Jump to content

Recommended Posts

sitter nu här framför datorn 30 mil ifrån min kära musse och saknar den...

men i mina funderingar har jag en sak som jag verkligen måste lösa. Det är nämligen så att min motor beter sig lite lustigt, det är en 289 som är helt orginal (till och med limporna är kvar).

Det lustiga är att efter några timmar startar inte bilen, om man sedan häller ner lite soppa i förgasaren hoppar den igång och går så fint så, ytterst märkligt, och det handlar inte om kyla (samma i +15 och -5). Det andra som iof inte stör mig direkt är att jag fick 1.0 som avgasvärde på bilprovningen och vad är det man brukar säga? (ingen rök utan eld såklart :D)

detta resulterar även i att bilen går lite som en påse nötter, segt alltså (spinner jättefint, inga vibrationer etc). Växlar lixom ner en växel på kickdown men händer inget på mätarn.

Gick dom så dåligt orginal? om inte skulle jag själv tippa på att det är förgasaren som spökar med mig, frågan är om man skall renovera den eller om man skall gå direkt på en ny lite vassare?

// Axel

Troligtvis är det ånglås du får,, dvs bensinen förångas i förgasaren pga hög värme i motorrummet. Brukar funka att sätta in en distans mellan förg. och insug i trä/plyfa eller plast. Finns att köpa oxå. Motortempen stiger när du stängt av motorn,,,,

//Tommy 8)

Troligtvis är det ånglås du får,, dvs bensinen förångas i förgasaren pga hög värme i motorrummet. Brukar funka att sätta in en distans mellan förg. och insug i trä/plyfa eller plast. Finns att köpa oxå. Motortempen stiger när du stängt av motorn,,,,

//Tommy 8)

men då borde bilen starta efter en vecka iaf? Förklarade visst dåligt, bilen startar alltså ca 5 timmar efter att den stängts av, sedan är det dött. Man skulle kunna säga att "kallstarterna" är problemet, även om det är 15 grader ute.

/ Axel

Ok, då fattade jag fel,, verkar vara nått läckage,, att soppan inte blir kvar i ledning fugge,, rinner tillbaka, läcker.

//Tommy 8)

jo, precis det jag funderar på också... men borde man inte få upp soppa trycket i ledningarna igen då när man kör tillräckligt länge på startern?

/ Axel

Kan vara mycket , skräp/kondensvatten i tanken som lägger sig när den stått ett tag täppt bränsleledning, dålig bränslepump, täppt filter, skit i förgasaren.

Startade upp min blåe förra veckan efter ca 1 mån. stillestånd, blev en del körande på startmotorn, spottade och fräste en stund,, den tyckte nog det var för kallt i garaget, men gick fint sen arb. tempen infann sig.

Har manuell choke och hittar inte ett bra läge på den vid uppstart.,,,

//Tommy 8)

Kan vara mycket , skräp/kondensvatten i tanken som lägger sig när den stått ett tag täppt bränsleledning, dålig bränslepump, täppt filter, skit i förgasaren.

Startade upp min blåe förra veckan efter ca 1 mån. stillestånd, blev en del körande på startmotorn, spottade och fräste en stund,, den tyckte nog det var för kallt i garaget, men gick fint sen arb. tempen infann sig.

Har manuell choke och hittar inte ett bra läge på den vid uppstart.,,,

//Tommy 8)

ok... skall se över min vid nästa garagetillfälle... om det är någon som har några tipps för vad jag borde kolla på etc så skulle jag vara jätteglad.

// Axel

Hej.

Många gånger har felet varit sliten bensinpump. ;)

ok... finns det något vettigt sätt att prova den på? bara se om det kommer soppa när man vrider på nyckeln och motorn är kall, eller?

/ Axel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...