Jump to content

Recommended Posts

Har fått en ide som jag inte riktigt kan släppa.

Jag har en Mustang -65ht och är ruskit sugen på att montera en STOR motor i denna bil. :twisted:

Finns det tidiga mustanger med bigblock? Tror inte att jag sett det någon gång.(förutom nån racebil)

Om någon vet något om detta vore jag tacksam för information.

Vet någon hur mycket hk & vrid man får montera ner i en -65ht utan att tokbygga om bilen?

Har givetvis även tänkt fixa bromsarna om jag bygger om.

Original fanns det inte bigblock i 65-66.

Från och med 67 är motorrummet bredare invändigt (för att bigblock ska få plats) och då kunde man få sin Mustang med en 390.

Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att svara på om det går att montera en bigblock i en 65-66.

Hej

En big block får inte plats .

En 351:a är ett bättre alternativ, motorn blir c:a 1 tum bredare än original.

För egen del bygger jag en W 351:a enligt ett Edelbrook koncept.Man kan också "stroka" 351:an ända upp till 427 (dyrt).

/Anders

Vill ha...Och det ska vara minst 500ci.

Har haft en rod med 450 vilda och sb.Vill ha mer :twisted: .

Dare to be different.

Man lever bara en gång.

osv.

Än så länge är det bara ideér men vem vet?

Jag hinner nog sova både en & två gånger på det här.

Tips om du ska ha rejäla doningar är att helt sonika slakta fjädertornen på mussen.

Annars går det inte.

Mustang II har en sådan framvagn som nästan passar. (med massage av vinkelkapen & svets)

Det var poppis förr på 70-80 talet att montera den framvagnen på Mustanger som gick för race. Har en sådan bok av Hot Rod där man monterar denna för en monstermaskin.

Men eftersom du ska ha 500cui så har du nog så pass gott om pengar att du kan köpa en helt ny eftermarknads framvagn! ;)

Nu finns det att köpa "weldon" kit som passar direkt på din 65'a

Tyvärr har jag ingen länk till dom som säljer detta över disk.

Någon annan kanske vet!

En liten rolig extra grej här! :)

Jag har en kompis som äger en Vauxhall Chevette (samma som Opel kadett tror jag)

I den lilla bilen sitter det numera en 500cui vråltrimmad Cadilac V8 !!!

Det roliga är att bilen ser helt orginal ut från utsidan! Man kan bara ana att framdäck och bakdäck är lite bredare och kraftigare.

Inte ens under bilen syns det för hela avgassystemet är draget i kup'en och ljuddämparna sitter inuti bensintanken.

Grymt häftigt bygge som lurar alla!

Enligt mina beräkningar så blir det billigare att bygga bb äs sb om man ser till hk och nm/krona.

Så här har jag tänkt.

460 motorer finns hur mycket som helst för billig penning.

Stroker sats till över 500cui finns till denna maskin för en lite större summa pengar.

Topplocken masserar man insugskanalerna i, ur dessa kan man om man vill få ut ca 700 hk.

Summa totalt = överkomligt /hk och en maskin man kan glida runt med när som helst utan en massa trubbel.

Utom möjligtvis Harry Haffa när suget att andvända högerfoten tar över.

/ Micke J

Har du varit objektiv när du räknat eller är det så att du sett till att du räknat till BB fördel? ;)

Jag kan bara hålla med dig om du jämför en orginal 351 mot en orginal 460 så blir det billigare Hk mot Hk

Men är det så när man trimmar och varför har ingen annan upptäckt det?

Och varför används inte 460 inom prestanda maskiner?

Prestanda delar till 460 är dyrt och tyngden på motorn äter upp en hel del av den effektvinst som du skulle dragit nytta av.

Dessutom måste du jobba med helt andra transmissioner.

C6 lådan slukar 45hk ur din maskin och är inget prestanda alternativ.

Ska du ha manuell så blir det bökigt att ens hitta en som passar och kanske att du rent av blir tvungen att tillverka egna grejjer om du inte köper nytt & dyrt från USA

Idag får du ut lika mycket effekt ur en 351W med alu toppar och kompressor.

De går dessutom att "stroka" upp till 408cui med en bunt tusenlappar.

Titta inte enbart till Volymen för den gammla frasen "there is no substitute for cubic inches" är inte riktigt sann.

Jag skulle hellre villja ändra till "there is no substitute for weight"

Självklart får du ut mycket mer ur en 460 om du trimmar likvärdigt men kostnaden drar iväg exponentiell med volymen på 460 motorn

Nä en modern strokad 351'a med kompressor regerar gatan idag! :lol:

Passar dessutom bättre din 65'a och påfrestar inte din framvagn lika illa.

Har föresten sett exempel på där spindlarna på tidiga Mustanger helt enkelt gått av på grund av tyngden och påfrestningarna som blir av BB.

Först 1970 kom starkare spindlar som höll för rejäla Big Block

Med 351'a kanske du tillochmed kan behålla orginalframvagnen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...