sebbe November 2, 2007 Report November 2, 2007 Hej!Jag undrar om någon kan ta sig en kik på min låda. Den här lådan satt bakom min något uppvärmda 351W och började spruta olja från transkåpan - troligen turbinen som gått. Jag har lyft ner lådan nu och har en TCI Streetfighter som ska in istället.Jag undrar hur väl själva lådan står sig mot 350+ hp? Lådan ska vara nyrenoverad. Axeln från turbinen in i lådan är 26 splines i turbinen och 24 i lådan. Årtalen på gjutnumren är så olika, är det någon som vet om det är tåliga grejjer?Bifogar lite bilder med gjutnummer: Citera
Per Berglund November 3, 2007 Report November 3, 2007 Lådan är bland de bättre C4 du har.Årtalen behöver du inte bry dig så mycket om men 70-talareEnda nackdelen med den lådan är planetväxeln där den drivaxeln går inSpricker gärna där men det är först långt över 350HkDu kan göra ett snabbtest på drivaxeln också.Kan du göra en repa med en fil på drivaxeln så bör du byta den.Ford har gjort en del axlar med annan härdning som hade max hållbarhet på ca 400hkAldrig själv stött på en sådan men bra att kollaAnnars får du inte så lång livslängd på den lådan om den är helt orginal invärtes.Snarare -350hk om ens det.Jag har sagt det någon gång förr när det gäller hållbarhet. Uppgifter man läser om hållbarhet ska man vara väldigt skeptisk emotFlera tillverkare uppger att en låda håller för tex 400hk men ingen uppger hur länge det håller för 400Hk Dessutom sätter man slicks och verkligen gillar dragracing ska man vara ännu mera skeptiskDen lådan du har är ett bra objekt att bygga om men den har en trygg hållbarhet för ca 250-300hk 350Hk och den kanske går 1 sesong beroende på din gasfot.Men den går inte sönder på 350HK utan vad som händer är att lamellerna bränns snabbt ut.Det är däremot väldigt enkelt att förlänga tiden.1) Köp den största oljekylare du kan hitta. Värmen dödar!2) Byt ut mot stort oljetråg så du får mer oljevolym och svalare olja3) Du kan köpa ett shiftkit men jag rekomenderar du hellre köper ett ventilpaket. Jag rekomenderar PA-Racing då dom använder Ford orginal paket och bygger om.Kostar en 1000-lapp extra men du slipper bekymmer och osäkerheten att göra fel.Annars funkar vilket shiftkit som helst.Mer än så behövs ej upp till 350HkSka du gå över 350-400hk måste mycket mer göras men det är en annan story! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.