Jump to content

Kolikåsna istället för vildhäst?


matsadona

Recommended Posts

Just det, och det jag menade med "filter" är det tunna (keramiska) bikakenätet som är i katalysatorn.

Beroende på vilket material (olika ädelmetaller) beläggningen är gjort av, så fångar det upp olika partiklar i avgaserna.

Har du haft en usel förbränning kan bikakan naturligtvis slammas igen av sotpartiklar.

cat.jpg

Enklaste sättet att testa om det är stopp, är att köra utan. Dvs släpp ut avgaserna före katalysatorn.

Och som Grufman rekomenderade tidigare - använd hörselskydd. Alternativt njut av ett ohämmat V8 vrål ;)

Link to comment
Share on other sites

Okej. men får man då en sämre rening på den då? Tänkte om man kunde mäta det och se skillnad om den är hel elle inte ska till bilprovningen ändå så man får väll få nerslag då. Har en liten skada på den högra men det är bara i värmeplåten vad jag kan se men den kanske fått sig en smäll så den ändå inte mår bra. :roll:

Vet ej, kanske kan gå igenom bes även om de flödar dåligt? Det går inte att se in i dem?

Ska du släppa avgaserna bredvid så bör nog lambda sonderna sitta i avgasflödet så de inte kan mäta på luft eller spädda avgaser? OBD2 har väl sonder efter kattarna också? fast det kanske inte har betydelse för motorns gång? minnet sviktar..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Case closed.

Det hela var en kombination av flera fel. Huvudproblemet var skit i tanken och en bränslepump som gjort sitt.

Det upptäcktes samtidigt under felsökningen att ena tändspolen missade ibland, så båda dessa är nu utbytta också. Nu jäklar varvar motorn igen :)

Link to comment
Share on other sites

Ahh kul att du uppdatera denna tråd så vi fick veta slutet på den.

Så det var felet. Då var det inte kattarna då men det kanske inte var en miss att få dom byta ändå.

Nu hoppas jag min går som den ska efter att rivt utt nästan hela motorn och att inte få det så här som du fick det av att byta insuget.

Hur mycket skillnad tyckte du det blev med andra kattar på den?

Många kompisar tycker jag ska ta bort mina men är lite miljövänlig av mig och gillar att slippa avgasluckten specielt som min är en cab.

Så dom har fått bli kvar, men vilket packet med kattar det är inte dåligt på dom orginal med 3 st på varje sida.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Det var naturligtvis inte fel att bytta kattarna också, vilket gör att den är lite roligare nu. Inte minst ljudet :)

Men han som fixade bilen hade en "vanlig" GT inne samtidigt och påstod att min är märkbart vassare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...