Jump to content

Ang Spridare


olesch

Recommended Posts

Dax för besiktning och har monterat av kompressorn. Dock undrar jag hur spridarna funkar. Har 42lbs spridare till kompressorn, men behöver jag byta tillbaka till orginal? Styr inte databoxen om hur mycket soppa som kommer eller det är hur spridarna flödar? Databoxen programerar jag ju om till orginal.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är ganska mycket större hål för att just få 42lbs så kommer bilen förmodligen gå fett om datorn inte vet att det sitter ~ dubbelt så stora spridare i. Datorn kan ju justera öppettider lite beroende på lambdavärde o.s.v men hur mycket vet jag ej?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är ganska mycket större hål för att just få 42lbs så kommer bilen förmodligen gå fett om datorn inte vet att det sitter ~ dubbelt så stora spridare i. Datorn kan ju justera öppettider lite beroende på lambdavärde o.s.v men hur mycket vet jag ej?

normalt -+ 25%

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är ganska mycket större hål för att just få 42lbs så kommer bilen förmodligen gå fett om datorn inte vet att det sitter ~ dubbelt så stora spridare i. Datorn kan ju justera öppettider lite beroende på lambdavärde o.s.v men hur mycket vet jag ej?

Med andra ord så måste jag bya tillbaka till orginal? Avgasvärdena lär ju då vare helt upp åt väggarna. Dock visar bredbandslambdan fina värden.

Link to comment
Share on other sites

Har du kanon värden på lambdan så bör det vara ok.. (Det är med orginal tune?)

Det är ju bara luft o soppa.. har du rätt mängd soppa i förhållande till luft så är det ju ok

Yes, det är med orginal tune... tycker det luktar ändån lite väl mkt bensin ifrån avgaserna, men men får kolla lite på det!

Link to comment
Share on other sites

Går säkert fint att åka på 42or på tomgång och lite halvgas med en dator mappad för mindre spridare... Problemet kommer vid uppstart då datorn har specifika pulslängder när startmotorn går beroende på hur varm motorn är.

Vet inte vad Du har för specifik funktion som styr just "Crank Fuel Pulsewidth vs. ECT" i Din dator men i min 93a så är pulvidderna ungefär halverade för att inte flöda motorn vid start - jag åker då med 42or mot orginal 19. Jag hade ibland vissa problem tidigare med 24or och lite högre tryck mot orginaldator vid just start. Är motorn väl igång så var det inga problem och gick fint att besikta.

Men som övriga säger så visar bredbandarn fina värden så är det ju det. Men Du lär snabbt märka om det blöter ner motorn vid starter... iaf på din olja och i så fall även kanske co-halt...

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att bilen inte går att köra med org mappning och 42 spridare :) Bilen dör på tomgång och puttrar i motorn samt stryper sig själv vid gaspådrag.

Jag har kompressor mappningen i istället fast kompressorn av och då går den som orginal och lambda värdena är kanon. Ska besiktiga i morgon så hoppas det går igenom!

Går säkert fint att åka på 42or på tomgång och lite halvgas med en dator mappad för mindre spridare... Problemet kommer vid uppstart då datorn har specifika pulslängder när startmotorn går beroende på hur varm motorn är.

Vet inte vad Du har för specifik funktion som styr just "Crank Fuel Pulsewidth vs. ECT" i Din dator men i min 93a så är pulvidderna ungefär halverade för att inte flöda motorn vid start - jag åker då med 42or mot orginal 19. Jag hade ibland vissa problem tidigare med 24or och lite högre tryck mot orginaldator vid just start. Är motorn väl igång så var det inga problem och gick fint att besikta.

Men som övriga säger så visar bredbandarn fina värden så är det ju det. Men Du lär snabbt märka om det blöter ner motorn vid starter... iaf på din olja och i så fall även kanske co-halt...

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för Maf-meter, låter som när det inte stämmer mot standard meter och man börjar trimma kurvan för eftermaknads Maf-metrar....

Vad har du för boost-retard på tändningen? Har man mappat om tändkurvorna med hänsyn till överladdet tex i funktionerna för varvtal och belastning kontra tändökning så har du ju med dig detta även utan kompressor med en lite tröttare sugmotor som följd....

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...