Jump to content

PonyPower

Medlemmar
  • Inlägg

    98
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

PonyPower's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hittat ett par intressanta exansionskärl på Summit...
  2. Du har helt rätt, det är bara en miljögrej. Bättre att glycolen hamnar i kärlet än på vägen... Det som gör mig konfunderad är att kylsytemet borde fungera sämre när det inte är helt fullt? Som att friviligt skapa luckor med luft? Vansinne... T.o.m. gamla 240 har ju ett expansionskärl som reglerar nivån i systemet. Eller är det bara jag som gör livet svårt för mig sjäv? Är det bara att vara noggran när man fyller på?
  3. Jag är en aning överaskad över upplägget på min gamla 302'a? På de bilarna jag normalt arbetar med så har man ett expansionskärl med en ingång och en utgång. Dvs liten slang från toppen på kylaren och sedan en större slang som ansluter till kylsystemet längre ned. Man ser helt enkelt till att nivån är rätt hela tiden. På min gamla 302'a så är expansionskärlet bara en uppsamlingsbehållare. Dvs, när kylarlocket öppnar så pyser glycolen ut till uppsamlingskärlet. Detta tycker jag verkar helskumt? Är det normalt för Jänke V8'or?
  4. Jag har en 4'a i garaget som kan få de flesta att sätta i halsen. Överladdad 16v motor med Lysholmkompressor. Borde vara god för nånting i stil med 300-400hk. En motor som blev över från ett gammalt projekt och inte hunnit bli färdigbyggd ännu. Alltså överladda 4'an eller köp en bil med V8 original, det finns ingen ekonomi eller orsak att köpa 4'an och sedan byta till V8.
  5. Jag kör en 1975 års Mach I. Egentligen finns det väl inte så mycket att säga och min långa presentation får dröja tills bilen ar börjat muteras på allvar. Ja, den skall byggas om till räjsmonster. (Strip-/Ban-/Gatbil) Det finns 4 stora orsaker till varför jag gillar II'orna. 1. Den första Mustangen jag åkte i var en 1974 års Mach I. Sentimenalt värde! 2. Cobra II'an är bara sååå snygg! Skall köpa lite extra plast... 3. Bilen har många tekniskt bra lösningar vilket ger en mkt fin helhetslösning. 4. Bilen är liten och lätt samtidigt som det är en muskelbil.
  6. 35-40k? Är det så dj**la dyrt? För 350hk så behövs det ju inte så jätteavancerade grejer... Jag vet ju att priset på min tilltänkta motor räknas i årslöner men jag blev lite överaskad där.
  7. Laslo> Du har helt rätt, skall man besiktiga ärligt blir de inte så mycket pulver i kärran. Biter mig själv i handen... skall inte förespråka fusk... biter igen. Det känns som att regelverket är lite stelt och att man kunde uppdatera lite med en aning generösare regler. Men vi bor i Sverige... bara att glömma det.
  8. rtm har en poäng där. Ibland är det biligare att köpa en färdig lösing framför att själv trimma. Undersök alla alternativ innan du börjar spendera några pengar.
  9. När det gäller mer än 15kW/100kg bil. -> Det finns inga ärliga och tillåtna sätt att trimma sin bil mer. Tyvärr... Och hittar ni något kryphål, maila mig för jag kommer att behöva det.
  10. Du beöver ju åtminstone 30% mer soppa oavsett...
  11. Mmm, värt att ta en funderare på.
  12. Intressant... men vevaxel/svänghjulsgivare är ganska enkelt att lösa. Mycket lurigare med kamaxeln. Jo, man kanske kan använda fördelaren? Hade varit roligt att köra utan fördelare. Hmmm, borra hål i kåpan, montera en sak att läsa av, montera en pickup. Låter enkelt men hur gör man det utan att få obalans?
  13. Jo, jag har fram tills idag kört enbart EFI så jag är bekant med tänket. Det blinog till att räkna efter lite för att se ur det egentligen ligger till pengamässigt. Hur får man till en kamgivare på en gammal 302'a?
  14. Ju mer jag funderar på det, ju mer lutar jag åt förgasare. Även om jag kan se en del prestanda vinster med EFI så gillar jag enkelheten med förgasaren. Och det går att köra fort med förknsare också... Verkar som E85 modeller kommer mer och mer dessutom.
×
×
  • Create New...