Jump to content

Motor problem


Stangman

Recommended Posts

Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,

min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel :( vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,

min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel :( vad vet jag.

Moderna maskiner fungerar så för att inte oförbränt bränsle skall åka ut i avgassystemet. Samma sak på 05 och nyare, finns en tråd om det.

Link to comment
Share on other sites

Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,

min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel :( vad vet jag.

Har haft samma fel.

Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.

Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.

PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,

min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel :( vad vet jag.

Har haft samma fel.

Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.

Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.

PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.

Mvh

MrV8

Jag har plockat bort PCV ventil och i ventilen så är själva innehållet löst kommer du ihåg om den nya ventilen oxå var så.

Rengjorde MAF sensorn kan säga att det var ganska mycket beläggningar på trådarna så måste bli en jäkla skillnad nu efter rengöringen.

Link to comment
Share on other sites

Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,

min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel :( vad vet jag.

Har haft samma fel.

Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.

Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.

PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.

Mvh

MrV8

Jag har plockat bort PCV ventil och i ventilen så är själva innehållet löst kommer du ihåg om den nya ventilen oxå var så.

Rengjorde MAF sensorn kan säga att det var ganska mycket beläggningar på trådarna så måste bli en jäkla skillnad nu efter rengöringen.

Kommer inte ihåg exakt hur skilnaden var på nya och gala, men den gamla skramla det ur kommer jag ihåg.

Satt en pirat PCV ventil på min som bara hade gått 500 mil när den gav upp. Så sätt dit en orginal Tror den kostar 100-150 kr orginal.

Mycket smutts i MAF:en ja du komemr garanterat märka skillnad, ta gärna bort batteri kabeln en stund innan du prov kör så datan får börja lära upp sig på nytt men rengjord MAF.

Första gågen jag gjorde ren min då var den riktigt igensatt, och bilen vart starkare, tystare på gämnfart på motorvägen innan ville min gärna mullra väldigt dovt hela tiden, men efter det så gick det ner betydligt, känns verkligen att motorn inte går super snållt som den gjorde innan rengöringen, min hade även en tendens att villja spika så fort jag belasta motorn lite innnan rengöringen av MAF:en det var så det börja med att jag fick reda på at man skulel göra rent den på den här modelen av bil.

Nu mer gör jag rent den varje vår i vår servicen av motorn.

Berätta hur det går om du får till tomgången.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ja har ju inte hunnit sätta tillbaka den men ska ta bort batteriet måste ändå underhålls ladda det lite :) Funderar lite på PCV ventilen där låter ju konstigt om den ligger löst där i borde ju ha något motstånd för ska väll öppna o stänga. Men ja åter kommer när jag provat :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja har ju inte hunnit sätta tillbaka den men ska ta bort batteriet måste ändå underhålls ladda det lite :) Funderar lite på PCV ventilen där låter ju konstigt om den ligger löst där i borde ju ha något motstånd för ska väll öppna o stänga. Men ja åter kommer när jag provat :lol:

PCV-ventilen öppnar och stänger inte. Den bara begränsar tur och returflödet. Typ, tur: 60%, retur 30%. Inte 100/0 som en ventil. Olika motorer behöver olika förhållanden mellan tur/retur. därför finns det en uppsjö med pcv-ventiler trots att alla ser ut på samma sätt.. typ

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...