April 20, 200817 yr comment_52886 Jag är relativt nybliven ägare av en Mach 1 -72. Jag bör i sammanhanget nämna att jag inte är någon "meckare" och således är nödgad att lämna in bilen till verkstad om det inte är enklare åtgärder som krävs. Bilen är i mycket bra skick rent generellt. Dock uppstår ett rytmiskt gungande och gnissel i bilen när jag kör i ca 30km/h. Det försvinner när farten ökar alternativt när jag bromsar. Funderar på om det kan vara bromsskivorna som är skeva och i så fall, är det värt att fixa till det?En annan fråga handlar om Cleavelandmotorn. Automaten (och kickdown-staget) var fel inställd fram tills nyligen och då hann motorn övervarva innan den växlade (vid full gas). Detta hände under några tillfällen och enligt rykten är just Cleaveland känslig för övervarvning. stämmer det? Finns det risk för att motorn har tagit skada? Jag vet inte om det är inbillning, men jag tycker inte jag har samma klipp i motorn längre...Tacksam för svar!cmc 1149
April 21, 200817 yr comment_52894 Hej.Ett vanligt gnissel från framdelen, övre bärarmarsled infästning i rambenet, kanske behöver lite fett. Detta gnissel är tydligast i mycket låg fart och påojämnt underlag, brukar upphöra vid en inbromsningför att åtrkomma en stund efteråt igen.
April 21, 200817 yr comment_52927 Ett vanligt problem som kan hända med övervarvad cleveland är att vipporna går sönder, ta av ventilkåporna och kontrollera dessa.
April 21, 200817 yr Author comment_52940 Hej.Ett vanligt gnissel från framdelen, övre bärarmarsled infästning i rambenet, kanske behöver lite fett. Detta gnissel är tydligast i mycket låg fart och påojämnt underlag, brukar upphöra vid en inbromsningför att åtrkomma en stund efteråt igen. Hej och tack för svaret! Ja, det är precis så ljudet uppstår. Hur kommer jag lättast åt infästningen?
April 21, 200817 yr comment_52941 Du kan känna med handen vid ytterändarna, där kan det finnas fetnipplarså det är bara att smörja med fettspruta.Berra
April 21, 200817 yr Author comment_52943 Ett vanligt problem som kan hända med övervarvad cleveland är att vipporna går sönder, ta av ventilkåporna och kontrollera dessa.Även här tack för svaret. Jag ska kika hur de ser ut. By the way, jag har noterat att du vet en del om märkningar. Min är en äkta mach 1 (kod 05) och har Q som motoralternativ. Vad jag förstår så är Q kodade -73 cobra jet. Är min -72:a det också eller kom det senare? Jag ser inga tecken på att motorhuven som sitter på nu har haft cj "kit".MvhStaffan
April 21, 200817 yr Author comment_52944 Du kan känna med handen vid ytterändarna, där kan det finnas fetnipplarså det är bara att smörja med fettspruta.BerraTack Berra, jag ska se efter!MvhStaffan
April 21, 200817 yr comment_52949 Ett vanligt problem som kan hända med övervarvad cleveland är att vipporna går sönder, ta av ventilkåporna och kontrollera dessa.Även här tack för svaret. Jag ska kika hur de ser ut. By the way, jag har noterat att du vet en del om märkningar. Min är en äkta mach 1 (kod 05) och har Q som motoralternativ. Vad jag förstår så är Q kodade -73 cobra jet. Är min -72:a det också eller kom det senare? Jag ser inga tecken på att motorhuven som sitter på nu har haft cj "kit".MvhStaffan[/quote:37385qmt]Japp du har en 351CJ motor, ram-air var aldrig standard på några 72-73 modeller utan endast option (som dessutom endast gick att få halva 72 till 351CJ) 71 så var det standard på 351 boss samt J kodade 429 bilar
April 22, 200817 yr Author comment_52978 Ett vanligt problem som kan hända med övervarvad cleveland är att vipporna går sönder, ta av ventilkåporna och kontrollera dessa.Även här tack för svaret. Jag ska kika hur de ser ut. By the way, jag har noterat att du vet en del om märkningar. Min är en äkta mach 1 (kod 05) och har Q som motoralternativ. Vad jag förstår så är Q kodade -73 cobra jet. Är min -72:a det också eller kom det senare? Jag ser inga tecken på att motorhuven som sitter på nu har haft cj "kit".MvhStaffan[/quote:3amux34v]Japp du har en 351CJ motor, ram-air var aldrig standard på några 72-73 modeller utan endast option (som dessutom endast gick att få halva 72 till 351CJ) 71 så var det standard på 351 boss samt J kodade 429 bilar[/quote:3amux34v]Ok, så har du någon uppfattnig om hur unik min bil är? Antal tillverkade jämfört med andra modeller? Det kan ju vara lite intressant ur ett värdeperspektiv för framtiden. Tror inte säljaren var medveten om kodningen och dess betydelse (om den har någon egentlig betydelse vill säga).
April 22, 200817 yr comment_53003 Här har du en ganska bra länk :http://www.nzmustang.com/Techdata.htm
April 22, 200817 yr comment_53010 Ett vanligt problem som kan hända med övervarvad cleveland är att vipporna går sönder, ta av ventilkåporna och kontrollera dessa.Även här tack för svaret. Jag ska kika hur de ser ut. By the way, jag har noterat att du vet en del om märkningar. Min är en äkta mach 1 (kod 05) och har Q som motoralternativ. Vad jag förstår så är Q kodade -73 cobra jet. Är min -72:a det också eller kom det senare? Jag ser inga tecken på att motorhuven som sitter på nu har haft cj "kit".MvhStaffan[/quote:zzup1cms]Japp du har en 351CJ motor, ram-air var aldrig standard på några 72-73 modeller utan endast option (som dessutom endast gick att få halva 72 till 351CJ) 71 så var det standard på 351 boss samt J kodade 429 bilar[/quote:zzup1cms]Ok, så har du någon uppfattnig om hur unik min bil är? Antal tillverkade jämfört med andra modeller? Det kan ju vara lite intressant ur ett värdeperspektiv för framtiden. Tror inte säljaren var medveten om kodningen och dess betydelse (om den har någon egentlig betydelse vill säga).[/quote:zzup1cms]6081 fastbacks m automat & 351CJ motor, merparten av dessa var troligtvis Mach1
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.