Jump to content

ännu ett problem


mustang65

Recommended Posts

Ta några bilder på själlhus och vacum kopplingarna i övre insuget. Var satte du motståndet som ska ordna rätt signal till datorn?

Mvh Pär

OK ska ta några närbilder i morgon. Har bara 2 vacumslangar kvar i övre insuget resten är pluggade, Den ena är till bränsletrycksregulatorn den andra ska jag kolla imorgon.

Motståndet ska ska vaa 2 mostånd som som fungerar som spänningsdelare och du tar ut fem volt (ska kolla exakt siffra i morron) i mitten sen matar du bara lednigen till databoxen från EGR med den signalen. Finns även färdiga EGR-eliminatorer att plugga in i härvan som ombesörjer detta.

Bilen går iaf riktigt bra med detta koncept!

Återkommer

/Terner

Link to comment
Share on other sites

"mustang65"

Är det ett sprut med eller utan Maf-mätare du har på bilen? Vissa delstater hade Maf-mätare redan 88....

I och för sig så skiljer nog inte strategierna så väldigt mycket datorerna i mellan.

Fett på tomgång kan orsakas av lite av varje. Datorn kan inte kompensera hur mycket som helst upp eller ner i blandning (Air/Fuel-ratio). Kommer inte ihåg nu vad procentsatsen är men vill minnas att det ligger under 20%.

För att nå det förutbestämda lambdavärdet som datorn "vill" hålla på tomgång så jobbar den med bränsle, tändning och tomgångsmotor.

Då bränsletrycket är konstant ca 38-40psi - så är enda sättet att styra bränslet att öka eller minska pulsvidden till spridaren. Är spridaren OK så blir det rätt mängd bränsle. Förekommer givetvis fall där dessa fått nåt knas och inte stänger riktigt eller ger kass sprutbild. Stänger inte en spridare riktigt så går det fett, ordentligt.

Tomgångsmotorn har ganska smala marginaler att jobba på - för mig att värdet är 122rpm plus eller minus på en standardmotor och siffrorna är teroretiska, givetvis lite individuellt för varje bil/motor.

Spjälläget på tomgång är också viktigt och att TPS-sensorn visar rätt Volt... Här kan nog också vara lite olika men 89-93 datorn säger tomgång på 550 rpm utan tomgångmotors inkopplad (672 rpm med ISC - Idle Speed Control) , så bara att ställa in spjället mot detta och glöm kika på bilens varvräknare, visar aldrig rätt på en Fox :P Kika även så Volt-talet över TPS stämmer hela vägen till fullgas, annars vet inte datorn att du gasar.

Beroende på om det är Maf eller Map mätning på bilen så har vi även detta att ta hänsyn till...

Om vi leker scenariot att spjället står lite fel, TPS sensorn är lite fel, tomgångsmotorn är lite igensotad eller på annat vis inte ger rätt flöde så jobbar ändå datorn mot att hålla varvtalet och börjar då ändra tändningen, upp o ner om vartannat och du har en vandrande tomgång som följd och förmodligen stannar bilen efter ett tag när gunghästen kommit i ordentlig självsvängning.

Jag skulle börja med att ta reda på varför den går så fett... Om spridarna är med på banan så det inte har hänt nåt där...

Därefter gå på allt det andra i tomgångskedjan... kolla även så tändningen står på standard förtändning till att börja med.

Det ska inte vara några problem att få till detta om allt är i sin ordning... men jag har jagat mycket tomgång på min Fox och visst kan det vara lite pill ibland, allra helst med lite mer kam och stora spridare, spjäll och hela köret...

Link to comment
Share on other sites

Kanske den nedre slangen på bilden... går ju till oljepåfyllningsröret på ventilkåpan som standard. Även slangen till PCV-ventilen bak på insuget kan vara bra att ha inkopplad för bra undertryck i blocket..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Med tanke på allt du bytt skulle jag kolla databoxen, mest för att det är så enkelt gjort.

Det kan komma in väta i dem, som får helt galna följder. Du kan ju alltid plocka loss den och skaka lite försiktigt.

Tre bilar sen hade jag en otät databox. Tog otroligt lång tid att felsöka, och i princip allt byttes. Till sist kollade vi databoxen, och det skvalpade i den (!).

Ny databox på plats, och bilen var som ny. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...