Jump to content

Recommended Posts

Hallo! är ny här på forumet så jag kan väl passa på att säga hej.

jag har precis inhandlat en bil, en bil i smådelar! och även min första ford!

Bilen är en Ford Mustang GT -68 med en fabrikstrimmad 390 (?) och

manuell låda. bilen har stått upphissad i 15 år (1983-1998) efter det så har den stått isärplockad och på sidan i en "vagga" i 5år. bilen är komplett, alla delar finns, men allt är jävligt skitigt, ingen rost, hela ramen är blästrad och grundad osv, och väääldigt isärplockad. det som sitter kvar på ramen är bakskärmar, dörrar och rutorna, allt annat står i stora kartonger brevid, motorn ligger även den i delar, fast den är renoverad för 2år sedan men aldrig ihopsatt..

hur ser man om det är en "äkta" GT? ni kan väl kolla lite på bilderna och säga vad ni tror både om värdet på den och skicket?

Så får vi se om jag gjort ett klipp eller ett dåligt köp :)

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 46de0d.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 44bb2b.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 5445fc.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... d4bb2d.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... cd6dbc.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 30756f.jpg

Hej Martin , och grattis till köpet :)

Börja med att kontrollera din bils VIN-nummer, ska sitta på höger sida på instrumentbrädan, på insidan av vindrutan. Se även om du har plåten kvar på kanten (under låset) på förardörren. Med dessa koder kan du se hur din bil var konfigurerad (motor, vxllåda, inredning osv) då den såldes. För ytterligare information beställ en komplett produktionsrapport från Marti Auto Works http://www.martiauto.com/.

På dina bilder kan man se ett par "bra" detaljer:

1. Hålen under baksätet visar att bilen haft upphängning för dubbla avgasrör.

2. Under instrumentbrädan, under tändningslåset till höger, har du knappen för "Fog Light"s:en, vilket indikerar GT-paketet. (detta kan dock ha beställts separat)

3. Inredningen, "trä dekoren" är -68 DeLuxe

Däremot, kromet runt baklysena är från en 67:a (den svarta linjen i mitten)

Motorhuven är nägon form av eftermarknads del.

Luftscoopet på sidan bakom dörren är inte heller original, dock satt dom på Shelby bilarna.

Fast detaljer är inget att hänga upp sig på, oftast har bilarna byggts om en del under åren och delar från både det ena och andra har laggts till och tagits bort :) Men börja med VIN-nummret så får du iaf en bra start.

Mvh /Fredrik

Hej Martin , och grattis till köpet :)

Börja med att kontrollera din bils VIN-nummer, ska sitta på höger sida på instrumentbrädan, på insidan av vindrutan. Se även om du har plåten kvar på kanten (under låset) på förardörren. Med dessa koder kan du se hur din bil var konfigurerad (motor, vxllåda, inredning osv) då den såldes. För ytterligare information beställ en komplett produktionsrapport från Marti Auto Works http://www.martiauto.com/.

På dina bilder kan man se ett par "bra" detaljer:

1. Hålen under baksätet visar att bilen haft upphängning för dubbla avgasrör.

2. Under instrumentbrädan, under tändningslåset till höger, har du knappen för "Fog Light"s:en, vilket indikerar GT-paketet. (detta kan dock ha beställts separat)

3. Inredningen, "trä dekoren" är -68 DeLuxe

Däremot, kromet runt baklysena är från en 67:a (den svarta linjen i mitten)

Motorhuven är nägon form av eftermarknads del.

Luftscoopet på sidan bakom dörren är inte heller original, dock satt dom på Shelby bilarna.

Fast detaljer är inget att hänga upp sig på, oftast har bilarna byggts om en del under åren och delar från både det ena och andra har laggts till och tagits bort :) Men börja med VIN-nummret så får du iaf en bra start.

Mvh /Fredrik

hej fredrik!

tackar tackar, ska kolla VIN-nummret nästa vecka, har tyvärr inte bilen ståendes här hemma än.

Hej, verkar vara ett klipp så här långt !

Hoppas bara att Du har allt i lådorna, det brukar tyvärr alltid fattas något när man börjar rota i detaljerna.

Att motorn ligger i delar och skall vara renoverad verkar lite konstigt för mig, man brukar nog sätta ihop den när man renoverar.

Dina sargar till baklysena är korrekta, det skall vara svart rand på 68, sorry DREAD, men så är det faktiskt.

Lycka till med ihopplockandet.

Ja det stämmer nog (med lyktsargarna alltså), my bad. :)

Intressant bil dock, verkar ha alla klassiska 70-80-tals racemodifikationer ;) Inte minst lacken!

/Fredrik

Hej, verkar vara ett klipp så här långt !

Hoppas bara att Du har allt i lådorna, det brukar tyvärr alltid fattas något när man börjar rota i detaljerna.

Att motorn ligger i delar och skall vara renoverad verkar lite konstigt för mig, man brukar nog sätta ihop den när man renoverar.

Dina sargar till baklysena är korrekta, det skall vara svart rand på 68, sorry DREAD, men så är det faktiskt.

Lycka till med ihopplockandet.

ja, fast allt SKA vara med.. :roll:

bilen är ägd av en gammal kompis till farsan i ett BRA tag, när han plockade ner den så lade han allt i lådor, och där har det stått sedan dess.. :D

ang motorn så fattades det visst kolvringar, motorn borrades av en jänk-expert här i stan, sen kom ägaren inte mycket längre förutom att köpa nya kolvar, lager m.m

motorn ser jag inte som något problem, det är kul att skruva v8, har iof aldrig skurvat ford innan :)

äger även dessa:

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 31adeb.jpg

och

http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... dd94cb.jpg

så det har ju blivit en "del" skruvande.. :lol:

men jag bävar för vart man ska sätta alla skruvarna man hittar, och vart dom som blir över efteråt ska sitta :roll:

Ja det stämmer nog (med lyktsargarna alltså), my bad. :)

Intressant bil dock, verkar ha alla klassiska 70-80-tals racemodifikationer ;) Inte minst lacken!

/Fredrik

berätta mer!

jag har inte en susning om nånting igentligen (om ford alltså)

8)

Tänkte mest på att det verkar vara gott om glasfiber delar på den, scoopen, motorhuven och bakluckan vad man kan se på bilderna. Sedan ser den ut att ha "Traction bars" under bakaxeln, och så har hålen för värmelådan i torpedväggen svetsats igen, så de var nog inte ute efter så mycket komfort ;) Vore kul att se fler bilder, framför allt på den "fabrikstrimmade" motorn. Vad är det för delar till den osv.

Lacken tyckte jag var rätt kul också, grälla färger och lite egen motivlack. Min bil var, innan jag lackad om den till originalfärgen, metallicblå med orangea stipes och penselmålade hjulhus som var brand-röda och så var alla motordetaljer penselmålade knallgula! :) Måste sett ut som en Ara-papegoja!

/F

Tänkte mest på att det verkar vara gott om glasfiber delar på den, scoopen, motorhuven och bakluckan vad man kan se på bilderna. Sedan ser den ut att ha "Traction bars" under bakaxeln, och så har hålen för värmelådan i torpedväggen svetsats igen, så de var nog inte ute efter så mycket komfort ;) Vore kul att se fler bilder, framför allt på den "fabrikstrimmade" motorn. Vad är det för delar till den osv.

Lacken tyckte jag var rätt kul också, grälla färger och lite egen motivlack. Min bil var, innan jag lackad om den till originalfärgen, metallicblå med orangea stipes och penselmålade hjulhus som var brand-röda och så var alla motordetaljer penselmålade knallgula! :) Måste sett ut som en Ara-papegoja!

/F

hehe ok :)

jag ska försöka ta mig till ladan där den står i slutet av veckan, slänger upp lite bilder då!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...