Jump to content

Shaker 500 kontra 1000?


MOS

Recommended Posts

Har funderingar på köp av en 2006-07 GT cab och har tänkt mig Shaker 1000 med subwoofer i bagaget. Men det kanske är onödigt? Shaker 500 kanske räcker bra?

Men om inte, kan man komplettera med baslåda av annat märke? dvs har Shaker 500 lågnivåutgång?

Vidare; är det olika uppsättningar högtalare med Shaker 500 respektive 1000?

Andra för- och nackdelar med respektive system?

Tacksam för synpunkter.

Mvh M-O

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker personligen att 1000-systemet är lite väl stort. Man får väldigt mycket bas, sen om det är någon kvalitet på basen kan man nog diskutera, men 500 duger oftast utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

När du har Shaker 1000 så sitter det en baslåda i skuffen (vilket jag misstänker att du visste om). Denna lådan är i mina ögon ganska stor, så den tar upp mycket plats. Själv har jag bara Shaker 500 men den är fullt tillräcklig. Vill man ha mer bas så finns det ett antal olika eftermarknadsprodukter som verkar vara ett bättre alternativ än shaker 1000. Har sett en låda som du lägger i reservhjulet (hjulet ligger alltså kvar). Då har du kvar hela koffertutrymmet, så att frugan kan få med sig alla prylar.... :roll: Kommer tyvärr inte ihåg vart jag sett denna, men det var någon handlare på nätet (tror att det var en från USA, men som sagt var är jag inte säker). Om inte stereon har lågnivå utgång får man skaffa sig en adapter från hög- till lågnivå, så fixar det sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en DLS 10" baslåda (passiv) som står och samlar damm. Ska fömodligen låta någon som kan det här med el bättre än mig montera den. Eftersom jag inte kan ett smack om elektronik behöver jag veta ett par saker:

- Klarar Shaker 500 att driva en baslåda som jag har? Eller måste jag införskaffa en förstärkare? I så fall vilken typ/sort?

- Har Shaker 500 rätt typ av utgångar (?) för att göra installationen enkel?

- Något annat tips/råd för att inte få problem?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag deprimerad för jag har då ingen baslåda där bak fasten jag har en Shaker 1000 :(

Måste rota lite & se om det finns nå kablage där bak...

skicka över sista 8 i din bils chassienummer så kan jag se om någon har knyckt baslådan eller om bilen inte ens var utrustad med shaker 1000 från början.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och synpunkter hitintills... och fler kommer väl...

Funderar vidare:

Är subwoofern till Shaker 1000 aktiv?

/M-O

Link to comment
Share on other sites

bytte själv ut shaker 1000 mot en zenec 290 dvd med navi,det blev ett jävla fint ljud med den enheten!!! :lol:

Du har kvar högtalare och allt sånt med andra ord?

Är det en rejäl skillnad? Både i ljud samt bas?

Link to comment
Share on other sites

alla högtalare och förstärkare kvar orginal!bara bytt huvud enheten men en jävla skillnad på basen,måste justera ner sub level ninån till -3 typ! annars tror jag hela bilen ska skaka sönder! går att spela hur högt som helst utan dist !!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hej! jag har Shaker 500 och undrar vart slutsteget sitter till det systemet, det sitter inte i själva enheten? anledningen till att jag undrar är att jag skulle vilja ha en huvudenhet som man kan styra med bluetooch och med aux samt uppgradera med en liten sub, men som jag förstår det efter att ha läst komentarer här över så sitter altså extra slutsteg till Shaker 1000 på själva subwoffern? för efter marknads enheter ligger ju inte på så över drivet mycket effekt vilket skulle kunna ge problem om slutsteget satt inuti Shaker 500 enheten.

Link to comment
Share on other sites

Hej! jag har Shaker 500 och undrar vart slutsteget sitter till det systemet, det sitter inte i själva enheten? anledningen till att jag undrar är att jag skulle vilja ha en huvudenhet som man kan styra med bluetooch och med aux samt uppgradera med en liten sub, men som jag förstår det efter att ha läst komentarer här över så sitter altså extra slutsteg till Shaker 1000 på själva subwoffern? för efter marknads enheter ligger ju inte på så över drivet mycket effekt vilket skulle kunna ge problem om slutsteget satt inuti Shaker 500 enheten.

Med rätt kablage är det inga konstigheter att koppla in en annan stereo.

Finns trådar här på forumet som nämner dessa kablar mera.

//Danne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...