jens pettersson June 15, 2008 Report June 15, 2008 Hej alla här,jag har en -05 mustang gt med manuell låda.Jag har några frågor.....som jag förstått så är bakaxeln diff bromsad på bilen men det har hänt mer och mer på sista tiden att när jag svänger ut höger från en korsning och råkar trampa för hårt på gasen så känns det som att det bara är inner hjulet som spinner när jag svänger vänster så känns det att det är båda som släpper,tacksam om det är nån som har nån ide,sen tycker jag att det är mycket vinande ljud från låda eller bakaxel??Tacksam för ideer.Mvh Jens Citera
grufman June 15, 2008 Report June 15, 2008 manuella lådan på GT är känd för att föra en del "oväsen". Framförallt rena transmissionsljud. Däremot skall det inte låta illa, och det bör inte låta något speciellt från bakaxeln heller. Vill du vara helt säker på att du har diffad axel, gör såhär:In med domkraft under klumpen och pumpa upp. Snurra ena hjulet för hand. Om det andra hjulet snurrar åt samma håll = diffad. Om det snurrar åt andra hållet = odiffad. Citera
Daniel Linde June 15, 2008 Report June 15, 2008 grufman: Liten fundering, är inte alla GT maskiner diffade? Citera
grufman June 15, 2008 Report June 15, 2008 grufman: Liten fundering, är inte alla GT maskiner diffade?Jo, det borde dom vara.. men man vet ju aldrig ;-) Kanske varit någon där och mekat lite.Jag vet inte riktigt hur mycket den där diffen håller emot egentligen. Den är ju inte stenhård, annars skulle det ju hoppa i kurvorna, så det går nog fortfarande att göra börnisar med ett hjul om man verkligen vill. Någon som har mer erfarenhet på den fronten? Citera
jens pettersson June 15, 2008 Author Report June 15, 2008 Hej,tack för snabba svar,jag har gjort testet med att vrida hjulen och den är diffad,står man rakt med bilen och burnar så drar han på båda hjulen men det är när man åker sakta och svänger höger skarpt och gasar som han vill släppa bara på inner hjulet men jag kan väl leva med det så länge.Jag förstod att det var normalt med lite oljud från lådan så det får också vara,det låter ju inte illa.Jag funderar på att sätta i 4,10 utväxling i den då kan man se över diffen på en gång,vad ska GRUFMAN ha för att montera i en annan utväxling i bilen,bara arbetet? Citera
rullebull June 16, 2008 Report June 16, 2008 har du kommit ihåg att koppla ur anti spinn funktionen! skulle själv göra succe och burna men glömde antispinn knappen!!! det blev inte succe i alla fall!! Citera
Daniel Linde June 16, 2008 Report June 16, 2008 har du kommit ihåg att koppla ur anti spinn funktionen! skulle själv göra succe och burna men glömde antispinn knappen!!! det blev inte succe i alla fall!! Det har hänt några gånger (anti sladd är det väl för övrigt?) Citera
jens pettersson June 16, 2008 Author Report June 16, 2008 Den knappen är det första jag trycker på när jag har startat bilen,åker alltid med den urkopplad .//Jens Citera
RoTe June 16, 2008 Report June 16, 2008 Måste ändå säga att ford lyckats otroligt bra med antispinn funktionen. Jag som bara har 235 breda däck skulle inte komma nån vart från stillastående utan tcs. Stämplar jag nu får jag ett lagom hjulspin genom hela ettan men fullkomligt flyger iväg. Citera
Mightyjochen July 13, 2008 Report July 13, 2008 Tror faan inte jag har det på min bil. Vart sitter knappen? Citera
Daniel Linde July 13, 2008 Report July 13, 2008 jag har för mig den sitter alldelles runt varningsblinkersen? Trycker man in den så lyser den knappen OFF med orangefärg. står för övrigt TCS på knappen. Citera
Gäst July 13, 2008 Report July 13, 2008 Måste ändå säga att ford lyckats otroligt bra med antispinn funktionen. Jag som bara har 235 breda däck skulle inte komma nån vart från stillastående utan tcs. Stämplar jag nu får jag ett lagom hjulspin genom hela ettan men fullkomligt flyger iväg. Jag hade nog skaffat andra däck om jag hade din kärra.... kan ju omöjligen känna de där G-krafterna som vi andra är vana vid... - om det bara spinner... Citera
RoTe July 13, 2008 Report July 13, 2008 Måste ändå säga att ford lyckats otroligt bra med antispinn funktionen. Jag som bara har 235 breda däck skulle inte komma nån vart från stillastående utan tcs. Stämplar jag nu får jag ett lagom hjulspin genom hela ettan men fullkomligt flyger iväg. Jag hade nog skaffat andra däck om jag hade din kärra.... kan ju omöjligen känna de där G-krafterna som vi andra är vana vid... - om det bara spinner... [/quote:2gubt0if]Du har aldrig testat en 2005- hör jag... Man märker inte att man har TCS förens man kopplar ur den och helt plötsligt bara står still. Citera
jens pettersson July 13, 2008 Author Report July 13, 2008 Ursäkta. men jag måste fråga.menar ni att en -05 spinner vilt på gaspådrag????jag kan dra fullt från start och den släpper inte ens........ska man leka får man kopplings jucka med den.Jag vill inte ha några svar som att den inte går som den ska,för det gör den Citera
Alabama Grill July 13, 2008 Report July 13, 2008 Ursäkta. men jag måste fråga.menar ni att en -05 spinner vilt på gaspådrag????jag kan dra fullt från start och den släpper inte ens........ska man leka får man kopplings jucka med den.Jag vill inte ha några svar som att den inte går som den ska,för det gör den ....min spinner på lösgrus Citera
Daniel Linde July 13, 2008 Report July 13, 2008 Pungar man på så släpper det garranterat. Har man inte TCSen i så släpper det så inni helvete! Citera
Gäst July 13, 2008 Report July 13, 2008 Måste ändå säga att ford lyckats otroligt bra med antispinn funktionen. Jag som bara har 235 breda däck skulle inte komma nån vart från stillastående utan tcs. Stämplar jag nu får jag ett lagom hjulspin genom hela ettan men fullkomligt flyger iväg. Jag hade nog skaffat andra däck om jag hade din kärra.... kan ju omöjligen känna de där G-krafterna som vi andra är vana vid... - om det bara spinner... [/quote:1rcrudf1]Du har aldrig testat en 2005- hör jag... Man märker inte att man har TCS förens man kopplar ur den och helt plötsligt bara står still.[/quote:1rcrudf1]Nä det ska erkännas - har inte testat en 05:a Verkar var ett himla drag i de moderna mussarna - som är så pigga på att färga om asfalten. Seriöst undrar jag hur stor skillnad det gör med olika däckdimensioner, mönster, fabrikat å så. Har väl inga 300 pållar som i en 05:a men tycker att om det ska bli spinn - så får det bli lite varv och sedan upp med kopplingen snabbt. Bara åka på 1:an å stampa till - så drar det bara iväg. Inge Spinn - åker med då....Kör med 275/35/18 Citera
RoTe July 13, 2008 Report July 13, 2008 Pungar man på så släpper det garranterat. Har man inte TCSen i så släpper det så inni helvete! Japp, det är ju så jäkla underbart bra med TCS. Den håller det ultimata hjulspinnet ända tills däcken får fäste som räcker.Nä det ska erkännas - har inte testat en 05:a Verkar var ett himla drag i de moderna mussarna - som är så pigga på att färga om asfalten. Seriöst undrar jag hur stor skillnad det gör med olika däckdimensioner, mönster, fabrikat å så. Har väl inga 300 pållar som i en 05:a men tycker att om det ska bli spinn - så får det bli lite varv och sedan upp med kopplingen snabbt. Bara åka på 1:an å stampa till - så drar det bara iväg. Inge Spinn - åker med då....Kör med 275/35/18Testa inte innan du har råd att byta upp dig. Draget från stillastående är imponerande, trots att TCS ju stryper en del från start. Sen har jag ju automat och får en kanonstart varje gång. Körde mot en Lightning förut och piskade honom stort. Skillanden var just greppet. Jag skulle gärna handla nya däck men mina fälgar är för smala, nya fälgar finns inte i Sverige... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.