Radioman May 13, 2008 Report Share May 13, 2008 HejsanDetta är min senaste elektriska uppfinning Det är ju en kopia av det som finns att köpa till din kasettspelare i bilen. En kasettillsats med ett inbyggt tonhuvud som alltså får kontakt med tonhuvudet i din kasettspelare i bilen. Sådana finns ju att köpa till de som har kasettspelare i bilen och vill använda yttre CD spelare eller MP3 spelare. Fungerar skitbra i min Renault just nu.Det jag har gjort finns inte att köpa vad jag vet. Marknaden är väl heller inte stor .En likadan adapter fast till en Stereo 8 alltså. Vad behöver man?Jag använde en radioconverter till stereo 8. Det fanns alltså stereo 8 spelare förr i tiden som inte hade radio i sig. Då hade man en adapter som induktivt överförde radio-signalen till tonhuvudet på Stereo 8 spelaren. Den såg också ut som en stereo 8 kasett.Jag monterade dit ett tonhuvud från en gammal DUX rullbandspelare i jiggen för denna FM--> Kasett converter jag köpte från THOMAS från Motala här på forumet, tillsammans med en massa annat bra att ha skit ( även den motorn jag nu har, tack igen Thomas)Resultatet är att jag slipper kärvande, saggande, azimuthfelaktiga gamla kasetter med Simon & Garfunkel eller Credence Clearwater Revial (runt 1970 skall det vara )Jag gör alltså själv min kompilation med "rätt årtal" på musiken och gömmer min MP3 spelare vid sidan av sätet.Jag hade gärna hjälpt andra med denna konvertering men ni måste ha en FM--> Kasettconvertet till er Stereo 8 spelare. Det behövs en speciell hållare för själva tonhuvudet i kasetten. Dessutom måste man också ha en slaktad rullbandare eller alternativt ett dylikt tonhuvud tillgängligt.Detta är en kul grej men tyvärr så är det väl för mycket jobb för att få igen några kronor för besväret att tillverka dessa convertrar Jag är dock öppen för "custom buildings" om ni har skrotet tillgängligt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laslo May 13, 2008 Report Share May 13, 2008 Genialiskt i sin enkelhet.. Version 2 har en ipod inbyggd va? :-) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman May 13, 2008 Author Report Share May 13, 2008 Hej LasloIpod är inga problem.Man kopplar hörlursutgången till adaptern och ... voilá Grabben demonstrerade häromdagen att han fixat hem hela "The Beatles" alla titlar på mp3 och spelade upp det på nämda adapter för mig. Att "bygga in" Ipoden i kasetten är väl däremot överkurs ... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm May 14, 2008 Report Share May 14, 2008 Att "bygga in" Ipoden i kasetten är väl däremot överkurs ... Ja varför inte.. de syns ju inte då Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts