Jump to content

Chokespjäll, nytt försök


mikael_s CMC2293

Recommended Posts

Hej

Jag har tidigare ställt frågan om någon på detta forum känner till var man kan få tag i ett chokespjäll till förgasaren. Fick några tips men inget som ledde till något resultat. Har bl a provat följande: Carbguy, Yankee parts, RPM Racing, Klintberg&Way, PG Larsson Tibro samt några bilskrotar.

Det gäller en 1966 års 289 med fyrportsförgasare. Jag har kommit fram till att det är en Autolite 4100.

Skulle vara mycket tacksam för ytterligare tips. Det borde väl finnas någon firma i USA som nytillverkar förgasardelar?

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Ponycarburetors verkar vara firman jag söker.

Ska kolla exakt vilka prylar som saknas och fråga dem vad det kostar.

Vill de inte sälja smådelar så får man väl försöka mecka ihop ett provisoriskt spjäll under vintern. Känns inte rätt att köpa en komplett förgasare bara för att få tag på det förb** spjället.

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir dyrt och inte alls lönsamt med tanke på att fögasaren är 40år gammal och har garanterat en massa små defekter

Om du inte hittar en begagnad så är det vettigare köpa en ny 4100 förgasare. (eller renoverad rättare sagt med nya detaljer)

Sälj av den du har istället så har du lite finansering för en ny förgsare.

Dom bygger då förgasaren EXAKT för din bil konfiguration.

Då slipper du problem med spjällaxlar som läcker och annat.

Autolite förgasare har även väldigt känsliga emulsionsrör som kan krångla.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt i att det kan kosta mer än det smakar.

Men jag ska ändå fråga på detaljerna först.

Motorn går kanon när den väl blivit varm, uppmätt CO halt vid besiktningen är låg. Bensinförbrukningen är inte heller något problem, har inte mätt så noga men tror den ligger omkring 1.2 l/mil inklusive kallstarter.

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...