Jump to content

Recommended Posts

Är det en Autoliteförgasare som har följande märkningar?

På undersidan en stor tvåa samt siffrorna 91366.

På kanten av förgasarfoten (nära gasreglaget) 7DV.

På chokehuset kan man läsa

Fomoco

TO

där finns också tre pilar med text LEAN.

Flottörhuset är märkt

3L

1.14

där sitter också en klisterlapp med en streckkod samt texten

Remanufactured by Holley

64-5101.

Om det nu är en Autolite, vilka år användes den?

Nån som vet?

Kanse det måste till bilder?

Hälsn.

Lasse B

Är det en Autoliteförgasare som har följande märkningar?

På undersidan en stor tvåa samt siffrorna 91366.

På kanten av förgasarfoten (nära gasreglaget) 7DV.

På chokehuset kan man läsa

Fomoco

TO

där finns också tre pilar med text LEAN.

Flottörhuset är märkt

3L

1.14

där sitter också en klisterlapp med en streckkod samt texten

Remanufactured by Holley

64-5101.

Om det nu är en Autolite, vilka år användes den?

Nån som vet?

Kanse det måste till bilder?

Hälsn.

Lasse B

C7DF-V = 1.14 Venturi Size.

Her betyder det att det er en 300 CFM. (Typ 2100)

Tror også att det er en Autolite då det blev Motorcraft i 1972.

Posta en bild så kan jag kansje beretta mer :idea:

Efter å ha tittat lite mere. KAN va forgasare til 67/68 Mustang/Fairline/Torino/Cougar med 289-2V med California Emissions. ;)

John

Förgasarna till 289/302 är märkta 1.08 (där det står 1.14 på din), så detta borde vara till en större motor, typ 390-2V. Jag skulle gissa att den kommer från en 67:a från början (pga stämplingen 7DV). Jag har nämligen en omkomplett förgasare från en -69 302 på hyllan, med nummer C9AF-A på brickan som sitter under en av skruvarna till locket, och på den står det 9A A på foten. På -68 och senare förgasare sitter även en flottörhusavluftning på den runda upphöjningen på locket, som ju inte finns på din.

Förgasarna till 289/302 är märkta 1.08 (där det står 1.14 på din), så detta borde vara till en större motor, typ 390-2V. Jag skulle gissa att den kommer från en 67:a från början (pga stämplingen 7DV). Jag har nämligen en omkomplett förgasare från en -69 302 på hyllan, med nummer C9AF-A på brickan som sitter under en av skruvarna till locket, och på den står det 9A A på foten. På -68 och senare förgasare sitter även en flottörhusavluftning på den runda upphöjningen på locket, som ju inte finns på din.

Det var nytt for meg;-)

Finns båda 1.12 og 1.14 for 289/302.

Har en liten bok. Ford Carburetor Guide By Pony Carburators, Inc.

Lite gammal, från 1993.

Står "lite" godis info der.

Dette er en 1967 forgasser. I boken står det også; Fuel inlet threads 1/8"-pipe threads. Venturi: 1.02, 1.14, 1:23.

Både tidligere og senere forgassare skilljer på flere punkter.

John

Det var nytt for meg;-)

Finns båda 1.12 og 1.14 for 289/302.

John

Okej, jag backar på den punkten. Det kan tydligen finnas fler venturidiametrar på 289/302 än 1.08 som det stod på min förgasare.

Om man kollar i Bob Mannels bok "Mustang & Ford Small Block V8 1962-1969" så står det så här om 289-2V och 302-2V:s venturidiametrar:

1963 289: 1.02

1964 289: 1.02 eller 1.14

1965-1966 289: 1.14

1967 289: 1.02 eller 1.14

1968 289: 1.08

1968-1969 302: 1.08

Boken stöder också Nennes uppgifter, det står att C7DF-V är för 1967 289-2V med automat och Thermactor, "Late production".

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...