1980erik June 1, 2008 Report June 1, 2008 Har en -06 Ford Mustang 4,6 L Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen. Citera
grufman June 1, 2008 Report June 1, 2008 sverigekonverteringen är felaktigt utförd och med största sannolikhet har detta bränt databoxen. Det skall absolut inte finnas några reläer inkopplade på bromsslingan. Tag din bil till någon som kan göra en korrekt konvertering och byta databoxen åt dig. Citera
Jan Erik CMC 97 June 2, 2008 Report June 2, 2008 Hej jag håller inte helt med, jobbar med elektronik till vardags och anser att om man modifierar i elektroniken och inte är helt säker på hur mycket utgången klarar av skall man alltid gardera sig med ett relä och då helst ett elektronik relä som inte kan ge några "pikar" tillbaka på grund av induktion. Om man gör detta så är det reläet som får stryk om något går fel. Detta är betydligt billigare än en ny box.... Citera
RoTe June 2, 2008 Report June 2, 2008 Såna här reläer borde kunna användas tycker man... http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,246000000Drar ett relä vid mycket små strömmar (5mA). Utgången från en lysdiod är alltså tillräcklig. Drivspänning: 12Vdc. Reläkontakt: max 3A. Citera
Alabama Grill June 2, 2008 Report June 2, 2008 Fan, jag har ingen aning om vad ett relä fyller för funktion än mindre sett det på bild Tur att det finns folk som kan sånt här. Citera
thirtyfour June 3, 2008 Report June 3, 2008 Har en -06 Ford Mustang 4,6 L Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen.Samma hände på min (utom knäppande relä vad jag minns).Bytte boxen och korrigerade antalet lampor som lyste vi bromsning och nu funkar det (ännu i alla fall). Max 60W totalt per steg, men det har du nog läst på andra ställen.Vem har konverterat? Be dem korrigera för de har bevisligen gjort fel.Jag skulle be dem återställa till originalkonfig och få monterat e-godkända ljusen på ett ställe som kan göra det korrekt! Citera
grufman June 3, 2008 Report June 3, 2008 Hej jag håller inte helt med, jobbar med elektronik till vardags och anser att om man modifierar i elektroniken och inte är helt säker på hur mycket utgången klarar av skall man alltid gardera sig med ett relä och då helst ett elektronik relä som inte kan ge några "pikar" tillbaka på grund av induktion. Om man gör detta så är det reläet som får stryk om något går fel. Detta är betydligt billigare än en ny box....99.99% procent av sveriges befolkning vet inte vad ett elektronikrelä är tyvärr... :-( Citera
grufman June 3, 2008 Report June 3, 2008 Har en -06 Ford Mustang 4,6 L Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen.Samma hände på min (utom knäppande relä vad jag minns).Bytte boxen och korrigerade antalet lampor som lyste vi bromsning och nu funkar det (ännu i alla fall). Max 60W totalt per steg, men det har du nog läst på andra ställen.Vem har konverterat? Be dem korrigera för de har bevisligen gjort fel.Jag skulle be dem återställa till originalkonfig och få monterat e-godkända ljusen på ett ställe som kan göra det korrekt!Max 5A per slinga. ca 70w. Citera
thirtyfour June 4, 2008 Report June 4, 2008 Hej Grufman,Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:P=U x IP= Effekt (Watt)U= Spänning (Volt)I= Strömstyrka (Ampere)Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? Citera
Daniel Strand June 4, 2008 Report June 4, 2008 Hej Grufman,Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:P=U x IP= Effekt (Watt)U= Spänning (Volt)I= Strömstyrka (Ampere)Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? Beror på om du räknar på 12V eller 14V. Citera
grufman June 4, 2008 Report June 4, 2008 Hej Grufman,Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:P=U x IP= Effekt (Watt)U= Spänning (Volt)I= Strömstyrka (Ampere)Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? Beror på om du räknar på 12V eller 14V.Exakt Citera
thirtyfour June 4, 2008 Report June 4, 2008 Hej Grufman,Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:P=U x IP= Effekt (Watt)U= Spänning (Volt)I= Strömstyrka (Ampere)Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? Beror på om du räknar på 12V eller 14V.Det är klart, men utgår man inte från 12V på en personbil av detta slaget?Eller jag ska revidera min bristfälliga kunskap på detta området?Det är väl bara när det laddar som generatorn ger upp till 14V, men ligger det ständigt 14V i systemet?Är det inte en risk för överbelastning då om man använder 70w fullt ut?Kan någon förtydliga detta? Är lite nyfiken då man ju alltid är öppen för lära sig nåt nytt. Citera
grufman June 4, 2008 Report June 4, 2008 Hej Grufman,Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:P=U x IP= Effekt (Watt)U= Spänning (Volt)I= Strömstyrka (Ampere)Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? Beror på om du räknar på 12V eller 14V.Det är klart, men utgår man inte från 12V på en personbil av detta slaget?Eller jag ska revidera min bristfälliga kunskap på detta området?Det är väl bara när det laddar som generatorn ger upp till 14V, men ligger det ständigt 14V i systemet?Är det inte en risk för överbelastning då om man använder 70w fullt ut?Kan någon förtydliga detta? Är lite nyfiken då man ju alltid är öppen för lära sig nåt nytt.Batterispänning utan belastning är ca 12.2V om jag inte missminner mig. Med full laddspänning utan belastning, ca 14.4v. Räkna med att spänningen på "busen" ligger på runt 14v vid normal körning. Citera
Recommended Posts