Uffe N Posted April 19, 2008 Report Posted April 19, 2008 Hej.Ska byta bladfjädrar på min 67 cab, har ingen tidigare erfarenhet av det. Skulle behöva lite goda råd om demontering av befintliga fjädrar och montering av dom nya. Vilken ände är bäst att börja i, är det något speciellt man ska tänka på när det gäller bakaxel så att inte knutkors och kardan skadas. Tacksam för svar.Mvh. Uffe cmc 1154 Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 19, 2008 Report Posted April 19, 2008 Hej.Du behöver en garagedokraft och helst fyra pallbockar,Hissa upp så högt det går och ställ i en pallbock påvardera sidan framför främmre bladfjäder bult. Det går att få pallbocken att passa på rambenet framförbladfjäderinfästningen, det bästa är dock att lägga enregelbit på bocken och plassera bocken på områdetför domkraftsförsärkningen som är det plana områdetframför bladfjädern. När du hissat upp så kan du demontera klammer och stötdämpare mm, du behöver inte ta loss kardanensknutkors eller bromsledningar, bort med U bultar ochloss med nedre stötdämpar mutter. När du lossat allt och demonterat U-bultar, stötdämpareså kan du hissa upp den hängade bakaxeln, ställ indom andra två pallbockarna under bakaxel, en på högeroch en på vänster sida. Nu skall alltså bilen stå på två bockar med regelstumparsom skydd och bakaxeln skall ligga vilande utan annatstöd än pallbockarna. Här kommer vi till bladfjäder demontering, jag brukar rådatill att man använder dokraften som stöd under bladfjäderndå den är tung att handtera och balansera med bara händerna. Ställ in domkraften under fjädern efter du lossad muttrar på bakre hänken, upphängningen är en bult genom rambensom är fastsvetsade på ett plattjärn där det sitter en lika danbult genom bladfjäderns bustning. Båda upphängningens bultar måste dras ut samtidigt åt sammahåll och det är nu domkraften skall användas under fjädern såatt du kan dra ur bultar utan att behöva hålla fjädern också. När båda hänkena är lossade och demonterade så kan du med hantkraft ta bort domkraft och lägga fjädern på golvet i bakkant. Den genogående bulten i framkant är den s.k. problem bulten,har man tur lossar den med hjälp av verktyg, led, ring, ellerhylsor, med otur är det fastrostat och bulten kanske måstekapas på båda sidor om bladfjädern. Till detta kan man använda kaptrissa eller tigersåg, ellersom jag gjort EN gång sågat med bågfilsblad inlindat itrassa som handtag, GÖR INTE SOM JAG. Hoppas du har eventuella nya bultar för främre och nya hänkenför bakre med bustningar, monteringen är i bakvänd ordningoch mycket enkel när det är nya delar. Quote
pools Posted April 19, 2008 Report Posted April 19, 2008 Hej!Precis som jag gjorde när jag bytte fjädrar. Bara den skillnaden att jag hadetillgång till lyft. Det blir mycket enklare då. Så hyr in dej hos nån som har lyft.Om det är på en bilverkstad har dom säkert en växellådsdomkraft också somdu sätter under klumpen istället för två pallbockar på golvet. Mycket smidigt.Och byt alla bultar, fästen och bussningar när du liks har allting demonterat.Spara inget gammalt! Mvh. Quote
Uffe N Posted April 19, 2008 Author Report Posted April 19, 2008 HejTack för den utförliga beskrivningen det ska nog gå bra nu, jag har köpt allt monteringsmtrl nytt.En annan fråga till Lasse Oscarsson, bilen har varit olika hög i bak det har skilt c:a 2cm när jag mätt från hjulhuskanten och ned till golvet på respektive sida det är därför jag provar med att byta bladfjädrar. Om detta inte hjälper kan det vara något med bakaxeln som orsakar detta fenomen? Har för mig att du har skrivit något om det tidigare på forumet. Vad gör man isåfall åt det.Mvh Uffe Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 19, 2008 Report Posted April 19, 2008 Hej igen.Fenomenet är känt, har du lutning åt vänster är dettroligt att fjädern är utmattad, kan ha varit en tungUSA mäniska som haft bilen. Det kan också vara så att härdningen är lite olikadå fjäderpacketen med all säkerhet är tillverkadevi olika tillfällen. Sedan har vi det sista och det är att jigg till karosstillverkningen när det gäller bakändan är olika hö-vä, inte ovanligt alls. Om du tar en tumstock och mäter från golv tillskärmkantens högsta pungt så är det inte ovanligtatt det diffar upp till ett par cm eller 1", du kan ävenmäta höjden ända upp till överkant bakskärm föratt se att höjden är lika på överkanten och olikai hjulhuskanten. Det behöver alltså inte vara knas på fjäderpacketutan kan vara av annan typ, att byta fjädrar äri alla lägen inte fel i alla fall. Hur ser bilen ut när du parkerat den på en plan ytaoch du gått en bit bakom, lutar den då är det myckettroligt att du har fjäderfel. Quote
pools Posted April 19, 2008 Report Posted April 19, 2008 Sedan har vi det sista och det är att jigg till karosstillverkningen när det gäller bakändan är olika hö-vä, inte ovanligt alls. Mustangen tillverkades ju i över en miljon ex. första året. Och då kunde detbli fel både här och där. Och dom som beställde en bil och ville klaga på attdet inte var så bra passform, fick bara höra "take it, or leave it", det fannsmång som stod i kö för att få köpa en Musse.Och vi vet ju alla att nytillverkade delar från USA inte alltid passar helt perfektalla gånger, för att va snäll. Eller hur?Mvh. Quote
Uffe N Posted April 19, 2008 Author Report Posted April 19, 2008 Hej och tack för informationen.Har börjat byta nu och ena sidan är klar, det var inga problem att få loss bultar och muttrar. Blir klar imorgon, då ska jag mäta igen så återkommer jag med resultatet ifall det hjälpte eller om det är något annat fel.Hälsn. Uffe Quote
Uffe N Posted April 24, 2008 Author Report Posted April 24, 2008 Hej igenNu är fjäderbytet klart och jag har mätt igen, nu skiljer det 5mm istället för 2cm så det är ju en klar skillnad till det bättre, men lägger jag dom gamla fjädrarna på golvet bredvid varandra med bågen uppåt är det ingen skillnad dom är lika höga så det är lite konstigt.Mvh. Uffe cmc1154 Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted April 24, 2008 Report Posted April 24, 2008 Det är som jag skrev innan, material av olika ålder,fjädrarna tillverkades i stor mängd och det är intealltid så att att dom är tillverkade (smida) av sammamassa. Quote
Lars Brisman Posted May 24, 2008 Report Posted May 24, 2008 Jag gjorde som Lasse O beskriver med den skillnaden att jag först monterade ihop fjädern med bakaxeln (finns ett styrstift på fjädern som skall passa i fästet).Sen drog jag ett spännband runt fjäderfästet och bakaxeln - reglerade höjden med en extra domkraft och - lätt som en plätt - monterade bulten i fjäderfästet. Ena änden först; se'n den andra.Mina gamla fjädrar var också väldigt olika. Märktes tydligt när de var urmonterade och låg tillsammans på golvet (skiljde 1 à 2 tum i höjd!)Lasse B Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.