Jump to content

Featured Replies

comment_55245

Har en -06 Ford Mustang 4,6 L

Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen.

comment_55248

sverigekonverteringen är felaktigt utförd och med största sannolikhet har detta bränt databoxen. Det skall absolut inte finnas några reläer inkopplade på bromsslingan. Tag din bil till någon som kan göra en korrekt konvertering och byta databoxen åt dig.

comment_55305

Hej jag håller inte helt med, jobbar med elektronik till vardags och anser att om man modifierar i elektroniken och inte är helt säker på hur mycket utgången klarar av skall man alltid gardera sig med ett relä och då helst ett elektronik relä som inte kan ge några "pikar" tillbaka på grund av induktion. Om man gör detta så är det reläet som får stryk om något går fel. Detta är betydligt billigare än en ny box....

comment_55390
Har en -06 Ford Mustang 4,6 L

Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen.

Samma hände på min (utom knäppande relä vad jag minns).

Bytte boxen och korrigerade antalet lampor som lyste vi bromsning och nu funkar det (ännu i alla fall). Max 60W totalt per steg, men det har du nog läst på andra ställen.

Vem har konverterat? Be dem korrigera för de har bevisligen gjort fel.

Jag skulle be dem återställa till originalkonfig och få monterat e-godkända ljusen på ett ställe som kan göra det korrekt!

comment_55434
Hej jag håller inte helt med, jobbar med elektronik till vardags och anser att om man modifierar i elektroniken och inte är helt säker på hur mycket utgången klarar av skall man alltid gardera sig med ett relä och då helst ett elektronik relä som inte kan ge några "pikar" tillbaka på grund av induktion. Om man gör detta så är det reläet som får stryk om något går fel. Detta är betydligt billigare än en ny box....

99.99% procent av sveriges befolkning vet inte vad ett elektronikrelä är tyvärr... :-(

comment_55435
Har en -06 Ford Mustang 4,6 L

Mitt bromljus vill inte sluta lysa detta trots att jag tar ur nycklarna låser bilen, enda sättet är att plocka lös en pol från batteriet vad kan detta bero på?? Verkar vara något relä under panelen vid växel spaken för det knäpper till där när man trycker in bromspedalen.

Samma hände på min (utom knäppande relä vad jag minns).

Bytte boxen och korrigerade antalet lampor som lyste vi bromsning och nu funkar det (ännu i alla fall). Max 60W totalt per steg, men det har du nog läst på andra ställen.

Vem har konverterat? Be dem korrigera för de har bevisligen gjort fel.

Jag skulle be dem återställa till originalkonfig och få monterat e-godkända ljusen på ett ställe som kan göra det korrekt!

Max 5A per slinga. ca 70w.

comment_55450
Hej Grufman,

Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:

P=U x I

P= Effekt (Watt)

U= Spänning (Volt)

I= Strömstyrka (Ampere)

Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? ;)

Beror på om du räknar på 12V eller 14V.

comment_55453
Hej Grufman,

Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:

P=U x I

P= Effekt (Watt)

U= Spänning (Volt)

I= Strömstyrka (Ampere)

Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? ;)

Beror på om du räknar på 12V eller 14V.

Exakt

comment_55454
Hej Grufman,

Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:

P=U x I

P= Effekt (Watt)

U= Spänning (Volt)

I= Strömstyrka (Ampere)

Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? ;)

Beror på om du räknar på 12V eller 14V.

Det är klart, men utgår man inte från 12V på en personbil av detta slaget?

Eller jag ska revidera min bristfälliga kunskap på detta området?

Det är väl bara när det laddar som generatorn ger upp till 14V, men ligger det ständigt 14V i systemet?

Är det inte en risk för överbelastning då om man använder 70w fullt ut?

Kan någon förtydliga detta? Är lite nyfiken då man ju alltid är öppen för lära sig nåt nytt.

comment_55475
Hej Grufman,

Jag är i stort en sopa på el, men en del av elformlerna sitter där fortfarande, bl.a. denna:

P=U x I

P= Effekt (Watt)

U= Spänning (Volt)

I= Strömstyrka (Ampere)

Detta ger mig 60 watt, eller är det någon faktor som tillkommer? ;)

Beror på om du räknar på 12V eller 14V.

Det är klart, men utgår man inte från 12V på en personbil av detta slaget?

Eller jag ska revidera min bristfälliga kunskap på detta området?

Det är väl bara när det laddar som generatorn ger upp till 14V, men ligger det ständigt 14V i systemet?

Är det inte en risk för överbelastning då om man använder 70w fullt ut?

Kan någon förtydliga detta? Är lite nyfiken då man ju alltid är öppen för lära sig nåt nytt.

Batterispänning utan belastning är ca 12.2V om jag inte missminner mig. Med full laddspänning utan belastning, ca 14.4v. Räkna med att spänningen på "busen" ligger på runt 14v vid normal körning.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...