Fröberg April 10, 2008 Report April 10, 2008 Hej,Jag har en Ford Fiesta ST, 2005. Jag har problem med vibrationer/skakningar i ratten. Det började för länge sedan men inträffade då ytterst sällan. Nu på senare tid händer det väldigt ofta. Det inträffar när jag står i stort sett stilla eller rullar sakta och rattar lite mer än vanligt exempel vid parkering. Det är inte alltid det hackar men oftast. Börjar vid ungetfär 1/4 rattutslag.Vad kan vara fel och hur kontrollerar jag det på enklaste sätt?PS. Jag har en Musse också. Fiestan är min lilla "go-cart" DS Citera
Janne64 April 11, 2008 Report April 11, 2008 Låter som du har för lite olja i Styrservon , har du kollat det ? . Eller kanske bara så enkelt som en slak ServoRem . Citera
Fröberg April 11, 2008 Author Report April 11, 2008 Det var lite dåligt med servoolja... Typ 4 mm i koppen... Fylde på med en skvätt och det blev genast bättre.Hur fan kunde jag missa att kolla det före jag frågar Citera
Janne64 April 11, 2008 Report April 11, 2008 Många gånger är den lättaste lösningen den svåraste , man vill gärna tro det värsta Citera
Fröberg April 11, 2008 Author Report April 11, 2008 I går fylde jag som sakt på olja dock inte så mycket kanske 1 dl inte mycket mer.Idag har min tjej lånat bilen och har varit ute och kört hela förmiddagen. När jag körde bilen direkt efter är samma problem tillbaks. Kollade genast behållaren men den ligger på max nivå.Kan det finnas något samband med att bilen är varmkörd?Jag vet inte hur jag ska beskriva "vibbrationerna". Det känns precis som om något inte får grepp, utan slirar. Får försöka ta mig en titt i helgen, dock är jag total amatör på att mecka med bilar men det löser sig nog Citera
fast_back April 11, 2008 Report April 11, 2008 kanske du fått in luft i systemet?servostyrningar brukar man lufta genom att bara vrida ratten från stopp till stopp några gånger. iaf på de lite äldre bilar jag jag pysslat med. Citera
Gäst April 11, 2008 Report April 11, 2008 Har du haft för lite servoolja - så är risken uppenbar att du fått luft i systemet.Vad jag minns från Granadatiden på 80-talet var att det löste sig självt efter ett tag.Gamla bilrävar brukar lukta på servooljan och sedan berätta om servostyrningens kondition. Annars så var "hugg" typiska för servostyrning på 80-talet. Låter inte som det är det du upplever.Vidare är det större ansträngning för pumpen vid låga hastigheter (fickparkering etc.) - då varvtalet kanske är lågt. Så kolla remmen.Alltså1. Kolla oljenivå 2. Lufta (som fast_back skriver) 3. Se till att remmen inte slirar 4. Fråga Ford Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.