October 18, 200717 yr comment_44645 Hej!Jag har kommit över en komplett troligen 400cui Ford och en mindre komplett 400cui Ford, Killen är inte säker på om det är 400or, så min fråga är då vad det är för block? Här kommer gjutnummrena:På ett par lösa topparna så hitta jag nummret: D5AE-A2A instansat samt: 204 På blocket utan toppar nummret: D7TE -A-2-B På den mera kompletta motorn kunde ja bara hitta nummret: 206 under ventilkåpan. På blocket: D7TE -A-3-B samt: 201 under detta. Ventilkåporna sitter med åtta bultar!Någon som vet?Mvh Lukas
October 18, 200717 yr Author comment_44646 Ser nu att båda blocken är tillverkade 1977 och kommer från en Ford truck. Men står fortfarande inte vilken storlek!
October 19, 200717 yr comment_44651 351M och 400 använde samma block, dvs det går inte att särskilja dem med hjälp av gjutnumren, Du måste mäta slaglängden (400 = 4 tum, 351M = 3,5 tum).På ett par lösa topparna så hitta jag nummret: D5AE-A2A instansat samt: 204 D5AE-A2A: 351M/400, 1977-1982, 74.5cc förbränningsrumPå blocket utan toppar nummret: D7TE -A-2-B D7TE-A2B: 351M/400, 1977-1982, truckblock med förstärkt bottendel, På den mera kompletta motorn kunde ja bara hitta nummret: 206 under ventilkåpan. På blocket: D7TE -A-3-B samt: 201 under detta. D7TE-A3B: 351M/400, 1977-1982, truckblock med förstärkt bottendel, Ventilkåporna sitter med åtta bultar!Det gör de på alla motorer i 335 familjen.Om blocken har Michigan Casting Centers logga, kolla att datumkoden är 7C02 eller senare. De tidigare blocken hade visst problem med sprickor i kylmanteln.
October 19, 200717 yr Author comment_44660 Okej, tack! så det är att anta icke 400or då? Har inte datum koder då jag inte har motorena hos mig.Mvh
October 19, 200717 yr comment_44662 Det går inte att anta varken det ena eller det andra enbart baserat på gjutnumren. Det kan mycket väl vara två 400 (eller två 351M, eller en av varje) baserat på din information.Förresten, hur kunde Du säga att de var tillverkade 1977 utan att ha tillgång till datumkoden? Årtalet i gjutnumret säger när detaljen (i det här fallet blocket) konstruerades och av vilken division/avdelning inom Ford, dvs D7 för 1977 och T för truckar (och E för motorer).Sedan säger revisionen (A2B och A3B) att konstruktionen har uppdaterats några gånger och motorblocket kan mycket väl ha gjutits några år efter 1977. (Den första versionen av D7TE blocken var A1A och sedan kom A2A.)
October 19, 200717 yr comment_44679 här detta motorer som skulle rekomenderas i en musse 66? =) / Axel
October 19, 200717 yr Author comment_44680 Oekj! Jag utgick ifrån D7, detta är den enda infon jag har!Mvh
October 19, 200717 yr comment_44695 här detta motorer som skulle rekomenderas i en musse 66? =) / AxelNja, bara om man är beredd att kapa i stötdämpartornen, en 351M/400 är bra mycket bredare än en 289:a.
October 21, 200717 yr comment_44735 ok, fick erbjudandet av en camarokompis, men isåfall tror jag det får passera, gillar inte att vinkelslipa i orginalbilar om man inte ska göra någonting bättre/laga. tackar för svaren // Axel
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.