Lasse CMC 1263 November 5, 2007 Report November 5, 2007 Jag har bytt generator på min -67:a och har nu en med inbyggt relä.Nu har jag en laddningslampa i bilen.Nu till problemet: När bilen går och jag INTE har lyset på så slocknar inte laddningslampan helt (den lite mer än glöder), men sätter jag på halvlyset så slocknar lampan!!?? När jag sätter på lyset så går tomgången ner lite också.Nåon som vet vad jag skall göra för att få någon ordning på detta?Lasse Citera
Herrgård November 6, 2007 Report November 6, 2007 Hejsan!Jag kan vara ute och cykla men jag försöker en då.Strömmens väg är: från batteri till tändningslås vidare till laddlampa och fortsätter ner till generator för att ge magnetiseringstöm till generatorn och sedan vidare till jord. När motorn startar börjar generatorn ladda och skickar en positiv ström tillbaka till laddlampan och därför ska den slockna. Det kan vara dålig jord, prova att sätt en kabel från höljet på generatorn till MINUSPOLEN på batteriet. Slocknar lampan så är problemet löst./Autohuligano Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 6, 2007 Report November 6, 2007 Hej Lasse.Som tidigare skrev så är det med jordningar i kaross ochmotor av största vikt på våra gammla klassiker. Alla lampor och övrig elutrusning har s.k. direktströmoch är jordade på när intilligande ställen, på våragammla bilar är det inte många som rengort dessajordningar, bra vinterpyssel förresten, rengör och kollaalla anslutningar. Jordkabel från batteri sitter på motorblocket bakomgenerator från denna plats är det oftast en jordningöver till motorfästets karossinfästning eller nära det, på äldre Mustanger finns jordningen mellan motor kaross i bakant motor och över till torpedvägg. kolla även att extrajordning mellan generator och motorär kopplad på samma plats som jord från batteri, deträcker inte med att generatorn sitter i sinna fästen. Bra att veta är att på en gammal Opel manta som jagägde för många år sedan glödde ladlampan, det fannsinget fel utan det bara var så, batteriet tog laddning och fungerade ändå. Ett relä finns i alla fall att eftermontera, mitt hel-halvljusrelä, kräver ingen större kunskap att montera och ärmycket bra för att inte säga ett måste till H4a. Citera
Lasse CMC 1263 November 6, 2007 Author Report November 6, 2007 Jag har kollat alla jordpunkter och dom är OK. Jag pratatde med en kille som jobbar på Bilelektro här i stan och han trodde att jag kopplat strömen till lampan på en kabel med för lite ström och att det kommer mer ström till den kabeln när jag sätter på lyset. (jag har bara tagit ström från en kabel där det fanns ström) Nu ska jag prova att ta ström från en kabel som kommer från tändningslåset. Så får vi se om det blir någon skillnad.Lasse Citera
Lasse CMC 1263 November 6, 2007 Author Report November 6, 2007 Jag hade tagit ström från en kabel framme i motorrummet (tror att det var en kabel från laddningsrelät som satt där förut) Nu har jag tagit ström från en sladd som kommer direkt från tändningslåset. Och därmed var problemet löst! Lasse Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 6, 2007 Report November 6, 2007 Hej Lasse.Visst är det härligt med fel som bara kostar lite tid, sköntatt det löste sig. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.