Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå!

Har en 302 motor från 74 och orginal på den motorn sitter det en vevaxel olje kastar ring.

Men på kamkåpan jag köpt från staterna finns det inget spår för den!?

Kåpan ska passa 68-86, frågan är finns den inte på nyare motorer?

Kan man köra utan den?

tacksam för svar!

Micke

Posted

Hej igen !

Jag menar den smala brickan som ligger mot vevaxel drevet.

man sätter först dit den sedan kamkåpan och låser den med svängnings dämparen.

Om man vänder på kam kåpan och tittar så runt packboxen är det fräst ett spår på ca5-7mm brett och 2-3mm djupt.

på den nya finns bara spåret som i en halv måne. så det går inte att få in den med brickan på!

hoppas att det förklarar problemet lite bättre!

Mvh Micke

Posted

De nya tätningarna är så mycket bättre att Ford slopade "oljeslungan" någon gång på 80-talet (tror jag). Den såg till att gamla typer av tätningar inte behövde ta hand om så mycket olja.

Så, med en modern tätning ska Du nog inte behöva någon "oljeslunga".

Hittade det här på FordMods angående samma fråga.

Spoke to a dude at ford today and they dont have them,they have a double lip front seal to compensate for it.Meaning that they dont have one full stop and they definitely dont have one in the timing cover.The older windsors that have oil slingers have the single lip front seal mounted on the inside of the t/cover and the later models have no oil slinger and have the double lip seal mounted from the outside of the cover

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...