Jump to content

Kolikåsna istället för vildhäst?


matsadona

Recommended Posts

Tydligen är det inte meningen att jag skall få njuta av min musse denna våren... :(

Efter att ha bytt ett läckande insug är min kära Mustang (98 GT) inte längre vad den en gång brukade vara.

Istället för att varva på som vanligt så låter den mer som något Långben brukar framföra på julafton. Dvs bluddrar och går allmänt orent vid gaspådrag.

Att försöka accelerera på 5:an i 90km/h är inte att tänka på längre.

För en som mig då, som har begränsade motorkunskaper, är alla tips välkomna.

Antar att det kan finnas mycket att kolla, med tanke på att en hel del i motorn har precis plockats isär och ihop.

Men vad brukar vara det vanligaste felet?

* glapp i tändstift eller tändkablar

* glapp i insprutarna

* tjuvluft i någon vacumslang

Eller kan det vara så illa att det är själva insuget som inte sluter tätt?

Först trodde jag det var PCM lådan som behövde några mil på sig att hitta rätt igen, men inget blir ju bättre...

För någon som till skillnad mot mig som är mer haj på motorer än datorer är det förhoppningsvis väldigt uppenbart.

Återigen - tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

garanterat dåliga tändkablar alt. överslag och dåliga stift. Om du har max otur har du fått ner vatten i insugsrören och råkat hydrolocka motorn när du drog igång den igen.

Du såg väl till att ta ur alla stiften alt. dränera hela kylsystemet innan du tog bort insuget? Sen när allt var monterat så kör man motorn utan stift i för att blåsa ur eventuellt inrunnet vatten?

Link to comment
Share on other sites

Bra fråga. Jag var ju inte ens närvarande än mindre den som bytte insuget. Ansåg det bäst att överlämna till någon annan (läs bilverkstad) med tanke på att jag inte är så haj på det här.

Men byta stift och kablar är ju en relativt enkel åtgärd som aldrig skadar och i bästa fall även löser mina problem.

Mysko bara att allt fungerade så bra innan... men vissa saker ska man kanske bara inte röra...

Link to comment
Share on other sites

en 98a som sannolikt har originalkablar som man sen börjar rycka och slita i. Såvida dom inte har satt tillbaka kablarna fel. Enklaste är att koppla in en diagnosdator och titta efter om bilen hade funnits i sthlm

Link to comment
Share on other sites

Ursch vad trist problem du fått.

Finns ju risk för att någon slang eller liknande blivit fel monterad.

Hade själv mystiskt fel på min för några år sen när den gick illa och spika så fort man gasa på och inga fel koder kom, som grufman fixa snabbt och enkelt, med sin kunskap om vad som brukar fela i dessa motorer. Sån som man får efter att meckat med många likadana motorer.

Men ifall du inte känner för att ta en sväng upp till Grufman och läsa av den samt åtgärda den, vilket han säkert skulle kunna göra direkt om du kör så långt ifrån (kanske inte så roligt att kära ända hit om den går så illa) så tänkte jag tipsa dig om en data som jag brukar läsa av fel koder med och tycker har fungerat fint hittils.

finns på.

http://www.24.se

Artnr:11130

Lycka till, och hoppas de tinte är någor riktigt generalknas.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hmm... det där var intressant. Trodde de skulle vara dyrare faktiskt.

Men hur mycket "live" data kan man få fram som kan hjälpa till vid felsökning?

Personligen skulle jag (som är IT nörd) hellre köpa någon av USB varianterna och koppla in laptopen. Någon på forumet som har erfarenhet av det?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nu bytt tändkablarna, och inledningsvis blev det en markant skillnad.

Men efter någon dag börjar den gå sämre igen. Dvs hackar och lever när man närmar sig 3000rpm vid acceleration.

Kan det vara så enkelt att det blir överslag någonstans?

Eller vad blir nästa logiska steg i felsökningen?

Link to comment
Share on other sites

Fick idag hem en OBD-II läsare (ELM327 från www.24.se), men typiskt nog var den medföljande CD-skivan sprucken.

Har ingen aning om vad för program de skickar med, men jag har istället ägnat ett par timmar åt att surfa runt på nätet.

Vet inte hur många olika program jag har laddat ner och testat. Såväl freeware som demo versioner.

Vissa funkar men många är ju flera år gamla och har usla gränssnitt och bristande funktioner.

Vad har ni andra för erfarenheter? Vilka program är värda att lägga pengar på? Eller finns det något av alla freeware programmen som är riktigt bra?

Förövrigt fanns det inga som helst felkoder såvitt jag kunde se.

Så mitt ursprungliga problem är fortfarande en gåta.

Och alla dessa värden man kan titta på, vad säger dem?

Long & short term fuel trim, Ignition timing advance & Oxygen sensor bank 1 m.m.

Finns det några jag skall kolla lite extra på och vad är i så fall normen för dessa?

Alla tips mottages mer än tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

En lite kul grej att titta på när man kör är tändkurvan i live data läget.

På min är den väldigt hög tycker jag, men så känns dom 220 hk väldigt starka också och väldigt snåla baksidan spikar väldigt lätt vid full gas(bara v-power och 98 som gäller om det inte ska spika vid full gas).

Har hört att dom här motorerna ska kunna gå på 95 utan spikning men den här vill inte kanske något California speciall eller någon tidigare ägare som fingrat lite på något för lite mer pulver, vet inte själv?

Sen temp värdena är ju av intresse att se vad datan tror att motorn håller för temp för att se om det verkar troligt eller att någon temp givare blivit fel på och vissar helt fel värden.

Men är du säker på att du inte fått fram några fel koder? Borde ju ge några om den går så illa. Man brukar ju hitta fel koder på en del bilar som går helt perfekt och nolla dom och sen kommer dom inte tillbaka igen. Så lite mystiskt om din inte ger några när den går så illa som du beskriver.

Försök ta reda på vad live data värdena ska vara för din och gämför dom för att se om du hittar något som aviker.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ny säsong, gamla problem.

Tyvärr kvarstår problemet, med att mussen går dåligt runt 3000 rpm och högre, när man gasar iväg. Stillastående går den lite högre upp i varv innan den beter sig konstigt.

Vet inte hur jag ska beskriva ordentligt, så jag jämför med tiden på en Puch Dakota med dåligt inställt munstycke på förgasaren. Dvs motorn "kvävs" vid fullt gaspådrag, men får tillbaka lite ork om man lättar på gasen.

Har länge trott att det är något med bränsle eller luft, och har därför bytt både luft och bränslefilter. MAF'en är rengjord och tändkablarna har jag ersatt med nya. Jag har även provat injector cleaner i bensinen...

Jag har fortfarande inga som helst felkoder i datorn, och såg framför mig ett dyrt byte av bränslepumpen...

Var iväg till en lokal verkstad idag, och efter en provtur hävdar han spontant att det verkar som att kattarna är igen täppta. Dvs att kvävningen kommer sig av att avgaserna inte kan ta sig ut.

Hur troligt är detta, och borde inte det bli konstiga värden på lambda sensorerna då? Eller sitter de framför katalysatorn?

Efter provkörningen och en hel del hetsning av motorn så trodde jag skiten skulle brinna upp ;) Det rök och klickade en bra stund från kattarna iaf... jösses.

Men hur som helst. Hur troligt är detta nya scenario?

Någon som har erfarenhet av liknande problem?

Han skulle prova att koppla loss och provköra och se vad skillnaden blev...

Som alltid tacksam för tips och ideér :)

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma problem som du beskriver. Min bil "hackade" på samtliga växlar under 3000 varv. (förutom 1:an) och gick som en påse skit helt enkelt.

Det visade sig att det var en tändspole som hade säckat ihop. Efter ett snabbt byte så gick bilen precis som den skulle igen.

Vet inte om du redan kollat spolarna, men annars så kan det ju vara ett tips iaf :)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Någonting med avgassystemet verkar det onekligen vara.

När de kopplade bort piporna så varvade den iväg över 5000rpm utan problem.

Hur imponerad distriktsveterinären i lokalen bredvid blev av den (högljudda) verksamheten förtäljer inte historien ;)

De skulle även prova att köra med kattar, men bortkopplade dämpare, och se så att inte felet ligger där för säkerhets skull.

Men om man får spekulera lite, är det då någon som har erfarenhet av att byta mot noname kattar?

Måste det vara 3 på varje sida?

Räcker det inte med en på varje sida (som är dimensionerad för cylindervolymen) och sedan sköter datorn resten mha givarna?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe... man är väl närmast att jämföras med en 5-åring på julafton just nu, när paketet från USA precis har levererats.

Så nu blir det Pypes highflow cattar och ett par Magnaflow dämpare.

Borde få lite fart och ljud på hästen kan man hoppas.

Mer info förhoppningsvis redan i morgon kväll då det skall vara monterat...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Just ja, glömde berätta.

Det blev inga Magnaflow dämpare, för de som hade beställts hem hade fel offset på rören.

Däremot blev det nya cattar, och jäklar vilken skillnad.

Nu går den väl som det är tänkt, och låter väldigt mycket råare. Så det kanske hade blivit för mycket ljud om jag hade bytt dämpare också.

Glädjande är att det inte låter mycket mer vid normal körning, så ligga på landsväg i 100 knyck hörs knappt.

Men fullgas på tvåan, då är det en annan visa :twisted:

Men som sagt, lycka varar sällan för evigt. Återstår att få ordning på "bensin problemet" också (se annan tråd) innan jag kan avnjuta bilen full ut.

Och var det inte du som skrev någon annanstans, att man börjar kunna mycket om bilen nu, men det kostar en massa pesetas att anskaffa dessa kunskaper :(

Men snart är ju hela satans motorn renoverad, men då kan man väl ge sig fan på att något i drivlinan rasar istället...

Link to comment
Share on other sites

när jag fick hem bilen så satt det inte några katalysator på den. Så han som tog hem bilen eftermonterade två st och måste nu kolla om det är en som har sagt upp sig eller är defekt på något sätt så detta får bilen att gå ojämnt. Vet inte om man kan se om den är trasig förutom att mäta om den renar som den ska eller om det kan bli för högt motstånd eller liknade i den så ?

Link to comment
Share on other sites

Väldigt förenklat är väl en katalysator ett slags filter... och som alla andra filter kan det täppas igen, och då begränsas flödet.

Sedan finns ju givarna, som skall reglera förbränningsprocessen genom att mäta syrenivån i avgaserna och på så sätt reglera mängden bränsle (som i sin tur styrs av mängden luft (MAF)).

Men krånglar dessa borde väl datorn reagera och ge en felkod om dess värden faller utanför ramarna?

Link to comment
Share on other sites

nix inget filter

http://sv.wikipedia.org/wiki/Katalytisk_avgasrening (artikeln kanske inte är 100% korrekt men det är en kemisk reaktion)

Dock kan kattar sätta igen sig med t.ex sot, "nätet" kan spricka o i värsta fall sätta sig för utblåset. Om något lossat går enkelt att kolla om man slår lite försiktigt med näven på den, är det något löst i så hörs det oftast.. Honeycomben är nästa alltid keramisk o tål inte så mycket.

Link to comment
Share on other sites

Okej. men får man då en sämre rening på den då? Tänkte om man kunde mäta det och se skillnad om den är hel elle inte ska till bilprovningen ändå så man får väll få nerslag då. Har en liten skada på den högra men det är bara i värmeplåten vad jag kan se men den kanske fått sig en smäll så den ändå inte mår bra. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...