Jump to content

Vatten som ligger mitt på motorn under insug....


mr_mike

Recommended Posts

Hej,

Ingen lyckad start på sommaren.....

Bilen ifråga är en Mustang GT 96:a med V8:an

Fick en felkod som med grufman berättade vad de kunde vara och var ner i garaget och kikade på det.

Då till min fas såg jag att det låg en hel del vatten i "v:t" mitt under insuget å så långt in man kunde se, samt en pöl på garagegolvet.

De som försvunnit var ca 3cm i expantionskärlet.

Var ute och körde en hel del i söndags och den gick fint som vanligt.

Kan dock ej se vart läckan kommer ifrån men oljan ser iaf fin ut och vattnet har sin gul/gröna färg så det verkar inte ha joxat ihop sig iaf..

Så är det insuget eller är det någon säkerhetsventil som kan sitta lite dumt för jag ser inte vart de kan ha kommit ifrån, har mina misstankar mot inloppet om man kanske kan byta packning eller likannde där, ser inga sprickor iaf.

Lite vatten låg vid tändhatten till den cylinder som sitter brevid inloppet av kylvattnet.

Tänkte skruva av locket till inloppet och titta om det kan vara där i morgon.

Nytt insug direkt eller ska man se om det kan vara någe enkelt?

Sen tror jag det har försvunnit lite olja med då det har minskat på stickan, kan det vara någe samband eller bara normalt?

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej Mike

Dessvärre är det nog väldigt stor risk att du har fått en sprika i plasten i insuget där kylarvattnet går. (den går längst fram på insuget)

Om det nu inte redan är byt insug på din till ett med en vattenkanal i aluminium.

Kör bilen varm och titta runt där och precis bakom generatorn så kommer du säkert att se någon liten vatten strålle elelr hur det fuktar någonstanns där, passa dig bara ifall det spricker ännu mer så du inte blir brännd i ansiktet av het kyarvatten.

Som tur är inte så svårt att byta insug på dessa motorer så är du lite normalt mek kunnig så fixar du ett byta av insug utan större problem, bara vara lite extra noga med att inte tappa ner saker i insugskanler och göra rent ytorna så insuget tättar bra.

Köpa insuget är ett ämne som du hittar i andra trådar här på forumet med stora variationer på priserna, vilket val du väljer att köpa ett nytt insug på får du ta en egen fundering på.

Att det försvinner lite olja är nog helt i sin ordning, min tar ca 1 liter på 500 mil när man kör på den rekomenderade oljan för motorn som är som vatten i tjocklek. (rätt normalt på motorer man kör med extra låg viskositet på för att minska friktionen)

Rekomenderas inte heller av en expert på olja jag tallat med på Valvoline att köra dessa motorer på annan olja heller.

Lycka till och du ska se det blir nog en lyckad bil sommar för dig efter ett par timmars fin mekande. Det är ju ett kul fel du har att åtgärda inte som att byta kopling eller liknade tungt och jobbigt jobb att fixa.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaret :)

Det är ju ett orginalinsug så det känns som ett byte ligger rätt nära nu.

Dock verkar det bara läckt när den stått still konstigt nog. Vet att jag fyllde upp lite innan första turen.

Ska ner i kväll och starta och se efter om det läcker någe som man kan se.

Såg i slutet på förra sommaren att det kunde fukta i skarven mellan termostatlocket och insuget så ska nog titta där å se om det kanske kan vara det.

Man tackar för tippset om vart man ska kika under drift med en viss försiktighet så man inte får en varm dusch.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har precis gått igenom denna resan och kan starkt rekomendera att byta insuget så fort som möjligt.

Själv trodde jag i min enfald att det var termostathuspackningen hela förra säsongen. Dvs att det läckte inte så mycket och jag körde på ändå.

För några veckor sedan sprack hela botten på termostathuset vid kraftigt gaspådrag, vilket resulterade i en snabb evakuering av i stort sett allt kylarvatten.

Förvisso intressant att beskåda ett ångmoln modell större, men inte lika kul att höra en plågad vatten pump...

Men det finns som sagt en egen tråd för detta, där vi livligt har debaterat privatimport av nya insug m.m.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=14692

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har varit i garaget och monterat bort termostathuset och sett över packning/termostat/huset.

Slipade av lite koliox/oxid från botten av huset samt la lite packningmassa för motorblock där.

Har testkört och det verkar var tätt, dock ej 100% säker än då den tröck ur sig efter jag kört tidigare.

Hoppas det håller så kan det bli ett vinterprojekt att byta insug.

Mvh

Micke

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har varit i garaget och monterat bort termostathuset och sett över packning/termostat/huset.

Slipade av lite koliox/oxid från botten av huset samt la lite packningmassa för motorblock där.

Har testkört och det verkar var tätt, dock ej 100% säker än då den tröck ur sig efter jag kört tidigare.

Hoppas det håller så kan det bli ett vinterprojekt att byta insug.

Mvh

Micke

Första bästa fullgasaccelertion så får du se på grejjer. Då spricker det.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har varit i garaget och monterat bort termostathuset och sett över packning/termostat/huset.

Slipade av lite koliox/oxid från botten av huset samt la lite packningmassa för motorblock där.

Har testkört och det verkar var tätt, dock ej 100% säker än då den tröck ur sig efter jag kört tidigare.

Hoppas det håller så kan det bli ett vinterprojekt att byta insug.

Mvh

Micke

Hej igen.

nej nej inte behöver du göra det till ett vinterprotjekt.

En lugn lördag med någon god vän som ger ett litet handtag med så har ni gjort det på ska vi säga i lugn takt med många raster och förfriskningar och så 5-8 timmar.

Så tråkigt att bli stående någonstanns utan kylarvatten, och besvärligt att ta sig hem, speciellt om det är automat i bilen och man måste losa kardan för att inte förstöra automaten när man ska boxera hem bilen.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...