Jump to content

Oljefilter

convertible90

Recommended Posts

jag kollade detta en gång och fick till svar att man helst inte ska experimentera med oljefiltret då det är anpassat till just den motorn

men jag såg i någons motorrum där han hade flyttat ut motorfiltret till

motorrummets vägg och monterat dubbla filter detta visserligen på en vässad motor som kanske behövde mer filter troligen pg.av att det satt säkert en högvolymspump i motorn.

kanske en lösning för dig

IIRC så passar Chryslers V8-filter direkt på gängan och rätt dimension på gummipackningen, däremot är de mer standardlängd.

Tror inte att det ska vara ngt problem att köra dessa filte på en Fordmotor om de fungerar på Ch-rysler ;)

Har kört ett sånt Chrysler filter föra säsongen i lincolnen med 302:a när jag inte fick tag i oljefiltert i butiken nära mig och inte orka åka iväg för ett filter och det fungera perfekt i den och den går även i år utan blårök eller att dra någon olja.

Dock i år går den med ett orginal ford filter ;)

Mvh

MrV8

Finns mycket hokus pokus kring oljefilter.

men ett vanligt volvo filter fungerar ok,ivarje fall tillfälligt.

Volvofilter tillentrepenadmaskiner brukar också funka.

vet att det fanns ett väldigt kort och tjockt filter tillnågon truck som jag hade till en mopar 440 där det var trångt till kylaren.

har för mig att mopar och ford har samma detaljnummer till de långa filtren,och de korta är till för framför allt bigblock där det ofta är trångt framför kylaren,så alltså torde det kvitta.

ett mindre filter blir ju fortare igensatt.