som rekommenderas.

Ska inte köra strip eller så. En stall speed på 2500. Och 3.54 bakaxel. Däck 245/45 17.

C4

1 vxl. 2,64

2 vxl. 1,64

3 vxl. 1,00 1000 rpm. 38km/h

3 vxl. 1,00 2000 rpm. 77km/h

Kan ha räknat fel.

Men en fjärde växel behövs

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...