Jump to content

Recommended Posts

Jag är precis inne i slutfasen av uppsnyggning av en svensksåld HT68 med sexa. Min intention är att få bilen i ett trevligt bruksskick och vill gärna att den så långt som möjligt har samma utseende som när den levererades av Ford i Malmö 1968. Frågan är nu -vad är original och vad är option?

Det är förborrat för tröskellisten så jag har gissat mej till att den satt på vid leverans. Om bilen hade denna påmonterad, kom då de kromade skärmkantslisterna i samma "paket"?

Vidare har jag en växelspaksknopp i mörkbrunt trä (3-växl. man.) med en häst på toppen - är detta ett originaltillbehör?

Är det någon som kan hjälpa mej med utrustningsnivån på svensksålda mustanger är jag tacksam.

Hej Magnus.

Många frågor och några svar.

Tröskelister var ett option och det var även lister runt hjulhus.

Jag tror att din Mustang hade tröskelister moterade från fabrik, men jag tror inte den har haft hjulhuslister.

Oftast var Mustangerna olika utrustade med options efter som det var köparen vid första beställning som valde.

Hjulhuslister ingick i ett paket som kallas för Exterior Delux, det innebär bla att det var speciela backspeglar sk De Lux speglar med remot spak till V spegel, sedan var det tröskellister och hjulhuslister popup tanklock stötfångarhorn målade eller kromade.

Det kan också ha varit Fogligts men är inte troligt då det oftast användes på GT men Delux ekerkapslar var inräknat i delux packetet.

Man använde också den sk GT huv med blinkers.

Allt detta plus mer fans i Delux packet.

Jag vet inte om du kollat upp bilens indentitet men det finns en serie med HT Mustanger som var utrustade med 6a som kallas för SPRINT och dom bilarna har mycket lulul av det jag nämde ovan.

Fakta om SPRINT med 6a var att dessa utrustades med GT stripes POP-open gas cap och även heltäckande navkapslar alltså dom som täcker hela fälgen.

Detta var ett sätt att sälja en svårsåld Mustang med 6a men inte bara det utan det var brist på Mustanger med 8a.

FRÅGA: Har din Mustang en extra export tagg eller platta med stansade nummer fastsatt på skärminfästningssidan V på den finns det en del fakta om bilen är svensksåld.

Har den skivbromsar fram ? har den exportstag i motorum.

Många frågor och kanske dåliga svar men du får återkomma så får vi kolla mer.

Hej Lars och tack för ditt snabba svar!

Jag har ett gammalt försäljningskvitto samt info från S.V.A.R. som bekräftar att bilen är såld i Sverige men inte mycket mer... Av ägarbilden att döma (4 ägare innan mej inkl. bilhandlaren) samt att jag känner förre ägaren (som känner de tidigare ägarna) misstänker jag att mycket lite är förändrat sedan bilen var ny. Den har exportstag i motorutrymmet, huv med blinkers, heltäckande navkapslar samt har heavy duty suspension men är i övrigt "basic" efter vad jag kunnat utläsa i litteraturen. Låda, motor och bakaxel är original, färgen Brittany Blue Metallic (omlackad delvis på 80-talet) samt klädsel Standard Parchment. Jag har inte sett någon exporttag men får kolla en extra gång. Den enda synbara förändringen är hatthyllan som någon bytt ut på sjuttiotalet vid installation av högtalare. Det hade varit intressant att veta hur originalet skall se ut då jag just nu håller på att klä om bilen invändigt. Den förste ägaren installerade en Philips bilskivspelare som jag tänker låta sitta kvar, jag skall däremot byta ut radion mot en 8-track som jag har haft liggande i väntan på en amerikanare :)

Om du kikar i gaveln på förardörren, i närheten av själva låsmekanismen så borde det sitta en skylt där om den inte är överlackad. Med hjälp av dom koderna så kan man få fram nästan allt om bilen tex. inredningsfärg, typ av växellåda och bakaxel mm. mm.

Har använt en VIN-decoder och fått svar på de flesta frågor utom vad följande innebär: 906402 Export (Special Order Unit 6402).

Hur får man reda på hur unit nr. 6402 var utrustad från fabrik?

Trepunktsbältena som det står Ford på t ex, är de ditsatta i Sverige?

Har använt en VIN-decoder och fått svar på de flesta frågor utom vad följande innebär: 906402 Export (Special Order Unit 6402).

Hur får man reda på hur unit nr. 6402 var utrustad från fabrik?

Trepunktsbältena som det står Ford på t ex, är de ditsatta i Sverige?

Hej igen.

VIN 90= Export och unit nr 6402 är numret på din bil när den beställdes och då troligen med extradelar så som tex trepungtsbälte.

Jag måste berätta för dig att jag haft en 67FB med den färgen som du har, jag tror inte att det finns en finare färg på en Mustang.

VIN 90-99 var avsedda för export inte bara till Sverige utan även till andra länder i Europa och Norden.

Dom enda som är lätta att placera av export Mustanger är dom som levererades till Tysklad.

Tyska Mustanger fick inte heta Mustang det märket var upptaget av cykeltillverkare, istället fick dom då namnet T-5 som var namnet på Mustangen när den ritades hos Ford.

Har använt en VIN-decoder och fått svar på de flesta frågor utom vad följande innebär: 906402 Export (Special Order Unit 6402).

Hur får man reda på hur unit nr. 6402 var utrustad från fabrik?

Trepunktsbältena som det står Ford på t ex, är de ditsatta i Sverige?

Förutom en Marti report (som det kan ta flera månader att få, jag väntade i över 6) så kan man ta kontakt med ford i USA och begära att få en CAC report den är helt kostnadsfri och visar vad din bil var utrustad med från fabrik. (Customer Assistance Center report = CAC). Vad jag vet så kan man bara ringa för att få tag i en rapport.

JL

  • 7 months later...

Vi har faktiskt en Brittany Blue -68 på tidningen. Den har blå inredning occh blå hatthylla. "Sally" är också svenskåld med sexa.

Den har DSO-kod 91 och är originalutrustad med tröskellister och blinkersindikatorhuv remotemirror och kraftigare exportfjädring.

3-punktsbälten monterades av Ford i Sverige. Vår är nysåld hos Rask o Björk i Skåne och din förmodligen av Hedbergs i Malmö.

Vi har en deluxe-rapport på bilen om du vill jämföra så hör av dig.

Hälsningar Magnus Karlsson, Bilsport Classic.

Förutom en Marti report (som det kan ta flera månader att få, jag väntade i över 6) så kan man ta kontakt med ford i USA och begära att få en CAC report den är helt kostnadsfri och visar vad din bil var utrustad med från fabrik. (Customer Assistance Center report = CAC). Vad jag vet så kan man bara ringa för att få tag i en rapport.

JL

Jag har beställt två st "Deluxe" reports från Marti i olika omgångar. Det tog ungefär 3veckor att få dom.

Jag tycker att dom är ett mycket bra sett att ta reda på vad bilen var utrustad med från fabrik. En sak bara är bilen en exportbil är det bra att tala om det när man beställer så Marti kommer ihåg att titta i en annan databas för exportbilar. (Det var vad han sa till mig när han inte hade skrivit att min T5 var en T5.)

10 dagar efter jag kontaktat Ford i USA fick jag ett snyggt brev hemskickat med de data som Ford kunde få fram. Informationen på denna Customer Report räcker för mej, har lagt ner mer krut på att få reda vad de tidigare ägarna har hittat på med bilen.

Min kärra verkar utrustad liksom Sally och jag tjuvkikar gärna på er rapport. Faktum är att jag tog kontakt med Bilsport när jag köpte kärran för att se om jag kunde köpa de nummer som behandlade renoveringen men de var slut har jag för mej...

Du har helt rätt, bilen är såld på Hedbergs - förste ägarens titel var "reservdelsman", hur man nu tolkar det? :)

Dom brukade tejpa fast en lapp på ratt stången, där det står allt som den var utrustad med. Jag hittade då den lappen när jag kikade där av en slump.

Serie numret på min bil är nästan som "sally" bara sista siffran skiljer.district 91 6a 3vxl man, har du tur kan papperet va kvar

  • 4 years later...

Har lite huvudbry angående min Mustang cab.

Den har c-stripe, pop-open tanklock och de-luxe inredning.

Men den har inga fog-lights.

Jag misstänker att den kan vara en sk. Sprint modell.

289:an satt i från början men Sprint-modellerna kom väl med både 6;a och 8;a?

Ger en Marti-report svar på Sprint-frågan?

Dessutom har den en "D.S.O. kod 46" men jag har inte hittat någon matchande stad för det numret 1968.

Alltså många ???????

Är det någon som vet?

:oops:

/Björn

Sprint A (C-stripe, hjulhuslister, popup tanklock och heltäckande navkapslar) fanns med både 6:or och 289/302, Sprint B gick bara att få bara med 289/302. I B paketet ingick "styled steel wheels" med E70x14, dimljus, C-stripe, stripes på motorhuven, hjulhuslister, popup tanklock.

DSO 46 tillkom under 1968 och står för Indianapolis, IN.

DSO 46 tillkom under 1968 och står för Indianapolis, IN.

Even 1967

John

Inte enligt de källor jag sett (framförallt Kevin Marti, Smart & Haskell). Flera andra källor listar DSO 34 för Indianapolis till och med 1968, men i Kevin Marti's nya bok står det att Indianapolis byte från DSO 34 till 46 den 29/2 1968.

Tack, tack!!! Mycket kul med feedback för en nybörjare som mig.

:D:D

Enligt rapporten från Ford CRC (customer relationship center) så hade min bil vid leverans:

-Highland green exterior-colour

-All vinyl luxury bucket seat

-Black trim color

-Black conv. top

-Automatic trans. XP type

-Non locking axle

-7.35 x 14 tires with white side walls

-Power steering

-AM radio

-Interior Décor group

-Deluxe wheel covers

Fälgar och däck är bytta, radion är en FM och några wheel covers finns inte kvar men resten är fortfarande som specen.

(numren matchar oxå) :D

Det mesta verkar vara original på min musse :shock: men frågan är:

Skall man kalla denna en "Sprint"? och tror ni att en "Marti report" ger ytterligare intressant info?? :?

/Björn

Ps. Nån som vet vad som menas med "auto trans XP-type"?? Är det en vanlig C4:a?? Ds.

Annars så kan du gjöra som jag. Kontakta bilreg å få uppgifterna från den första ägaren eller andra, och få info av dom 8) . Kostar lite men kul å ha.

Jag tog ut ALLA som ägt min Mustang sen -69. :D

Det rullar ett flertal ”systrar” till Sally i Sverige. Enligt Kevin Marti gick 33 st 6-cylindriga, 3-växlade hardtops med färgen Brittany Blue /blå std-inredning på export.

Tio av dessa hade även Left Hand Remote Mirror.

Åtta av dessa var även utrustade med ”snabb” styrsnäcka.

Alla åtta skickades till samma dealer – Ford Sverige AB.

Sen finns det ett helt gäng med andra svensksålda 68:or med samma utrustning men i andra exteriörfärger.

Marti hörde av sig och undrade varför det stod ”Delete Seat Belts” på fakturan. Han trodde det var förbjudet med säkerhetsbälte i Sverige! Men fick förklarat att vi använde rejäla Klippan-prylar istället.

Ok tack för svar men......

Min bil är inte svensksåld utan Amerikansk.

Dessutom kontrollbesiktigad IDAG!!! utan anmärkning :D:D:D:D

Jag är mest intresserad av om en Marti report svarar på frågan

att det är en "Sprint" och om C-stripen satt på från början.

/Björn

DSO 46 tillkom under 1968 och står för Indianapolis, IN.

Even 1967

John

Inte enligt de källor jag sett (framförallt Kevin Marti, Smart & Haskell). Flera andra källor listar DSO 34 för Indianapolis till och med 1968, men i Kevin Marti's nya bok står det att Indianapolis byte från DSO 34 till 46 den 29/2 1968.

Jaha. Kan va trykkfel i min Marti bok. Den er ju inte "ny"lengre. First edition, first printing från 1999 ;)

John

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...