September 12, 200717 yr comment_43533 Hej, Behöver hjälp att få ur en motor i centrala stockholm. Bilen står på 3:e våningen i ett parkeringshus så det måste göras på plats. Jag har de flesta verktyg, men ingen motorlyft. Givetvis betalar jag för hjälpen.Bra om du har en motorlyft, annars kan jag försöka få tag i en.Det är en 428 så det är VÄLDIGT trångt.Ha det gott,Peter 070-791 07 85
September 12, 200717 yr comment_43536 Hu! det är ett rejält jobb du har framför dig.Vi var tre man i en hyggligt utrustad bilverkstad som lyfte ut min maskin komplett med låda och headers och det gick åt 5 timmars halvslött skruvande inräknat en del åkande efter motorlyft och ett balansok för att kunna vinkla motorpaketet allteftersom vi lyfte.Det gick åt lite extra tid eftersom vi inte hade plockat bort startmotorn och det gjorde att det blev lite extra pilligt att få av högersidans grenrör, som vi behövde få bort men inte kunde skruva loss när motorn satt på plats.
September 12, 200717 yr comment_43540 Jag ska inte vara för negativ, det gick faktiskt lite lättare än vad jag hade befarat, trots full längd headers.Det som hjälpte oss mest var balansoket. Det gjorde att vi inte behövde hissa bilen i bakänden utan kunde vinkla hela paketet alltefter behov, men vi hade också bilen upphissad på tvåpelarlyften (hjulen hängde i det närmaste fritt) så det var gott om plats under bilen.Vi lossade hjälpstyrarmen från chassit, vred över ratten fullt åt vänster (om jag minns rätt) och tog bort med tvärstaget under motorn (naturlgtvis).Det var lite trångt vid bromsservot, men vi hade plockat bort de höga (Le Mans) ventilkåporna redan tidigare när vi höll på att undersöka vad som hänt. I vilket fall som helst blir det original aluminiumkåpor (avsevärt lägre) när motorn ska i igen, och inga headers eftersom skruvarna låg emot förstärkningsplåtarna på bägge sidorna. (Vad är det för kul med en shaker om motorn inte kan vrida sig?.)Det blev lite söligt på golvet för vi hade inte tömt automaten utan litade på att den nya fina tätningspluggen från NPD skulle hålla tätt, Ha! Men, det kan ju också vara så att tätningen i lådan sett sina bästa dagar, det blir en ny tätning i vilket fall som helst, dumt att inte byta ut den när man ändå håller.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.