Dr Frelin August 21, 2008 Author Report Share August 21, 2008 Misstänkte det... brukar det här vara en svag länk på dom här motorerna? la märke till att axeln såg lite nött ut då jag hade lös fördelaren sist så det slog mig bara nu att den kanske har börjat snurra i fördelaren... har haft perfekt oljetryck och inget tickande och sen pang bom... ska kolla den ikväll... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 August 21, 2008 Report Share August 21, 2008 Får du ett problem där att oljepumpen inte drivs så blir det ett riktigt oväsen från alla lyftare till slut. kanske kan vara vits med att lossa fördelaren ochköra oljepumpen med borrmaskin baklänges för att se att alla lyftare får den olja de behöver för att fungera. går att få ihop ett verktyg från 1/4 tums hylsnyckelsatsen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin August 22, 2008 Author Report Share August 22, 2008 Får du ett problem där att oljepumpen inte drivs så blir det ett riktigt oväsen från alla lyftare till slut. kanske kan vara vits med att lossa fördelaren ochköra oljepumpen med borrmaskin baklänges för att se att alla lyftare får den olja de behöver för att fungera. går att få ihop ett verktyg från 1/4 tums hylsnyckelsatsen hm... vore nåt att testa!Kollade tappen som driver oljepumpen och jag tror inte det är några problem här... såg fin och hel ut. Vet inte vad jag har drömt... fördelaren överlappar ca 1cm vilket jag tycker verka lite då den skulle kunna överlappa 2cm åtminstone men det spelar ju ingen roll för trycket i det här läget.Lokaliserade även mitt knackande till bensinpumpen... det måste vara den som låter! Fick dessutom ljudet i samband med att jag bytte den... ska testa den gamla pumpen igen och se vad som händer...Bytte Olja igår kväll till 15W-40 och fick ungefär samma Oljetryck. Problemet är ju att det är en gammal mätare och jag har inte den blekaste om det verkligen är lågt eller om mätaren visar galet. Skapade en bildserie med dålig mobilkamera:Frågan är om man törs åka 4 mil till närmaste besiktning idag eller om jag ska vänta tills jag får tag i en annan tryckmätare att dubbelkolla med... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 22, 2008 Report Share August 22, 2008 Hej.Det borde inte vara några problem med att åka, du harett lågt oljetryck på originalmätaren, men det är ändåett oljetryck. Skulle också vara bra att veta om oljetrycket har sammautslag efter 1 timme som det har efter 15 min. Det är vanligt att oljetrycket minskar en del när motornblir varm, det är ett fenomen som uppstår vid kall ovarm. Viktigt är också att veta är att trycket ändras när motorn har olika vartal d.v.s. är belastad under körning eller stillastående exempelvis tomgång. Det är också bra att veta att oljetrycksmätarens rättautslag egentligen inte finns, det är lite si och så medalla, det inte säkert att någon har samma typ av utslag på oljetryck som du har. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin August 22, 2008 Author Report Share August 22, 2008 Nja det kan gå ner en aning till efter en längre tids körning men bara nån millimeter... som sagt man har ju ingen aning om kalibreringen på den här men som du säger så går ju Oljetrycket upp så ett visst tryck måste jag ju ha Vid högre varvtal så händer det lite men inte mycket skillnad på mätaren... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan cmc 1169 August 22, 2008 Report Share August 22, 2008 Min mätare gav också ungefär samma utslag, har också varit lite konfunderad,har bytt till en högeffektpump, har dock inte startat motorn ännu. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin August 22, 2008 Author Report Share August 22, 2008 Min mätare gav också ungefär samma utslag, har också varit lite konfunderad,har bytt till en högeffektpump, har dock inte startat motorn ännu.Ok, testade du med någon annan mekanisk mätare också? Had du några missljud eller verkade allt normalt i övrigt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan cmc 1169 August 22, 2008 Report Share August 22, 2008 Hade lite knackningar varm motor på tomgång , försvann vid pådrag.Läste här på forumet att mätarna varierar väldigt.Kände mig då lite lugnare.Köpte bilen med trasig tempmätare, såg vid ett tillfälle vid varmkörning i stadstrafik att mätaren rört sig litegrann så visst var den igång dock med väldigt lite rörelse. Kollade vattentempen och den låg på 89 grader. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin August 22, 2008 Author Report Share August 22, 2008 Ok! JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 GJorde en rövare... körde till Mora och besiktigade... gick igenom som en dans och när jag kom hem från resan på ca 8 mil så la tändspolen av... men va gör det!? Nu har man besiktigat! ÄNTLIGEN! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 22, 2008 Report Share August 22, 2008 Härligt, grattis till en fortsatt åksesong. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin August 23, 2008 Author Report Share August 23, 2008 Tackar! Firade med Jack Daniels igår så man får väl ta det lugnt idag! Monterade min Cortina-tändspole så nu gpr den igen men jag vet inte hur långt man törs köra med den... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.