Jump to content

Byta bladfjädrar


Recommended Posts

Hej.

Ska byta bladfjädrar på min 67 cab, har ingen tidigare erfarenhet av det.

Skulle behöva lite goda råd om demontering av befintliga fjädrar och montering av dom nya. Vilken ände är bäst att börja i, är det något speciellt man ska tänka på när det gäller bakaxel så att inte knutkors och kardan skadas. Tacksam för svar.

Mvh. Uffe cmc 1154

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Du behöver en garagedokraft och helst fyra pallbockar,

Hissa upp så högt det går och ställ i en pallbock på

vardera sidan framför främmre bladfjäder bult. :)

Det går att få pallbocken att passa på rambenet framför

bladfjäderinfästningen, det bästa är dock att lägga en

regelbit på bocken och plassera bocken på området

för domkraftsförsärkningen som är det plana området

framför bladfjädern. :)

När du hissat upp så kan du demontera klammer och

stötdämpare mm, du behöver inte ta loss kardanens

knutkors eller bromsledningar, bort med U bultar och

loss med nedre stötdämpar mutter. :?

När du lossat allt och demonterat U-bultar, stötdämpare

så kan du hissa upp den hängade bakaxeln, ställ in

dom andra två pallbockarna under bakaxel, en på höger

och en på vänster sida.

:?

Nu skall alltså bilen stå på två bockar med regelstumpar

som skydd och bakaxeln skall ligga vilande utan annat

stöd än pallbockarna. :)

Här kommer vi till bladfjäder demontering, jag brukar råda

till att man använder dokraften som stöd under bladfjädern

då den är tung att handtera och balansera med bara händerna. :shock:

Ställ in domkraften under fjädern efter du lossad muttrar

på bakre hänken, upphängningen är en bult genom ramben

som är fastsvetsade på ett plattjärn där det sitter en lika dan

bult genom bladfjäderns bustning. :?

Båda upphängningens bultar måste dras ut samtidigt åt samma

håll och det är nu domkraften skall användas under fjädern så

att du kan dra ur bultar utan att behöva hålla fjädern också. :shock:

När båda hänkena är lossade och demonterade så kan du

med hantkraft ta bort domkraft och lägga fjädern på

golvet i bakkant. 8)

Den genogående bulten i framkant är den s.k. problem bulten,

har man tur lossar den med hjälp av verktyg, led, ring, eller

hylsor, med otur är det fastrostat och bulten kanske måste

kapas på båda sidor om bladfjädern. :roll:

Till detta kan man använda kaptrissa eller tigersåg, eller

som jag gjort EN gång sågat med bågfilsblad inlindat i

trassa som handtag, GÖR INTE SOM JAG. :oops:

Hoppas du har eventuella nya bultar för främre och nya hänken

för bakre med bustningar, monteringen är i bakvänd ordning

och mycket enkel när det är nya delar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Precis som jag gjorde när jag bytte fjädrar. Bara den skillnaden att jag hade

tillgång till lyft. Det blir mycket enklare då. Så hyr in dej hos nån som har lyft.

Om det är på en bilverkstad har dom säkert en växellådsdomkraft också som

du sätter under klumpen istället för två pallbockar på golvet. Mycket smidigt.

Och byt alla bultar, fästen och bussningar när du liks har allting demonterat.

Spara inget gammalt! :!::!:

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för den utförliga beskrivningen det ska nog gå bra nu, jag har köpt allt monteringsmtrl nytt.

En annan fråga till Lasse Oscarsson, bilen har varit olika hög i bak det har skilt c:a 2cm när jag mätt från hjulhuskanten och ned till golvet på respektive sida det är därför jag provar med att byta bladfjädrar. Om detta inte hjälper kan det vara något med bakaxeln som orsakar detta fenomen? Har för mig att du har skrivit något om det tidigare på forumet. Vad gör man isåfall åt det.

Mvh Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Fenomenet är känt, har du lutning åt vänster är det

troligt att fjädern är utmattad, kan ha varit en tung

USA mäniska som haft bilen. :shock:

Det kan också vara så att härdningen är lite olika

då fjäderpacketen med all säkerhet är tillverkade

vi olika tillfällen. :?

Sedan har vi det sista och det är att jigg till kaross

tillverkningen när det gäller bakändan är olika hö-

vä, inte ovanligt alls. :shock:

Om du tar en tumstock och mäter från golv till

skärmkantens högsta pungt så är det inte ovanligt

att det diffar upp till ett par cm eller 1", du kan även

mäta höjden ända upp till överkant bakskärm för

att se att höjden är lika på överkanten och olika

i hjulhuskanten. :roll:

Det behöver alltså inte vara knas på fjäderpacket

utan kan vara av annan typ, att byta fjädrar är

i alla lägen inte fel i alla fall. 8)

Hur ser bilen ut när du parkerat den på en plan yta

och du gått en bit bakom, lutar den då är det mycket

troligt att du har fjäderfel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sedan har vi det sista och det är att jigg till kaross

tillverkningen när det gäller bakändan är olika hö-

vä, inte ovanligt alls. :shock:

Mustangen tillverkades ju i över en miljon ex. första året. Och då kunde det

bli fel både här och där. Och dom som beställde en bil och ville klaga på att

det inte var så bra passform, fick bara höra "take it, or leave it", det fanns

mång som stod i kö för att få köpa en Musse.

Och vi vet ju alla att nytillverkade delar från USA inte alltid passar helt perfekt

alla gånger, för att va snäll. Eller hur?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för informationen.

Har börjat byta nu och ena sidan är klar, det var inga problem att få loss bultar och muttrar. Blir klar imorgon, då ska jag mäta igen så återkommer jag med resultatet ifall det hjälpte eller om det är något annat fel.

Hälsn. Uffe

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Nu är fjäderbytet klart och jag har mätt igen, nu skiljer det 5mm istället för 2cm så det är ju en klar skillnad till det bättre, men lägger jag dom gamla fjädrarna på golvet bredvid varandra med bågen uppåt är det ingen skillnad dom är lika höga så det är lite konstigt.

Mvh. Uffe cmc1154

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag gjorde som Lasse O beskriver med den skillnaden att jag först monterade ihop fjädern med bakaxeln (finns ett styrstift på fjädern som skall passa i fästet).

Sen drog jag ett spännband runt fjäderfästet och bakaxeln - reglerade höjden med en extra domkraft och - lätt som en plätt - monterade bulten i fjäderfästet. Ena änden först; se'n den andra.

Mina gamla fjädrar var också väldigt olika. Märktes tydligt när de var urmonterade och låg tillsammans på golvet (skiljde 1 à 2 tum i höjd!)

Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...