Jump to content

Laddningskonstigheter


Recommended Posts

Jag har bytt generator på min -67:a och har nu en med inbyggt relä.

Nu har jag en laddningslampa i bilen.

Nu till problemet: När bilen går och jag INTE har lyset på så slocknar inte laddningslampan helt (den lite mer än glöder), men sätter jag på halvlyset så slocknar lampan!!??

När jag sätter på lyset så går tomgången ner lite också.

Nåon som vet vad jag skall göra för att få någon ordning på detta?

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag kan vara ute och cykla men jag försöker en då.

Strömmens väg är: från batteri till tändningslås vidare till laddlampa och fortsätter ner till generator för att ge magnetiseringstöm till generatorn och sedan vidare till jord. När motorn startar börjar generatorn ladda och skickar en positiv ström tillbaka till laddlampan och därför ska den slockna. Det kan vara dålig jord, prova att sätt en kabel från höljet på generatorn till MINUSPOLEN på batteriet. Slocknar lampan så är problemet löst.

/Autohuligano

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse.

Som tidigare skrev så är det med jordningar i kaross och

motor av största vikt på våra gammla klassiker. :shock:

Alla lampor och övrig elutrusning har s.k. direktström

och är jordade på när intilligande ställen, på våra

gammla bilar är det inte många som rengort dessa

jordningar, bra vinterpyssel förresten, rengör och kolla

alla anslutningar. :roll:

Jordkabel från batteri sitter på motorblocket bakom

generator från denna plats är det oftast en jordning

över till motorfästets karossinfästning eller nära det,

på äldre Mustanger finns jordningen mellan motor

kaross i bakant motor och över till torpedvägg. :?

kolla även att extrajordning mellan generator och motor

är kopplad på samma plats som jord från batteri, det

räcker inte med att generatorn sitter i sinna fästen. :shock:

Bra att veta är att på en gammal Opel manta som jag

ägde för många år sedan glödde ladlampan, det fanns

inget fel utan det bara var så, batteriet tog laddning

och fungerade ändå. :roll:

Ett relä finns i alla fall att eftermontera, mitt hel-halvljus

relä, kräver ingen större kunskap att montera och är

mycket bra för att inte säga ett måste till H4a.;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat alla jordpunkter och dom är OK. Jag pratatde med en kille som jobbar på Bilelektro här i stan och han trodde att jag kopplat strömen till lampan på en kabel med för lite ström och att det kommer mer ström till den kabeln när jag sätter på lyset. (jag har bara tagit ström från en kabel där det fanns ström) Nu ska jag prova att ta ström från en kabel som kommer från tändningslåset. Så får vi se om det blir någon skillnad.

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tagit ström från en kabel framme i motorrummet (tror att det var en kabel från laddningsrelät som satt där förut) Nu har jag tagit ström från en sladd som kommer direkt från tändningslåset. Och därmed var problemet löst! :D

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...