Jump to content

Recommended Posts

Hej, har en Edelbrock 1405 (600 cfm) förgasare med manuell choke på min 302 med Perfomer 289 insug, Plus-kam och headers.

Idag får jag starta flera gånger med hjälp av acc-pumpen innan maskinen går igång.

Edelbrocks illustrationer i förgasarinstruktionsboken, framförallt vad gäller manuell choke, lämnar en del övrigt att önska.

-Nån som kan berätta hur jag ska ställa in choken??

Mvh / P

Hej Pelle!

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga ang. choken på din Edelbrock, har aldrig grejat något med Edelbrock förgasare, men på min Holley 600cfm med vaccum sekundär portar som också har manuell choke har jag inte behöva ställa något, jag vet bara hur hur långt ut jag ska dra choke reglaget inne i bilen för att veta att choke-plattan är helt stängd...om det var de du menade?!

Nu till min egentliga fråga: Jag läste att du kör med ett Edelbrock Performer 289 insug. "Plus" kamaxeln du kör med, är det den som Edelbrock själva rekommenderar, under den sidan man kollar på olika insug??

Är Edelbrock 600:an med vaccum styrda sekundär portar?

Vet du möjligtvis vad det är för bestyckning på munstyckena i den?

Är körbarheten bra med Performer insuget ihop med förgasaren och kamaxeln?

De e så att jag själv funderar på ett Edelbrock performer 289 insug m.m.

Problemet jag har idag är att motorn (289:a) går för fett, delvis p.g.a insuget som sitter på min motor och även Holley:n som inte funkar så bra tror jag...

Hoppas att du kan svara på mina frågor!

MVH

Hej, Ja det är Edelbrocks Performer Plus kam.

Den är nyinstallerad och precis inkörd så jag har inte varit ute och åkt än.

Får väl justera in förgasarn lite till men det verkar inte vara något större problem. Jag tror det blir bra tillsammans med det andra som jag hade tidigare.

Vet inget om bestyckningen på förgasaren men den har gått mycket fint bara med insuget och headers, det enda som inte varit bra är choken. Jag har inte lyckats hitta nåt bra chokeläge över huvudtaget.

Det sägs ju annars att en 600-förgasare är lite i överkant på 289/302. Det kanske gäller om allt annat är original men med roligare insug, etc, så funkar den bra.

/ P

600cfm är nog lite i överkant för en 289/302.

Men som du säger, med annat insug och kamaxel så fungerar det nog bra, men ändå lite konstigt de där med förgasar storlekar.

En polare har en cheva 350cui med en Holley 650cfm, som inte har mer än headers och insug, på den fungerar de väldigt bra, tycker nästan de borde vara samma på en 289 el. 302, även om volymen är lite mindre.

Hur är det med Edelbrock förgasare att justera osv. Komplicerat?

Har ingen erfarenhet alls av dessa förgasare...

Har du kollat på tändstiften när du kört, typ en månad eller så.

Ser dom bra ut, alltså att förbränningen varit bra?

Ska försöka få min att gå HELA nästa sommar....

MVH

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...