Jump to content

Diverse frågor


Bosse N

Recommended Posts

Hej

Frågor om årmodell 94-99.

Om man ska trimma en Mustang till 350-400hk ska man då satsa på 5.0 liters motorn eller 4.6 liters motorn, är den ena motorn mer lämplig för trim än den andra?

Vad bör göras för att komma upp i nämnd effekt?

Hur mycket håller kopplingen för?

Hur mycket håller den manuella växellådan för?

Vad jag har förstått så sitter det inte någon diffbroms/spärr i Mustangerna original, stämmer det?

Hur är de att köra helt original? Vad ligger prestandan på? Hur är väghållningen? Om man känner för att testa bankörning pallar bromsarna med det eller måste de uppgraderas?

Mvh

En Mustang freak

(Jag har lånat min fars login så det är inte han som skriver detta)

Link to comment
Share on other sites

Det spelar ingen roll vilken maskin du väljer.

4.6liters är bättre motor från start och är mycket lätt att trimma.

Däremot är det väldigt dyrt att hålla på med den när det gäller eftermarknads tillbehör! Än så länge!

Klassikern 5.0 är det mer jobb med men delarna är mycket billigare och det finns hur mycket prylar som helst till den.

450Hk är inga problem alls!

Enklast att trimma båda motorerna är med kompressor.

Manuella lådan finns i ett antal olika varianter och lådan som sitter i Cobra modellerna är den starkaste och ska på pappret tåla runt 330Hk men jag är övertygad om att den tål mycket mer

Jo visst är dett diffspärr i nästan alla Mustanger idag

Prestandan beror på vilken modell du vill ha.

Tyvärr är nästan alla 94-99 Mustanger förutom Cobran utrustad med en landsvägsbakaxel.

Fin komfort men väldigt trött i accelerationen.

Men ett enkelt byte som gör massor i acceleration.

Väghållningen är väll sisådär.

Mustangen är en dussinbil som är avsedd för normalt bruk och går inte att jämföra med andra "riktiga" sportbilar. Snabb rakt fram!

Cobran är återigen ett undantag!

Att använda den som bankörning går bra efter ombyggnad.

Fördelen med Mustangen är just att det är en dussinbil och eftermarknadsdelarna är relativt billiga och utbudet är enormt!

Bromssystem bör bytas

Fjädrar och bärarmar bör bytas. Sen beror det på dig hur långt du vill gå.

Nu är det ju så att dessa Mustanger har en enkel stel bakvagn som gärnar hoppar och har ingen finess riktigt.

Däremot kom delad bakaxel på Cobrorna år 2000 (har jag för mig?)

Idag tror jag alla Mustanger har en delad bakaxel med betydligt bätte egenskaper.

Ärligt så är Mustangen igentligen lite för klumpig för bankörning och har viktfördelningen emot sig.

Att köra som orginal är trevligt och kul men kvaliten på inredningen är typisk amerikansk och du måste tåla "knirr,knarr" och plastknappar som lossnar mm.mm! ;)

Men tänk på att det prismässigt går nästan 4st Mustang Cobror på 1st Porche och då är Cobran hack i häl på Porchen när det gäller acceleration! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar.

Har lite följd frågor.

Så det sitter alltså olika växellådor i Cobran jämfört med "en vanlig"? Betonar igen att det är den manuella växellådan som är intressant.

Om man sätter på en kompressor på en originalmotor vad får man för effekt då? Eller finns det enklare billigare "steg" att göra först för att komma upp i kul effekt?

Original effekten kanske räcker långt om man byter utväxling i bakaxeln? Jag har hellre en pigg och rolig bil med lite lägre toppfart än en seg med högre toppfart.

Tycker du att det är värt de extra pengarna man får ge för en cobra eller ska man hellre köpa "en vanlig" och sen utrusta den som man vill ha den med bromsar, motor, väghålling etc.?

Förutom att pappa har färgat mig med sin Mustangsmak så har jag även en kompis som åker över till USA och tar med sig nyare Mustanger hem. Detta har nu väckt ett visst intresse.

Grejen är ju att jag åker Japansportbil nu och jag vill ju inte gärna byta ner mig i acc. och körglädje. Sen att det knarrar kan jag nog leva med iom att jag kör Japanskt idag :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns olika lådor.

På tekniksidan kan du se vilka som finns . Här är länken

http://www.geocities.com/2bav8/t5data.html

Det finns väldigt många olika kompressorer och det är lite upp till dig hur häftigt du vill ha.

Titta exempelvist på http://www.paxtonauto.com/

Bilen blir en helt ny bil om du bara byter utväxling till exempelvisst 3.55:1 eller högre.

Känns som bilen får 100hk till!

Har du råd med Cobran så är det utan tvekan bästa köp!

Även 2'a handsvärdet står sig bättre.

Det blir väldigt mycket pengar att bara "utrusta" en vanlig Mustang till bra prestanda.

Cobra modellen har ju den roliga 4.6 DOCH motorn som inte de vanliga Mustangerna har.

Jag kan nästan lova att du blir nöjd med accelerationen!!!

Men det beror ju på vad du har för Japanare??

Här är specificationen för Mustang Cobra 2001

PERFORMANCE

0-60 mph 5.4 seconds

0-100 kph 5.6 seconds

Quarter mile 13.8 seconds @ 102 mph

Top speed 150 mph

Braking, 60-0 mph 127 ft.

100 ft. skidpad 0.90g

Klår du detta så har du en riktigt vass Japanare? ;)

Nu finns det även en billigare Mach 1 model som har nästan samma prestanda.

Samma 4.6 DOCH motor som Cobra!

Kolla in denna länken!

http://www.motortrend.com/roadtests/coupe/112_0212_mustang/index4.html

Så mitt tips är att leta efter en Beg Cobra eller Mach 1 . Mach 1 kom först 2002 har jag för mig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bra info där Per B,

Vissa saker bör tillläggas. en vanlig GT 99-02 har stel axel, bör göras för att den ska bli kul : fjädrar, stötdämpare, avgas system, chip, bromsar, kompressor, open airkit, bränslesystem, shifter, utväxling 4,10, sen finns det massor av saker till bilen som gör den mera startsnabb eller säkrare i kurvorna.

Cobra 01 : dom går bra men man behöver göra nästan samma sak med dom, har läst att dom har problem med motorn (en massa smällda ex) vid överladdning (compet) men sköter man grejorna så e det nog inga problem.

Fördelen cobran har är väl den delade bakaxeln, om man gillar att svänga vill säga men stel axel är alltid startsnabbare, det finns bättre bromsar från start på cobran (13" brembo) större däck mm totalt sett en bättre bil men den behöver inte vara bättre om det är acc man vill ha.

Cobra 03-04, den är redan klar med kompressor, på den maskinen behöver man inte göra speciellt mycket för att hamna i regionen 500+ skulle gissa 20000kr

Mach1 kom 03 hmm första exen levererade 02 men som 03 or.

Samma som GT när det gäller trim men du får en betydligt snabbare bil vid samma trim som på en GT, orginal tror jag det snabbaste dom har mätt i tidning var 0-60mph 4,7sec och 402m 13,2, flesta mach1 orginal ligger på 13,2-13,5, Ford uppger 305 hk men dom flesta dynotesterna visar på 320-335 hk, denna bil är i orginal slöare än 03Cobra men först efter farter i 140 km/h, den stela axeln gör mach1 snabbare i starten men Cobrans kraft (390hk) visar sig så klart efter ett tag.

Vad du än väljer så kostar det stålar, visst e det billigt om man jämnför med typ Porsche men då ska man veta att lite trim till en Porsche går loss på en 200.000 och då bara lite motortrim, en kompressor sats till en Merca kostar 170.000. Så räkna du med minst 50.000 kostar trimmet som du bör ha på Mussen, själv har jag nog lagt ner ca 150.000 på min Mach1:a men då är däck och allt inräknat.

Lycka till med farten ;) kul e det och värt varje spänn hehe

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...