MatsLi October 10, 2003 Report October 10, 2003 Jag har en 69 HT med 250 och C4. Jag skall sätta i en 302. Bilarna med stora 6:an och de med smallblock från 69 är identiska varför framvagn och bakaxel är korrekt dimensionerad på min bil för 289/302. Oavsett vad en del har svarat i ämnet tidigare.Jag har pratat med en person som gjort exakt detta byte. Det enda han behövde tänka på var att införskaffa motorramsfästen för V8. Växellådan är likadan för 250 som 302, varför kåpa inte behövde införskaffas.Sedan ringde jag till US Car service. Då fick jag veta att jag måste byta startkrans också. Jag behöver tydligen en startkrans som är balanserad för V8. Sitter inte startkransen på motorn? Om jag köper en komplett 302 så sitter väl startkransen där? Passar 302:ans startkrans med 157 kugg på en C4 AT av år 69? Citera
Gäst October 10, 2003 Report October 10, 2003 Det stämmer bra att du måste byta startkransen28oz platta för tidiga 30250oz platta för 302 & 5.0 efter 1981 tror jag det varSök lite på nätet för exakt årtal ifall du har en maskin nära 1981 Citera
MatsLi October 10, 2003 Author Report October 10, 2003 Men om jag köper en 302 från 72 så sitter det väl en startkrans på redan? Citera
MatsLi October 10, 2003 Author Report October 10, 2003 http://www.moderndriveline.com/FAQ.htmAll 302 dated 1981 and earlier use a 28oz imbalance. 302/5.0L dated 1982 and later are 50oz imbalanced. Om jag köper en 302:a från -72 som har en startkrans monteradså innebär det väl att jag inte behöver köpa en startkrans till? Citera
Gäst October 10, 2003 Report October 10, 2003 Men om jag köper en 302 från 72 så sitter det väl en startkrans på redan?Ja om kransen sitter på är ju upp till säljaren.Den är ju bara bultad på veven så det är inte säkert.Om det nu inte är en komplett drivlina du köpt så sitter den självklart där.OBS Om du köper en motor från exempelvisst 1975 så är 302 kransen 164 kuggars.Är inte säker här heller på årtalet då Ford gick över från 157kugg till 164kugg Citera
MatsLi October 11, 2003 Author Report October 11, 2003 Vad spelar det för roll hur många kuggar startkransen har? Om jag köper en 302 med monterad startkrans och startmotor så behöver jag väl inte bry mig om att räkna kuggarna? Växellådan passar väl vilket som? Citera
Glenn October 11, 2003 Report October 11, 2003 Mats!Ett litet tips (som spar frågor och tid)Plocka ur 6an och C4an, konservera och behåll dom!(Man vet aldrig vad en org. Mustang med 6a blir värd i framtiden)Köp ett motorpaket komplett med 302a och C4, och stoppa i det.Du har nu en C4 över, Det kan vara bra om du vill renovera en.Så har iallafall jag gjort.Hälsn. Glenn Citera
Gäst October 12, 2003 Report October 12, 2003 Vad spelar det för roll hur många kuggar startkransen har? Om jag köper en 302 med monterad startkrans och startmotor så behöver jag väl inte bry mig om att räkna kuggarna? Växellådan passar väl vilket som?Nej en 164 kugg passar inte till en C4 för 157 kuggDu måste ha matchande kåpa och startkransStartmotorn monteras dessutom på kåpan och därmed avgörs även var starmotorn greppar inHär ser du skillnaden på 157 och 164 kugg kåpaNotera fästet för startmotor Citera
MatsLi October 12, 2003 Author Report October 12, 2003 Jag förstår. Men om 302 är från 1972 så är det 157 kugg. Min C4 är från 69 och borde då ha 157 kugg. Citera
Gäst October 13, 2003 Report October 13, 2003 Ja det stämmer.Men ta inget för givet utan kontrollera alltid.Efterssom det går att byta och folk tenderar att skifta mellan lådor och motorer hur som helst. Jag vet ju hur jag själv är. Tex har det suttit en FMX bakom 302'an så är det 164kugg.Vill man ha en stark C4 för trimmat så bör man ta modellen med 164kugg som är starkare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.