Preben Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Nån här som kan svara mig på hur stor remskivan på veven ska vara på en 302 motor?Jag har bytt vattenpump och den som satt på original (gjutjärn) har jag slängt. Jag har flera olika till vattenpumpen; men gemensamt för dom allihop är att de tar i den som sitter på veven. Det är modellen med 4 bult.Jag har provat två olika vattenpumpar, den första hadde kylareslangen åt "fel" håll vilket passade mig perfekt då det är bra till min Opel; men den sålde jag (givitvis med förlust), då jag trodde det var problemet; men det var det tydligen inte.Både v-pumparna jag har haft vat i aluminium, en Milodon och en Morosso. Quote
fast66 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 det finns massor med olika remskivor till varje motor. Beror på hur mkt options som bilen var utrustad med. hade bilen AC, servo och Thermactor, var den övre 3-spårig och man har inte "bara" byggt på utåt, utan även förskjutit spåren för att få plats.Utgå ifrån vad du har haft för utrustning i original. Ex: Har du en tvåspårig remskiva på veven (bara servostyrning), skulle jag föreslå att du börjar leta tvåspårig även till pumpen. Quote
Preben Posted February 26, 2008 Author Report Posted February 26, 2008 Jag har tvåspårig på veven och fick i dag en tvåspårig till pumpen också; men även den var fel. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jag var ute och mätte på två motorer en från -70 och en från -72Bägge har aldrig haft AC. de hade samma mått205 på den yttre skivan och 169 på den inreHoppas det kan vara till någon nyttaUndrar om ändå inte problemet är en felaktig vattenpump Quote
Preben Posted February 26, 2008 Author Report Posted February 26, 2008 Jag var ute och mätte på två motorer en från -70 och en från -72Bägge har aldrig haft AC. de hade samma mått205 på den yttre skivan och 169 på den inreHoppas det kan vara till någon nyttaUndrar om ändå inte problemet är en felaktig vattenpump Min är också 205 utvändigt; men va fan kan det vara med vattenpumpen, den är ju beställt till rätt årsmodell, jag håller på att bli vansinnig nu. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Vattenpumpens remskiva är 170 på mina motorer sam det är inte mycket spel imellan bara några millimeter. Sedan upptäckte jag nu en sak jag inte tänkt på tidigare de sitter inte riktigt i linje skiljer någon millimeter,men det ska säkert vara så för det är lika på bägge motorernaMen det är det inre måttet som är viktigt det är där som vattenpumpens skiva löper Quote
Preben Posted February 26, 2008 Author Report Posted February 26, 2008 Jag ska testa lite mer i morgon, dom jag har till v-pumpen är alla ca. 155 mm , och jag tycker de rör ytterkanten på den undra, i värsta fall får man väl ta lite på diametern med vinkelslip. Vad är dina för motorer Janne? Quote
Janne Holm CMC1740 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Jag ska testa lite mer i morgon, dom jag har till v-pumpen är alla ca. 155 mm , och jag tycker de rör ytterkanten på den undra, i värsta fall får man väl ta lite på diametern med vinkelslip. Vad är dina för motorer Janne?Det är bägge 302:or den ena sitter i min bil den andra renoverar jag åt en kompis som har en 72 grandeFörsök undvik vinkelslipen där, låter inte som en bra nödlösning Quote
CMC 1061 Berra Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Exakt Janne du har rätt med att dom inte är exakt i line. Var lite feg i början när jag läste detta. Men när du skriver detta så blir jag säker att så ska det va. Man får vicka lite på skivan när sätter dit den. Sedan skruvar man fast den. Berra Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Hej.Det är inte fel på vattenpumpen, felet måste vara remskivanpå vattenpumpen, det finns en variant på vattenpumpens remskivan där det nästan inte går in en nagelbit mellan övreoch nedre remskivan. Ett par bilder på min motor 302 med servostyrning. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Intressant Lars med dina bilder där syns det också att skivorna inte är riktigt i linje. Borde det inte öka slitaget på vattenpumpen men det kanske är försumbart Quote
Preben Posted February 26, 2008 Author Report Posted February 26, 2008 Hej.Det är inte fel på vattenpumpen, felet måste vara remskivanpå vattenpumpen, det finns en variant på vattenpumpens remskivan där det nästan inte går in en nagelbit mellan övreoch nedre remskivan. Ett par bilder på min motor 302 med servostyrning. Ahaa, en sån skiva som du har på din motor har jag också liggandes; men av nån konstig anledning är den "förlängd" (där är en svets på insidan som inte går över flänsen på v-pumpen), då kanske det går att få ihop det trots allt. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted February 26, 2008 Report Posted February 26, 2008 Hej.Linjen är spikrak jag tror bilden blev lite missvisande,den inre är drivningen vattenpump-servo-vevaxel och den yttre drivning generator-vevaxel, oroört original. Man ser klart och tydligt att inre remskivan vev-vattenpumpär mindre, det är också därför man gör remdragningarnapå detta sätt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.