Jump to content

ännu ett problem


mustang65

Recommended Posts

Hej

Nu har jag ännu ett problem med min GT-88......som jag berättat tidigare har jag haft problem med vandrande tomgång, sotiga stift mm.

Jag har bytt ut följande saker:

Bränsletrycksregulator

Tomgångsmotor

lamdasonder

coolant temperature sensor

air charge temperature sensor

Tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och även bränsle filter.

Har även kört med startgas för att hitta vacuum läckage men hittade inget.

Nu till problemet: Jag kör till jobbet och märker att bilen rycker vid motorbromsning och vandrar som vanligt när jag stannar.

Senare på kvällen när jag ska hem från jobbet tycker jag den går väldigt orent redan vid uppstart, väl hemma kollar jag tändstiften (ett på var sida) och dom var otroligt svartsotiga.

Den måste flöda med soppa.

Idag när jag skulle ut och felsöka så startar jag upp bilen som vanligt....och gissa hur den beter sig........som en kratta hostar fräser och hurvlar sig den orkar inte ens stå på tomgång och ger jag mer gas låter den ännu mer ansträngd och det luktar mycket avgaser.

Jag behöver hjälp med detta problem det har låst sig i min hjärna, jag vet inte vart jag skall börja felsöka :?:

Bara inta databoxen har pajat :cry:

Ni får väldigt gärna ringa om ni vill.

Tack på förhand

Hem 0920-655 99

Mobil 070- 538 21 90

MVH

Robban i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har du checkat EGR-ventilen och EGR spacern (adaptern mellan spjällhuset och insuget).

Min EGR-adapter var sönderfrätt i avgaskanalerna vilket resulterade att bilen gick ojämnt och ryckigt på låga varv.

Fungerar perfekt nu, har även bytt TPR sensorn då den gamla gav fel värde och resluterade i att check engine lampan lyste efter gaspådrag.

Lycka till,

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte bilen så gick den ryckigt, tomgången vandrade, sotiga stift mm. Sedan började jag byta del efter del och bilen började gå bättre tomången vandrade mindre.

Då beslutade jag mig för att byta tomgångsmotor och bränsleregulator, sedan efter ett par mil började bilen om att gå som en kratta.

Och nu går den inte alls :evil: jag har med andra ord backat flera steg tillbaks till steg -2 :evil:

Vad som är gjort åt motorn vet jag ej och spridarna är orange alltså 19lb

//Robban

Link to comment
Share on other sites

vad har du för bränsletryck?

är det en orginal regulator?

mussarna har väl typ 36psi bränsletryck (kommer inte riktigt ihåg) medans de flesta bilar har väl 43,5psi/3bar.

Men det borde ändå inte ge så mycket extra soppa som du beskriver.

Returflöde ok?

tomgångsmotor, lambda m.m bryr väl inte datorn sig om på wot, utan går på fasta värden. Men du beskriver att den går skit hur du än kör/gör.

Link to comment
Share on other sites

Det är en ny i orginal utförande, ojusterbar. Returflöde :?::?::?:

Vet ej men jag vet att tanken måste plockas ner för att komma åt returen.

När vi ändå är inne på denna linje kom jag att tänka på att vaporn är borttagen eller rättare sagt den var urkopplad när jag köpte bilen så jag tog bort den från bilen.

//Robban

Link to comment
Share on other sites

Nej, en kompis tillverkade en platta som har samma forn som egrventil foten och så gjorde jag en egen packning utan hål

//Robban

Jag tror inte att det är så lyckat att plocka bort EGR ventilen och ersätta den med en platta. Än om du har lyckats få det tätt så kan det finnas (korrosions)hål inne i EGR spacern (adaptern mellan insug och spjällhus)och då har du en direkt förbindelse mellan avgas och insugningskanaler vilket resulterar att bilen går dåligt, samma symptom som med en ständigt öppen icke fungerande EGR ventil.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

tänkte om du har något tillplattat rör eller liknande så inte returflödet går som det ska, då kommer tryckregulatorn inte göra någon nytta...

Långsökt o förmodligen dumt :oops:

Med platta mellan egr o insug antar jag han menar att han helt har pluggat egren, jag gjorde en lika dan isf.

Har ingen bild så jag tar till mina paint kunskaper :--

Link to comment
Share on other sites

0900823d801dd601.jpg

Du har altså en massiv(utan hål) platta på samma ställe som "gasket" är?

om du skulle ha en por i materialet, ska inte göra någon skillnad. Inte så här iaf?? om det inte är helt annorlunda på de tidiga mussarna? utgår från min 5.0a

Link to comment
Share on other sites

Ok.. tänkte så han inte kan "suga soppa"?

Eventually, the discussion of this Audi's problems came around to rich conditions and refueling. When we questioned the customer further, he said that the car's symptoms were prevalent after he had filled up. The man admitted that had we not followed up, he would not have associated an innocent activity such as refueling with his car's symptoms. The problem turned out to be a leaking evap purge solenoid valve. An inquiry about refueling may merit a place on your shop's diagnostic questionnaire or in its fact-gathering routine. Consider it a red flag waving you toward a potential evap problem.

http://findarticles.com/p/articles/mi_q ... _n21100412

Link to comment
Share on other sites

0900823d801dd601.jpg

Du har altså en massiv(utan hål) platta på samma ställe som "gasket" är?

om du skulle ha en por i materialet, ska inte göra någon skillnad. Inte så här iaf?? om det inte är helt annorlunda på de tidiga mussarna? utgår från min 5.0a

Så här ser EGR spacern ut på en 88:a 5.0.

Ta loss den och kontrollera så att den inte har sprickor eller hål invändigt.

Den ska vara "ganska" slät och fin även i avgaskanalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Varför inte ta bort hela EGR-skräpet och montera spjällhuset direkt på insuget. Jag gjorde det när jag rensade min 90:ans 5.0:a och monterade den i min 65 fastback.

Signalen till databoxen justerar men med ett motstånd så den ger 5,0 volt konstant. Man får då en softcode i datorn men den tänder inte check engine light så den stör ju inte direkt.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Varför inte ta bort hela EGR-skräpet och montera spjällhuset direkt på insuget. Jag gjorde det när jag rensade min 90:ans 5.0:a och monterade den i min 65 fastback.

Signalen till databoxen justerar men med ett motstånd så den ger 5,0 volt konstant. Man får då en softcode i datorn men den tänder inte check engine light så den stör ju inte direkt.

/Terner

Har du några bilder på motorn? Har samma problem med tomgången och att motorn får en jävla massa bränsle. Jag har även en kontakt över efter att jag bantade bort allt emissions tjafs! Undra om den inte gick till vapor canistern?

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...