kelvincline January 26, 2008 Report January 26, 2008 hur fungerar mekinska oljetrycksmätare+voltmätare+tempmätare????????? med wire eller vad? Citera
pools January 26, 2008 Report January 26, 2008 Hej!Oljetrycksmätaren överlåter jag till någon annan.Voltmätare? Mäter elektrisk spänning, t.ex. 12 V i batteriet. Den är inte mekanisk!Tempmätere, ja, hur fungerar en termometer? Inte heller mekanisk.Eller vad menar du?Mvh. Citera
Stanley January 27, 2008 Report January 27, 2008 mekanisk tempmätare har ett vätskefyllt rör mellan motorn och mätaren. Vätskan utvidgas när den blir varm, utvidgningen flyttar nålen.Mekanisk oljetrycksmätare har oljetrycket (oljan) från motorn kopplat direkt in i oljetrycksmätaren. Oljetrycket lågt-högt flyttar nålen på mätaren.Stanley Citera
1096 January 27, 2008 Report January 27, 2008 Mekaniska och mekansika... det är väl mer hur man väljer att benämna det. Om vi säger så här - en mekanisk mätare visar Dig värdet även om bilen tex inte har någon spänning (tex. oljetryck) och den visar vatten eller oljetemp i de fall Du stängt av motorn. Det är alltså mätare utan elektriska givare. I oljetrycksfallet leder Du istället in instrumenttrycket via en tunn plastledning/rör direkt till instrumentet. I tempmätarens fall är det brukligt att använda en givarkropp vilken innehåller en vätska tex. sprit och sedan via en tunn ledning in till instrumentet och den visar då i likhet med oljetrycksmätaren "trycket" i instrumentledningen. Blir den mekaniska givaren varmare expanderar vätskan i denna och trycket ökar upp till instrumentet osv.Likaså en mekanisk laddtrycksmätare visar ingastryck eller vacumm i insuget på motorn på samma sätt.Varför då detta?Idag när man pratar så mycket om "fly by wire" tekniken borde det vara ute med mekaniska mätare. Men vill man ha ett korrekt värde oavsett systemspänning i fordonet eller krav på att det finns spänning hela tiden bör man i mitt tycke använda sig av mekaniska instrument. I ett sportflygplan tex. är vikten av säkra instrument ovärderlig. Om en oljetrycksgivare lägger av och Du inte får nåt utslag på Ditt instrument och det "kankse" skulle bero på ett instrumentfel skulle innebära en del onödiga risker. Man skulle i tron om givarfel flyga tills motorn skar istället för att veta att trycket verkligen är borta och ändå kunna förbereda en så bra nödlandning som möjligt medans man kanske har maskinen med sig. Att flyga med "död" motor är inget kul, det bromsar ordentligt om man inte kan ställa propellerbladen i färdriktningen - jag har provat.Det var bara ett exempel.Vad gäller voltmätaren tror jag det blir svårt att få in den i gruppen mekaniska mätare, den vill ju ha sina sladdar - men den mäter ju direkt i systemet utan givare så kanske.... Hoppas det gav lite klarhet! Citera
1096 January 27, 2008 Report January 27, 2008 Ett exempel till...HastighetsmätareMekanisk - Där är det wire in till instrumentet som snurrar med drivning från transmisionen.Elektrisk - så använder man en givare som läser av hur fort Du kör och skickar in signalen till hastighetsmätaren.Detta kan man även återfinna i varvräknare, förr var det brukligt även med mekaniska varvräknare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.