Jump to content

Mitt första prova på rejs!!


Recommended Posts

ska nog dra han nästa gång :twisted:

odiffad?

Driver på bägge när det är blöt underlag. Men inte vid torrt. Ska org vara 3:55 traction locking. Men kan vara fel, 22 ägare senare. Ska ta isär och kika igenom när det finns pengar o tid. Och däcken har nog haft sina bästa dagar. Men roligt att gasa någongång i mellan åt. Åker mest bara och köper mjukglass. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den där japsen kan tas om du får bättre däck, diff och högre utväxling.

Lite svårt att bedömma, då inte hela bilen syns i starten, och ljudet är lite blurrigt.

Jag känner han som kör, nissan sx13 borde ge ca 360-380hk. Den slirrade i koppling så den kan nog ge lite till den med.

Får se till sommaren om jag ordnat drivningen.

Link to comment
Share on other sites

Så nissan-tissan skal gå på 14,x sek på 402 meter, sluthastighet runt 170-175 km/h eller? Är det turbo i den, kan man åka på en nit, om killen vågar ladda d.v.s :--

Du har väl diffen sliten då antar jag?

Han laddar på det han vågar. Men han hadde enligt källa för små spridare så motorn är inte riktigt klar än. De har hållt på länge med audi å nissan med mer. Vet att ena killen bänkade sin på 500+ innan den såldes vidare.

Link to comment
Share on other sites

Euro och japaner har har en stor fördel i tekniken. Det är ett fakta man måste leva med. Det gamla talesättet "nothing beats cubic inches"- det gäller inte längre. Det är fråga om HUR MYCKET spisen tål övertryck numera.

Om man går till botten, är man ute efter att få in så mycket luft som möjligt och bränsle i lämpliga proportioner i motorn, och givetvis ut ur motorn också . Bygg en bottendel som håller, så är det bara att elda i spisen. En sugmotor kommer alltid i underläge jämfört med en överladdad, förutsatt att överladdningen inte stjäl den extra effekt den ger. Alltså: TURBO är hot. Det är bara att krypa till korset.

Alla smålog på 80-talet då det dök upp en turbobil på strippen. En hederlig V8 passerade 250 meterstrecket innan turbon hade tillräckligt snurr, sen kom den som en raket. Med modern styrning och teknik har man eliminerat alla delays och problem. En vanlig V8 spelar i en annan liga numera, tyvärr.

Man är tvungen att trimma så in i h-te för att hänga med. Okej, man kan ta ut hästar ur en sugmotor, men den är inte längre så värst körbar efter det. Effekten kommer efter 6000 rpm med 1500 varvs tomgång. Ingen gatmotor precis.

Tex: En Ford 302 skall nog preppas en del om man vill ha ut 320 hästar ur bakhjulen på gammalt hederligt vis, men:

Hade besök av en BMW 530 diesel (med turbo) med 265 hp i motorn, efter programmering hade den 300 hästar i bakhjulen! Detta ingrepp utan att ens fingrarna blev smutsiga, bara att byta lite bitar, och koppla i en laptop. Kan intyga att den bilen drar som ett expresslok mellan 1500 och 4500 varv. Det enda man ser av den modifieringen är, att det ryker lite mera baktill då man lägger plattan i mattan. Hujedamej....

Link to comment
Share on other sites

ja race är riktigt trevligt tyvär har vi inte någon stripp å köra på här i hässleholm trakten å de är lite tråkigt .som sagt finns ju även fina kompressorkit och turbokit till våra galma fina mustanger så vill man var riktigt snabb så går det å fixa, det är bara plånboken som sätter stop på hur snabb man kan bli. men tycker det har sin skarm å köra förgasar moter. :D

Link to comment
Share on other sites

ja race är riktigt trevligt tyvär har vi inte någon stripp å köra på här i hässleholm trakten å de är lite tråkigt .som sagt finns ju även fina kompressorkit och turbokit till våra galma fina mustanger så vill man var riktigt snabb så går det å fixa, det är bara plånboken som sätter stop på hur snabb man kan bli. men tycker det har sin skarm å köra förgasar moter. :D

Jag listar ändå V8:an högst pga ljudet. Inte samma sak å åka och köpa mjukglass bland brudarna med en pysmaninck. Muller å rök tar mej förbi den f## innan nästa krök. ;)

Link to comment
Share on other sites

Känns som att det här är rätt tråd för mitt första kanske lite oseriösa inlägg men jag måste bara få fråga:

Är blivande Mustangägare och är lite rookie inom denna värld av bilar. Min svärfar va på besök i helgen och vi började snacka lite bilar och det visade sig att det va en kille här i byn som hade en Shelby GT500 när han va ung. Mycket coolt tyckte jag vilket jag tror att även han tycker då han fick åka/köra den ett antal gånger också vad jag kan föstå. DOCK, med stort DOCK va han inte så jätteimponerad av draget då han jämförde med modernare bilar vilket säkert kan stämma på vissa MEN... han menade att en V70 T5 orginal med sina ca:250hk lätt hade dragit Shelby GT500:an på strippen. Kan det verkligen stämma? Personligen är jag ytterst tveksam att denna "tråkbil" ska ha en chans men jag har inga belägg för det, kan det va så j**la illa... nån som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att tiderna på kvartsmilen/0-100 osv ofta inte skiljer så mycket åt.

Jag vet också att ofta blir man vettskrämd när man åker med/kör i en 60 tals bigblock bil m vanliga däck,medans moderna bilar är ganska odramatiska/komfortabla.Så draget borde kännts lite bättre :-)

Som rakt svar på din fråga så aldrig i livet drar du en GT-500 med en T-5.

Det är väl fråga om åsikter men jag menar att det krävs mer av en förare att hantera fästet m polyglasdäck på gatan i en 428 kanske m manuell låda och 4.11 utvxl.

Men när det väl rullar på och innan du får slut på växlar så kommer du aldrig ifatt m en Volvo ;-)

Har haft en impreza turbo m fyrhjulsdrift,den var pigg iväg till hundra men hade inte en suck sen mot min 68 1/2.

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...