Jump to content

Featured Replies

comment_49994

Det som skiljer är!!

Motorn.

Motor + karossfästena.

Kylaren och slangarna.

Avgassystem.

Gas reglaget.

Växellåda.

Kardan beroende av vilken vxl du ersätter med.

Startmotor, pluskabeln mellan startreläet och startmotorn.

Trummorna eller skivorna skall vara 5 bultade fram.

Enklast är att skaffa trummor som är 5 bultade då de passar direkt på de 4 bultade spindlarna.

Bakaxeln skall vara en 8 eller 9" are och 5 bultade.

Detta är de delar jag bytt ut då jag nyligen byggt om min till v8a bil...

  • 4 years later...
comment_114059

Det är ju massor med Mustang 6:or som fått motorn utbytt till V8.

Kan du fråga besiktningsmannen om ett intyg från t.ex. Mustangklubben eller MHRF kan duga? Vet ej om ngn på Mustangklubben eller MHRF kan skriva ut ett intyg, men kanske...

comment_114094

Jag skrev för ngt år sedan följande intyg till en medlem i Dalarna som hade problem att registreringsbesiktiga en 66:a V8-bil med trummor.

Besiktningen har ju papper på att dessa ska ha skivbromsar (svensksålda V8:a bilar hade det nämligen). Kanske någon med bättre kunskap än jag om 67/68 kan göra ngt liknande?

Jag hörde iofs aldrig av medlemmen så jag vet inte om det "dög"...

Jag påbörjade ett jobb att dokumentera detta med skillnader mellan 6a och V8a för klubbens räkning men en man som varit Fordanställd tidigare och som skulle bidra med Svenska Fords dokumentation i ämnet hade oturligt nog slarvat bort denna dokumentation.

INTYG avs bromsstorlek och motoreffekt.doc

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...