Jump to content

Rikta kromlister.


Tommyax

Recommended Posts

Hej.

Finns det nån guru på detta här inne?

Jag har lite kromlister som har lite bulor som jag tänkte försöka knacka ut.

Tips på tillvägagångsätt, verktyg och bästa typen av mothåll.

Funderar på att använda en träbit som mothåll och knacka med en liten pennhammare.

Listerna sitter på Cougarn och är rätt breda från ca 1.5-3 cm breda.

Ögonbrynen på motorhuv, list på baklucka samt "topdoor chrome"

Tack på förhand

Tommy. 8)

Link to comment
Share on other sites

Här har du lite info, som jag fått utav Ögonbrynolf på www.smca.nu

Förmodar att de är i rostfritt listerna? Då är det lite mera jobb än om de e aluminium, speciellt på poleringsbiten.

Börja med att skaffa ett ordentligt mothåll som tar dött utav bara den.

Har listerna fått mindre smällar räcker det ofta med ett vanligt don som man rundat lätt i ytterkanterna. Du behöver inte hamra hårt. Hammarens tyngd räcker i de flesta fall. Hammra från baksidan på listen.

Är de pyttesmå gropar som gjorts av vassa föremål brukar jag ta ett vanligt könsslag och knacka ut den från baksidan. Lite finkänsla här så man ej slår ut för mycket så det går hål närman slipar/filar den jämn på ovansidan sedan.

Är det långsvepande ojämnheter så måste man tillverka egna anpassade verktyg. forma en järnbit i önskat form ca 4cm lång och svetsa sedan fast den på en bult så har du ett fint T-format verktyg.

På bakrutelister är det ofta en kant som är i vägen som man måste böja ut före man kan rikta listen ända ut till kanterna. Bara att försiktigt börja ut och sedan börja tillbaka då man riktat klart.

När man riktat så man e nöjd är det bara att slipa med papper från 320 upp till 500. Tar en jäkla tid. Använd en korkkloss så att du får enjämn yta.

Sedan bär det till att polera. Börja med sisalskiva och smärgelvax. Sedan en vanlig tygskiva med polervax och sist en mjuk tirssa med glansvax.

Men var försiktig så du inte skjuter i väglisterna. En polermaskin för rostfritt bör ligga på minst 1,5hk. Poleringen tar också en jäkla tid. Nöta nöta nöta...

Räkna med mellan 5-10 timmars jobb per listom du ska ha dem perfekta.

Här är en bra tråd att titta lite i. Den handlar dock om aluminium så det löns inte att försöka polera upp ytan med en vanlig borrmaskin. Rostfritt är stenhårt medan aluminum är mer som smör i solsken...

Men själva slipproceduren är densamma.

http://supras.nu/forum/showthread.php?s=&postid=42790

Lycka till!

Jag ska ge mig på detta i vinter, dock med listerna som sitter runt fram och bakruta, ev. dropplisterna oxå om det behövs.

Köpte renoverade runt huv och till baklucka, satan i gatan vilken finnish det är på prylarna.. ska fixa en bild så fort batterierna i kameran är laddade :)

Edit: Bild fixad.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. mycket och mycket.. det beror på hur man ser på det. Just nu är det väll mest "finlir" inför nästa sommar. Ska få dit alla lister, på med eliminator-stripes och inhandla nya fälgar. Sen borde jag vara klar med detta delmål så att säga. Här har du referensbilden jag jobbar efter:

http://www.musclecarcalendar.com/pp_70_elinimator_1.htm

och

http://www.musclecarcalendar.com/pp_70_eliminator_2.htm

Är ute efter original-looken utanpå, men nytt och uppgraderat under skalet (drivlina-väghållning o.s.v)

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis beställt mig en uppsättning 15" :D 15x7 fram och 15x8 bak.

Dom finns bl.a. hos www.classic-cougar.com, (15x7) men ja beställde direkt från tillverkaren, skicka PM om du vill ha mer info.

Fördelen med 15" är att dom har kromad ytterkant istället för "snobbringen". Tycker det ser mycket bättre ut, se bilden.

Link to comment
Share on other sites

_kiM_ Du har PM.

Själv kommer jag montera vinge scoop och spoiler likt Eliminator. Beställde lack häromdagen. Det blir En mörkblåmetallic nyans från US Ford, vingen blir också lackad samt speglarna, scoop och spoiler behålls svarta. Skall även montera på Vinyltak, dock inte vit som var orginal. Det blir svart.

Den ljusblåmetallic som den var orginal, känns inte rolig.

Så med blå inredning finns inte många färgalternativ förutom just blå eller möjligtvis vit.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...