Sundgren cmc1227 June 8, 2008 Report June 8, 2008 Det smäller om min bil! Först var jag övertygad om att det bara var avgassystemet som skakade emot karossen någon stans men efter vidare forskning visar det sig att det ligger helt fritt. Efter att ha lyssnat utifrån i helgen verkar det som att smällarna kommer från avgassystemet. Kan det vara så att den får för mycket soppa och eftertänder lite? Ljudet kommer framförallt när jag motorbromsar, eller om jag står still och varvar och alltid när jag släpper på gasen.Någon som har liknande erfarenheter och har tips på nån bra lösning? Har ju en en ports förgasare på 6:an och frågan är om man kan ställa in bränsle mängden där? Om ens min teori är rätt.... Citera
Janne Holm CMC1740 June 8, 2008 Report June 8, 2008 Känns mer som att du har en felaktig tändinställning på bilen Citera
Sundgren cmc1227 June 9, 2008 Author Report June 9, 2008 Ok, läst på lite i reparationshandboken. Verkar ju vara görbart även om det inte kändes helt solklart. Ska göra besök hos en gammal Mustangägare i helgen så får jag se om vi inte kan hjälpas åt. Något speciellt jag behöver tänka på eller se upp med när jag ska ställa tändningen? Citera
Janne Holm CMC1740 June 10, 2008 Report June 10, 2008 Ok, läst på lite i reparationshandboken. Verkar ju vara görbart även om det inte kändes helt solklart. Ska göra besök hos en gammal Mustangägare i helgen så får jag se om vi inte kan hjälpas åt. Något speciellt jag behöver tänka på eller se upp med när jag ska ställa tändningen?Har du vaceum kopplat till fördelaren ska den bort under tiden du ställertändningen tror att enligt boken ska tändningen ställas på 6 grader men mingår bättre på 8 grader så ungäfär något sådant vid högre varv kommer tändningen flyttas till ca 25 grader detta med med vaceumet på då flyttas tändplattan vilket ger mer förtändning. eller om man ej har vaceum så sitter det vikter som flyttar tändpunkten vid högre varvFinns även några som ställer tändningen med hjälp av vaceumklocka kopplat mot insuget går till på det viset att när högst vaceum uppnåtts då man vrider förgasaren så backar man något inte mycket efter det skruvas fördelaren fast och tändningen ställd Kanske en osäkrare metod men funkade för mig då jag testat den varianten Citera
Sundgren cmc1227 June 13, 2008 Author Report June 13, 2008 Ok. tändningen va helt åt skogen! Nu är den på sina korekta 6 grader och den går grymt bra Dock är smällarna kvar... Frågan är vad det kan vara då? Verkar inte ha med tändningen att göra och det sitter inte löst. Såvida det inte ligger en skruv eller nåt annat skit i själva systemet. Grymt svårt att höra vart det kommer från och beskriva hur det låter. Får in och krypa lite mer i helgen. Tips mottages tacksamt Citera
Svedis June 14, 2008 Report June 14, 2008 När man byter rör till rakare sådana (= mindre motstånd) på glidarhojen (2-cyl lågvarvig), får man garanterat avgassmällar vid motorbroms. Justering av munstycket till fetare blandning tar bort det. Citera
Fredde77 June 14, 2008 Report June 14, 2008 Hej,Jag hade raka rör på min bil när jag köpte den och vid motorbroms smällde det ganska friskt. Nu kör jag med orginalsystem och smällarna är borta. Tyvärr är också det råa V8:a ljudet borta. Men nu kan jag i alla fall lyssna på musik /Fredde Citera
Sundgren cmc1227 June 15, 2008 Author Report June 15, 2008 Idag gick bilen ännu bättre med mindre popcornljud så jag lägger problemet å¨hyllan tillsvidare. Kanske ska höja tändningen till 8 grader och se vad som händer. Tack för era tankar och tips! Citera
Sundgren cmc1227 June 19, 2008 Author Report June 19, 2008 Problemet aktuellt igen!...kanske inte var riktigt så enkelt som jag beskrev det sist.Idag tog jag tag i problemet med att mitt avgasrör läcker mellan grenröret och själva systemet...trodde jag... Efter meckande och test av två olika (?) stora grenrörpackningar och lite pasta blev det ok. Den som Hansen Racing säger ska passa är dryga 50mm och för stor och när jag mätt och hämtat ut en ny på 45mm passade det bättre. Startade upp bilen och så länge choken är igång låter och går allt som det ska. Men så fort den lägger av, börjar det spöka. Den hostar och hoppar och det låter precis som innan när jag spårade problemet till den läckande packningen! Lite popcorngestaltat ljud även här. Den lite dåliga gången och det mystiska knattret från grenröret verkar alltså ha ett samband? Kan det vara så eller har jag inhalerat för mycket avgaser idag Kollade tändningen för säkerhetsskull och ställde upp den något över 6 grader där jag tyckte den gick bäst.Motorer och dess gång brukar inte vara mitt favoritämne, men nu tycker jag att det är kul och är sjukt taggad till att hitta lösningen på detta så jag behöver alla tips och råd jag kan få Semestern närmar sig och har sett fram emot att ta Mussen till stugan så det börjar bli lite brådis. Kanske får hyra in något av era tränade öron för en närmare lyssning och analys. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.