Jump to content

Fälgbredd?


Herrgård

Recommended Posts

Hur breda fälgar/däck får man in i hjulhusen bak? Just nu sitter nå 17"s hiphop fälgar på, men jag vill ha 15"s med bred kant. Jag har provmätt lite och tror att fälgen kan vara 10" bred. Men vad skall det vara för offset och backspace? Och varför används offset när man kan justera med backspace? Eller tänker jag helt fel? Däck, kan det funka med 255-60-15?

Link to comment
Share on other sites

Ang. fälgbredd har jag ingen aning.

Men ang. offset och backspace så är det igentligen samma sak.

Backspace är ju djupet på fälgens insida och offset är fälgnavets offset i förhållande till fälgringen.

Båda sakerna ger ett värde på fälgens insida.

Link to comment
Share on other sites

du kan ha nånstans mellan 4.5 och 5.5" backspace bak. Kanske mer elelr mindre än det t.o.m.

Har för mig att det finns länkar till diverse onlinedäckhandlare i usa som har listat fälgar/bilmodell i andra trådar här på forumet. Jag har 8" bred fälg och har 5.5 i backspacing bak, med en liten 1/4" spacer pga att slicksens sidor har en annan karaktär än vanliga gatdäck... Du kan vända upp och ner på din quad shock där bak om det behövs, eller ta bort dem helt om du gjort förstärkningar i bakvagnsupphängningen ( bussningar, boxade armar osv).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

det är typ exakt samma dimension som 255.60.15 dom ryms men dom ger inte så bra väghållning, kan kännas svajigt. Tycker inte man ska ha så mycket större däck bak på en fox om man vill behålla bra balans vid kurvtagning.

Men utbudet på dimensioner i 15" är ju helt klart begränsat.

Du får köpa 17" fälgar då finns det mycket bra däck att välja på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...