Stangman Posted February 16, 2008 Report Share Posted February 16, 2008 Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel vad vet jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman Posted February 17, 2008 Report Share Posted February 17, 2008 Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel vad vet jag.Moderna maskiner fungerar så för att inte oförbränt bränsle skall åka ut i avgassystemet. Samma sak på 05 och nyare, finns en tråd om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elboy cmc 388 Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Min 02 är så oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel vad vet jag.Har haft samma fel.Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.MvhMrV8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stangman Posted February 19, 2008 Author Report Share Posted February 19, 2008 Tack för tipsen måste prova det där med pvc ventilen är lite störigt när det är så där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stangman Posted February 19, 2008 Author Report Share Posted February 19, 2008 Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel vad vet jag.Har haft samma fel.Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.MvhMrV8Jag har plockat bort PCV ventil och i ventilen så är själva innehållet löst kommer du ihåg om den nya ventilen oxå var så. Rengjorde MAF sensorn kan säga att det var ganska mycket beläggningar på trådarna så måste bli en jäkla skillnad nu efter rengöringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 Jimpa1986: MAF sensorn gör mycket! Så du kommer garanterat o märka det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman Posted February 19, 2008 Report Share Posted February 19, 2008 pcv ventilen ska ha ett löst innehåll, det är själva ventilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Någon där ute som kan hjälpa mig med att lösa ett mysterium,min mustang GT har en tendens när den är varm att den är "seg" att gå ner på tomgång efter man varvar motorn. Eller kanske inte är något fel vad vet jag.Har haft samma fel.Då var det PCV ventilen som var trasig samt smuts i Luftmassemättaren eller MAF:en vilket man föredrar att kalla den.Sen var problemet borta och bilen gick ner igen på tomgång som normalt innan låg den kvar länge och gick sakta ner på tomgång igen.PCV ventil är billigt, och hur man gör rent MAF:en står i Grufmans katalog. Hoppas detta tips hjälper din bil att bli som vanligt igen.MvhMrV8Jag har plockat bort PCV ventil och i ventilen så är själva innehållet löst kommer du ihåg om den nya ventilen oxå var så. Rengjorde MAF sensorn kan säga att det var ganska mycket beläggningar på trådarna så måste bli en jäkla skillnad nu efter rengöringen.Kommer inte ihåg exakt hur skilnaden var på nya och gala, men den gamla skramla det ur kommer jag ihåg.Satt en pirat PCV ventil på min som bara hade gått 500 mil när den gav upp. Så sätt dit en orginal Tror den kostar 100-150 kr orginal.Mycket smutts i MAF:en ja du komemr garanterat märka skillnad, ta gärna bort batteri kabeln en stund innan du prov kör så datan får börja lära upp sig på nytt men rengjord MAF.Första gågen jag gjorde ren min då var den riktigt igensatt, och bilen vart starkare, tystare på gämnfart på motorvägen innan ville min gärna mullra väldigt dovt hela tiden, men efter det så gick det ner betydligt, känns verkligen att motorn inte går super snållt som den gjorde innan rengöringen, min hade även en tendens att villja spika så fort jag belasta motorn lite innnan rengöringen av MAF:en det var så det börja med att jag fick reda på at man skulel göra rent den på den här modelen av bil.Nu mer gör jag rent den varje vår i vår servicen av motorn.Berätta hur det går om du får till tomgången.MvhMrV8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stangman Posted February 21, 2008 Author Report Share Posted February 21, 2008 Ja har ju inte hunnit sätta tillbaka den men ska ta bort batteriet måste ändå underhålls ladda det lite Funderar lite på PCV ventilen där låter ju konstigt om den ligger löst där i borde ju ha något motstånd för ska väll öppna o stänga. Men ja åter kommer när jag provat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grufman Posted February 21, 2008 Report Share Posted February 21, 2008 Ja har ju inte hunnit sätta tillbaka den men ska ta bort batteriet måste ändå underhålls ladda det lite Funderar lite på PCV ventilen där låter ju konstigt om den ligger löst där i borde ju ha något motstånd för ska väll öppna o stänga. Men ja åter kommer när jag provat PCV-ventilen öppnar och stänger inte. Den bara begränsar tur och returflödet. Typ, tur: 60%, retur 30%. Inte 100/0 som en ventil. Olika motorer behöver olika förhållanden mellan tur/retur. därför finns det en uppsjö med pcv-ventiler trots att alla ser ut på samma sätt.. typ/Fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.