Jump to content

SAE-DIN


Gresse

Recommended Posts

Hi

Någon egentlig omräknings tabell finns väl inte, för skillnaden mellan SAE och DIN bygger på olika sätt att mäta hästkrafterna i "bilen"

Grovt sett så mäts DIN HK på utgående drivande axel ( naturligtvis bakhjulen på din ... eller.. ) SAE mäter HK på utgående axel på motorn med div. effekt tagande saker bortkopplat, så dessa värden kan bli lite högre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Skillnaden mellan DIN hk och SAE hk är vilka komponenter som är påkopplade vid körningen i bromsbänk. Med komponenter menas tex generator, kylvattenfläkt, avgassystem mm, som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk. Jag vill minnas att DIN hk och SAE hk visar alltid effekten som går ut på vevaxeln och att man ska minska med ca 17-20% för att få reda på drivhjulshästar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk.

Började fundera lite här o fick inte ihop det riktigt... :?

Om detta stämmer så menar du alltså att DIN hk skulle vara mindre "effekt" än SAE? Eller mener du helt enkelt att en och samma motor skulle få 0,8-0,9*SAE om man mäter i DIN hk?

Annars skulle det väl stämma bättre o vända på steken och säga att 1 SAE hk är ca 0,8-0,9 DIN hk, dvs. att en motor med t ex. 150 SAE hk skulle ge 120-135 DIN hk, dvs. 0,8 till 0,9 DIN hk skulle mostvara 1 SAE hk.

Jag kanske är helt ute o cyklar... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Mitt svar var bara ett snabbt inlägg för att ingen annan svarade !

Lite fel vart det väl, men huvudsakligen skiljer sig SAE/DIN mätningen på att SAE mäter utan ( som jag skrev ) diverse effekt krävande tillbehör in kopplade och följdaktligen ger högre HK siffror. British och USA SAE existerar också, men fråga mig inte om skillnaden ( någon? vet ni ?... ) Nu finns nya SAE (och kanske även DIN ) normer så jag ska inte ge mig in på att tolka dessa eftersom jag inte känner till dem.

Kan bara ge vissa "utklipp" från internet :

--------------------------------------------------------

One SAE/British Horsepower is 746 watts/0.746 kilowatts.

One DIN/JIS HP/PS is 735.5 watts.

SAE = Society of Automotive Engineers.

DIN = International Standards Organisation.

PS = Abbreviation for German term for horsepower.

JIS = Japanese Standards Institute.

1 DIN/JIS hp = 0.986 SAE/British hp

--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Power :o

hp: horsepower

ps: stands for Pferdestärke, equivalent to hp.

kW: kilowatt. 1kW = 1.34hp. EU countries such as Germany prefer to use kW.

There are different methods for measuring power, test conditions such as ambient temperature, air pressure and accessory loss could be different, thus the same engine could obtain different power rating by different methods. The most commonly used methods are:

EEC: European standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in kW.

SAE: American standard. Measure at 99kPa and 25°C. Rated in hp. 1kW = 1.341hp (SAE).

DIN: German standard. Measure at 101.3kPa and 20°C. Rated in hp (ps). 1kW = 1.360hp (DIN).

JIS: Japanese standard. Theoretically same as DIN, but we always find it is actually smaller.

British horsepower: same as SAE. Rated in bhp (could be confused with brake horse power).

In other words, 300hp (SAE) = 300bhp (British) > 300hp (DIN) > 300ps (JIS)

In AutoZine, generally speaking, horsepower of American, European and Japanese cars are rated by SAE, DIN and JIS respectively. However, USA or Europe-targeted Japanese cars are rated by local standards.

--------------------------------------------------------------------------------

Tja ... luktar det brännt gummi när du ger "tofflan" med däck över 245 så har du 300+ Musse-horsePower.

MVH

Mats :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej Grooz.

Just denna raden -som jämförelsevärde kan nämnas att 1 DIN hk är ca 0.8- 0,9 SAE hk- tog jag från en bok om förbränningsmotorteknik. Orden : är ca , skulle ha varit ett tecken som jag inte kan hitta på tangentbordet annars är det som MUSTANG skriver att det är olika mätmetoder. Det ryker nog lika mycket om bakdäcken oavset om det är DIN eller SAE.

Link to comment
Share on other sites

Hej Johnny!

Du har säkert helt rätt i det där, o står det så så är det säkerligen så. Det vara bara jag som inte fick ihop det genom att man hört nå't med att DIN skulle vara mer än SAE och här sas det tvärtom, men man lär nå't nytt varje gång man kikar här på forumet!

-Och, så sant Johnny! Det ryker nog lika mycket! :twisted: För säkerthets skull borde man se till att ha många av alla sorters hästar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...