Jump to content

Kylare i "skuffen"?


Husse

Recommended Posts

Har fått plats brist nu när dubbelturbo satsen ska i så då tänkte jag sätta kylaren i "skuffen", funkar det?

Måste man ha en extra cirkulationspump?

Kan man ha kylaren liggandes, eller måste den stå upp?

Även tips på installation uppskattas högt.

Mvh/

Husse snart med dubbla T04E på 5.0'an.

Link to comment
Share on other sites

Det gränsar till race-only. Du bör modifiera skuffen så, att du får både till- och frånluft i stora volymer genom kylaren. I princip är det ingen skillnad om kylaren ligger eller står upprätt, i det fall att luftflödet helt är beroende av fläktar och en pump som tvingar vätskan igenom kylaren.

Du tappar nästan helt flödet från luftmotståndet, och kan dessutom få besvärlig turbulens som hindrar flöde genom kylaren.

Du bör ha expansionskärl, så att hela kylaren är full med vätska, alltså inga luftfickor. Jag skulle stanna och tänka minst 2 gånger innan....om det inte är absolut nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Det gränsar till race-only. Du bör modifiera skuffen så, att du får både till- och frånluft i stora volymer genom kylaren. I princip är det ingen skillnad om kylaren ligger eller står upprätt, i det fall att luftflödet helt är beroende av fläktar och en pump som tvingar vätskan igenom kylaren.

Du tappar nästan helt flödet från luftmotståndet, och kan dessutom få besvärlig turbulens som hindrar flöde genom kylaren.

Du bör ha expansionskärl, så att hela kylaren är full med vätska, alltså inga luftfickor. Jag skulle stanna och tänka minst 2 gånger innan....om det inte är absolut nödvändigt.

Har tänkt säkert 25ggr. på det här och hur jag än gör så får jag inte plats med en tillräckligt stor kylare fram.

IC'n tar en j-a massa plats, oljekylaren för lådan tar massor av plats och oljekylaren till motorn likaså, så jag har helt enkelt ingen plats för vattenkylet.

Men om jag nu sätter den bak behöver jag då någon extra cirkulations pump, eller orkar 5.0'ans pump med ändå?

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att bilen ska gå igenom besiktningen, men det löser jag när det blir dags.

Sen vill jag väl kunna cruisa lite också, men framför allt så bygger jag bilen för att smiska DKW'er, japsar och Beemer's.

Är allt för många år sedan som det var nåt V8 matat som var snabbast i den här stan, så jag tänkte ändra på det till sommaren 2008.

Nä skämt å sido så är det helt enkelt så att jag är med och håller i 402 meters körningarna här i Östersund och vill ju då givetvis själv ha nåt som "rör på sig" lite, då jag totalt har fastnat i "street/drag race sträsket".

Men givetvis så vill jag ju inte meka i onödan, utan jag vill ha en bil som fungerar både för en liten nöjes tripp till stan samt en och annan avtorkning av villig motståndare.

Har i dag igen kollat på nån lösning av kylet fram, men även med annan IC så blir det utrymmes brist, ska ju fram även med insugs rör till "snäckorna" då jag inte vill mata dessa med varm motorrums luft.

Var t.o.m. inne på att köra utan IC, men där ändrade jag mig snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om du tittat på bilderna i den länk som jag la upp i den här tråden:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=13121

men jag skulle nog föredra att ha intercoolern i skuffen i så fall.

Eftersom du nu hittat den enda riktiga vägen (dragracing) :D så skulle jag föreslå att du monterar din intercooler på passagerarplats på samma sätt som du kan se på en del av de bilderna. Där är 6sekunders dubbelturbobilar som får plats med rubbet där framme, förutom då just intercoolern. Dessutom är den en fördelaktig plats rent viktmässigt. Förresten, du kanske inte ska åka med air/water i IC:n? synd i så fall, för det är manligt om något!! 8)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Har nu blivit tvungen att tänka om igen, är enligt bilsportförbundet inte tillåtet med kylare i skuffen om man har fler än 6 cylindrar.

Jag vill ju ha möjligheten att testa bilen på riktig bana nån gång och då måste kylaren sitta på originalplatsen.

Hmmm, nya funderingar och lösningar krävs.

Blir nog till att skräddarsy en kylare och kolla vad/hur jag kan bygga om fronten.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte göra en specialkylare i aluminium framtill, och ha intercoolers på valfri plats på båda sidor i framskärmarna?

Borde inte vara svårt att få kylluft i och från hjulhuset för IC'n? Du kan montera vatteninsprutning på valfri plats i efterskott.

Du har också ett övertryck vid körning i luftintaget framför vindrutan (cowl på jänkespråk), som du kan utnyttja. Tänk kreativt. Jag skulle inte lägga intercooler i skuffen, det blir för långa dragningar och stor volym på trycksidan mellan turbohus och insugsventil.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar nog en lösning på problemet tillslut ändå.

Har kollat lite på alukylare till lastbilar, tror jag kan kapa en sån till lämpligt mått och svetsa egna gavlar.

Och du Magnus vet nog varför det blir platsbrist! :-)

Link to comment
Share on other sites

Går allt vägen i vinter så kanske man törs ställa ut nånstans också, får väl se hur det blir med det.

Och då vi nu även har hittat en lackbox vi får hyra inte allt för lång från stan och min bror har ett förflutet som billackerare, så ska jag även försöka fixa en snygg utsidan på bilen till i sommar.

Har även fått en bra deal med en licenserad bur svetsare så att man åker lite säkrare och en liten sponsring på toning av rutor.

Så chansen finns att den kan bli riktigt tuff till nästa år.

Men hur tuff den än blir, så blir det inga bra tider om jag inte får till motor och drivlina.

Så jakten på "godis" till motorn fortsätter.

Ps. Sponsorer sökes. Ds.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...