Jump to content

Förgasarmällar vid belastning!?!


Dr Frelin

Recommended Posts

Misstänkte det... brukar det här vara en svag länk på dom här motorerna? la märke till att axeln såg lite nött ut då jag hade lös fördelaren sist så det slog mig bara nu att den kanske har börjat snurra i fördelaren... har haft perfekt oljetryck och inget tickande och sen pang bom... ska kolla den ikväll...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får du ett problem där att oljepumpen inte drivs så blir det ett riktigt oväsen från alla lyftare till slut. kanske kan vara vits med att lossa fördelaren och

köra oljepumpen med borrmaskin baklänges för att se att alla lyftare får den olja de behöver för att fungera. går att få ihop ett verktyg från 1/4 tums hylsnyckelsatsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Får du ett problem där att oljepumpen inte drivs så blir det ett riktigt oväsen från alla lyftare till slut. kanske kan vara vits med att lossa fördelaren och

köra oljepumpen med borrmaskin baklänges för att se att alla lyftare får den olja de behöver för att fungera. går att få ihop ett verktyg från 1/4 tums hylsnyckelsatsen ;)

hm... vore nåt att testa!

Kollade tappen som driver oljepumpen och jag tror inte det är några problem här... såg fin och hel ut. Vet inte vad jag har drömt... fördelaren överlappar ca 1cm vilket jag tycker verka lite då den skulle kunna överlappa 2cm åtminstone men det spelar ju ingen roll för trycket i det här läget.

Lokaliserade även mitt knackande till bensinpumpen... det måste vara den som låter! Fick dessutom ljudet i samband med att jag bytte den... ska testa den gamla pumpen igen och se vad som händer...

Bytte Olja igår kväll till 15W-40 och fick ungefär samma Oljetryck. Problemet är ju att det är en gammal mätare och jag har inte den blekaste om det verkligen är lågt eller om mätaren visar galet. Skapade en bildserie med dålig mobilkamera:

presentation1gx3.jpg

Frågan är om man törs åka 4 mil till närmaste besiktning idag eller om jag ska vänta tills jag får tag i en annan tryckmätare att dubbelkolla med...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det borde inte vara några problem med att åka, du har

ett lågt oljetryck på originalmätaren, men det är ändå

ett oljetryck. :)

Skulle också vara bra att veta om oljetrycket har samma

utslag efter 1 timme som det har efter 15 min. :roll:

Det är vanligt att oljetrycket minskar en del när motorn

blir varm, det är ett fenomen som uppstår vid kall o

varm. :?

Viktigt är också att veta är att trycket ändras när motorn

har olika vartal d.v.s. är belastad under körning eller

stillastående exempelvis tomgång. ;)

Det är också bra att veta att oljetrycksmätarens rätta

utslag egentligen inte finns, det är lite si och så med

alla, det inte säkert att någon har samma typ av utslag

på oljetryck som du har. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

Nja det kan gå ner en aning till efter en längre tids körning men bara nån millimeter... som sagt man har ju ingen aning om kalibreringen på den här men som du säger så går ju Oljetrycket upp så ett visst tryck måste jag ju ha :)

Vid högre varvtal så händer det lite men inte mycket skillnad på mätaren...

Link to comment
Share on other sites

Min mätare gav också ungefär samma utslag, har också varit lite konfunderad,

har bytt till en högeffektpump, har dock inte startat motorn ännu.

Ok, testade du med någon annan mekanisk mätare också? Had du några missljud eller verkade allt normalt i övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Hade lite knackningar varm motor på tomgång , försvann vid pådrag.

Läste här på forumet att mätarna varierar väldigt.

Kände mig då lite lugnare.

Köpte bilen med trasig tempmätare, såg vid ett tillfälle vid varmkörning i stadstrafik att mätaren rört sig litegrann så visst var den igång dock med väldigt lite rörelse. Kollade vattentempen och den låg på 89 grader.

Link to comment
Share on other sites

Ok! :D

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 8)8)8)

GJorde en rövare... körde till Mora och besiktigade... gick igenom som en dans och när jag kom hem från resan på ca 8 mil så la tändspolen av... men va gör det!? Nu har man besiktigat! ÄNTLIGEN!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...