wind December 27, 2007 Report December 27, 2007 Lyckades med att knäcka ett öra på ramen till ventilationsrutan när jag demontrade innehållet i dörrarna. Örat har märkning C5ZB-6522222-A.Är det någon som har erfarenhet av detta? Går det att laga eller ska jag köpa nytt? Har fått för mig att jag läst någonstans att det här inte är så ovanligt och att de är veka här. Eller har jag bara drömt?Undrar vad det är för material också om jag får för mig att försöka svetsa. Är någon sorts gjutgods - för tungt för att vara aluminium men ändå ingen stålkänsla även om magneten nästan fastnar i den. Risk för att det består av alldeles för mycket zink kanske för att vara skoj att svetsa i...Eller så kanske jag ska pröva att limma?Vad tycker ni? Citera
Jeno December 27, 2007 Report December 27, 2007 Råkade ut för samma sak ! Det är en aluminiumlegering som är svetsbarJag svetsade min med TIG gick aldeles utmärkt ! funkar även med MIGmed alutråd o argon. Om den är fin för övrigt finns ingen anledningatt köpa en ny ! känner du ingen som kan hjälpa dej och bor runt Sthlm området så kan jag svetsa den åt dej ! Citera
wind December 30, 2007 Author Report December 30, 2007 Bra! Då ska jag göra ett försök.Tack för hjälpen! Citera
Janne Holm CMC1740 December 30, 2007 Report December 30, 2007 Råkade ut för samma sak ! Det är en aluminiumlegering som är svetsbarJag svetsade min med TIG gick aldeles utmärkt ! funkar även med MIGmed alutråd o argon. Om den är fin för övrigt finns ingen anledningatt köpa en ny ! känner du ingen som kan hjälpa dej och bor runt Sthlm området så kan jag svetsa den åt dej !Menar du att jag kan svetsa aluminium med min mig svets har argon som skyddsgas räcker det att jag byter till aluminiumtråd och kör på lågeffekt Citera
Jeno January 12, 2008 Report January 12, 2008 Ja det bör du kunna göra om du har en någorlunda hygglig svets med bra matarverk ! Själv kör jag på en Kemppi 2500 som har teflonslangpaket vilket iof är en fördel, men det funkar med vanligt oxå, 1mm trådkör jag för tillfället på. Ang strömstyrkan så givetvis efter materialtjocklekmen jag skulle vilja säga att den ligger rätt likvärdigt som med ståldock något högre matning brukar jag ha iaf ,man får prova sej fram!Men att dra ner srömmen markant tror jag inte du behöver göra Citera
Recommended Posts