Jump to content

Vibbrationer i ratten


Fröberg

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Ford Fiesta ST, 2005. Jag har problem med vibrationer/skakningar i ratten. Det började för länge sedan men inträffade då ytterst sällan. Nu på senare tid händer det väldigt ofta. Det inträffar när jag står i stort sett stilla eller rullar sakta och rattar lite mer än vanligt exempel vid parkering. Det är inte alltid det hackar men oftast. Börjar vid ungetfär 1/4 rattutslag.

Vad kan vara fel och hur kontrollerar jag det på enklaste sätt?

PS. Jag har en Musse också. Fiestan är min lilla "go-cart" DS

Link to comment
Share on other sites

I går fylde jag som sakt på olja dock inte så mycket kanske 1 dl inte mycket mer.

Idag har min tjej lånat bilen och har varit ute och kört hela förmiddagen. När jag körde bilen direkt efter är samma problem tillbaks. Kollade genast behållaren men den ligger på max nivå.

Kan det finnas något samband med att bilen är varmkörd?

Jag vet inte hur jag ska beskriva "vibbrationerna". Det känns precis som om något inte får grepp, utan slirar. Får försöka ta mig en titt i helgen, dock är jag total amatör på att mecka med bilar men det löser sig nog :D

Link to comment
Share on other sites

kanske du fått in luft i systemet?

servostyrningar brukar man lufta genom att bara vrida ratten från stopp till stopp några gånger. iaf på de lite äldre bilar jag jag pysslat med.

Link to comment
Share on other sites

Har du haft för lite servoolja - så är risken uppenbar att du fått luft i systemet.

Vad jag minns från Granadatiden på 80-talet var att det löste sig självt efter ett tag.

Gamla bilrävar brukar lukta på servooljan och sedan berätta om servostyrningens kondition.

Annars så var "hugg" typiska för servostyrning på 80-talet. Låter inte som det är det du upplever.

Vidare är det större ansträngning för pumpen vid låga hastigheter (fickparkering etc.) - då varvtalet kanske är lågt. Så kolla remmen.

Alltså

1. Kolla oljenivå :o

2. Lufta (som fast_back skriver) :)

3. Se till att remmen inte slirar :P

4. Fråga Ford :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...