Jump to content

hjulvinklar ?


kjorran

Recommended Posts

Hej har en ht 68 som känns lite vinglig trots framvangnsinställning och

skulle vara tacksam om nån kan hjälpa mig med hjulvinklar så jag kan kolla om den är ställd som den ska - han som gjorde hjulinställningen lät lite osäker på vinklarna.

Kjorran

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var idag hos Däckia. Men dom kör Toe-in i grader som de andra vinklarna. Sa att totalt ca 0.15 var normalt. Vad motsvarar 4 mm i grader??

På alla moderna hjulinställningsutrustningar kan du ställa om enheterna, vill du få toe in i tum och caster i grader så går det! Allt beror på den som knappar på datorn.

0,1 grader är 1,5 mm

0,2 grader är 3 mm

Sedan måste man kolla om dom pratar om total toe in eller per sida.

Om det är 0,15 grader/sida så blir det ca 4mm totalt som är ett bra värde för en mustang.

Link to comment
Share on other sites

Meken sa, att totalt 0,15 är vanligt på äldre amerikanare! Dom hade modernaste utrustningen och han höll på i 2 timmar.

Vid start caster + 2,5 / +3,5

camber +1 / +0,1 ( såg ut som en olastad Lada!)

Toe in total+ 3,55 grader!! ( Efter byte a styrleder)

Så det skrek ifrån däcken när man körde över ett brunnslock!

Nu caster + 1,5

camber - 0,05

toe-in total 0,15 grader

Bakaxeln hängde med; camber -0,2

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

I rondellen i 15 knutar tjöt det i både vänster- och högersväng, så folk vände sig om och trodde någon kom i 100 blås!! Man fick undvika målningarna på vägen om man inte ville HÖRA hur gummit slets bort. Dessutom kom ratten rätt, ett kvarts varv. Så verkligen värt varje krona ( kostade 1060:-) //Svedis

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lånar denna tråd litegrann...

Var själv och gjorde en hjulinställning idag (igen) och är fortfarande inte helt nöjd. Papperet ser ut som följer:

Total toe: 0.11 grader (före 0,04)

Hjulutning: 0,25 grader negativ (före 0,0 resp 0,13)

Axellutning: 1,58 resp 2,10 grader positiv, max på stagen. (före 0,05 resp 1.23)

På bakaxeln uppmättes en total toe på -0,22 grader, alltså utfött, Däremot jämt fördelat mellan hjulen.

Hjullutning 0,18 resp 0,25 grader

Axelförskjutning resp hjulbasdifferans låg inom någon mm(!)

Vi justerade även bumpsteer då det är möjligt att chimsa styrstagen på det kuggstångs kitt jag monterat.

Problemet är att bilen fortfarande är mycket spårkänslig när man tex ska göra en omkörning och sneddar över hela vägbanan, den blev bättre men är fortfarande ganska läskig. Vad jag vet ska bilen vara shelby sänkt.

Det sitter ett nytt "grab a track" sänk kit runt om och allt övrigt i hjulupphängningen är nytt. Även bak. En viss spårkänslighet får jag nog räkna med med tanke på däcken (235/40 18" resp 245/40 bak) men hade ändå hoppats på ett bättre resultat... Att bakhjulen pekar utåt går ju inte göra så mycket åt. Skulle vara intressant att höra fler värden på bakaxlar.

Om någon fått ordning på problemet med liknande hjuldimensioner är jag mycket intresserad av hur ni gått tillväga

Link to comment
Share on other sites

Lånar denna tråd litegrann...

Var själv och gjorde en hjulinställning idag (igen) och är fortfarande inte helt nöjd. Papperet ser ut som följer:

Total toe: 0.11 grader (före 0,04)

Hjulutning: 0,25 grader negativ (före 0,0 resp 0,13)

Axellutning: 1,58 resp 2,10 grader positiv, max på stagen. (före 0,05 resp 1.23)

På bakaxeln uppmättes en total toe på -0,22 grader, alltså utfött, Däremot jämt fördelat mellan hjulen.

Hjullutning 0,18 resp 0,25 grader

Axelförskjutning resp hjulbasdifferans låg inom någon mm(!)

Vi justerade även bumpsteer då det är möjligt att chimsa styrstagen på det kuggstångs kitt jag monterat.

Problemet är att bilen fortfarande är mycket spårkänslig när man tex ska göra en omkörning och sneddar över hela vägbanan, den blev bättre men är fortfarande ganska läskig. Vad jag vet ska bilen vara shelby sänkt.

Det sitter ett nytt "grab a track" sänk kit runt om och allt övrigt i hjulupphängningen är nytt. Även bak. En viss spårkänslighet får jag nog räkna med med tanke på däcken (235/40 18" resp 245/40 bak) men hade ändå hoppats på ett bättre resultat... Att bakhjulen pekar utåt går ju inte göra så mycket åt. Skulle vara intressant att höra fler värden på bakaxlar.

Om någon fått ordning på problemet med liknande hjuldimensioner är jag mycket intresserad av hur ni gått tillväga

Jag har 235/40*18 på 8,5" fälgar runt om på min 70:a och har upplevt samma spårkänslighet som du beskriver. Däcken är Hankook Ventus K107 med ett ganska aggressivt mönster.

Min bakaxel har i stort sett samma värden som din. Jag har inte toe i grader men det är 0.9 mm toe out totalt på bakaxeln.

Jag har testat massor med olika hjulinställningar, allt från original till extrema vinklar. Just nu kör jag med 1 grad negativ camber, nära 0 toe och 2.5 grad caster.

Förutom själva hjulinställningen har jag lagt mycket tid på att optimera chassiet. Några erfarenheter kommer här:

Kolla noggrant att alla hjul verkligen sitter där de ska, hjulbasen på vänster och höger sida ska vara så lika som möjligt ( min bil skiljde på nästan 10 mm när jag började, övre högra bärarmen satt för långt fram)

Se till att bilen har rätt ride hight. För att framvagnen ska bli så bra som möjligt ska de undre länkarmarna vara parallella med marken. Om jag höjer eller sänker min bil 15 mm så känns det omdelbart skillnad i bilens beteende.

Lika höjd vänster-höger sida. När jag köpte min bil var fjädern på höger sida ett ½ varv längre för att få bilen rak, helt tokigt då det då blir olika fjäderkonstant på höger och vänster sida. Nu har jag lika långa fjädrar men med ett litet mellanlägg ovanpå högerfjädern för att få bilen lika hög på bägge sidor.

Krängningshämmaren ska vara obelastad när bilen står på hjulen. Kör upp bilen på några klossar så du kommer åt att lossa krängningshämmaren och plocka bort stagen till länkarmarna. Mät avståndet mellan k-hämmarens öglor och länkarmarna. Är det olika värde på höger och vänster sida anpassa då hylsorna mellan bussningarna på stagen så det inte blir någon belastning. Ligger k-hämmaren i spänn får du konstiga reaktioner när du kör över små ojämnheter.

Se till så att inte krängningshämmaren kan ta i chassiet någonstans vid nerfjädring... :oops:

Min bil är ganska känslig för lufttrycket i däcken, för mycket luft och den blir " skuttig" ( kom inte på nått bättre ord..). Just nu har jag 2.3-2.5 kg i däcken och det fungerar mycket bra.

Mina fälgar ger ganska mycket scrub, 70 mm, och det ställer till det för framvagnen så ett optimalt beteende är nog inte att räkna med. Enligt många "experter" ska/kan man kompensera stor scrubb med mera toe-in men jag har testat och tycker inte det fungerar bra på mustangen.

För att få till en bra rake (= vinkel fram-bak, högre bak än fram) så har jag gjort lite längre fästen till bakre bladfjäderfästet. Mina bladfjädrar är nu helt plana mot marken.

I bakvagnen har jag strävat efter att ha en så rak linje mellan främre och bakre öglan som möjligt, sett från sidan.

Lutar bladfjädern uppåt i bakkant bygger man in rollsteer i bakvagnen, undvik det..

Detta var lite av mina erfarenheter, hoppas det finns något som hjälper dig. Dock är jag rädd att det inte går att lösa till 100%.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du Janne kör på relativt mycket camber. Hur upplevs skillnaden mellan mina 0,25 till en hel grad? Som sagt var däck killen nästan lite imponerad av hur symmetrisk bilen var mellan axlarna, där finns nog lite och ingenting att göra tyvärr. Bilen ser lika hög ut höger och vänster sida, och fjädrarna är av samma höjd. inga konstiga mellanlägg bak heller. Man kanske skulle väga bilen på hjulen för att se om den står för "hårt" på något hörn?

Att höja bilen eller byta fälgar känns heller inte aktuellt. Ska rådgöra lite mer han som gjorde inställningen om vi kan fortsätta laborera lite mer framöver. Däcktjänst i Skelleftehamn kan f.ö rekomenderas, trevligt bemötande och kunnig personal...

Link to comment
Share on other sites

Ser att du Janne kör på relativt mycket camber. Hur upplevs skillnaden mellan mina 0,25 till en hel grad?

Det märks framför allt vid kurvtagning, vid "vanlig" raktframkörning är det snarast en nackdel med för mycket negativ camber ( minskad anläggningsyta, speciellt vid kraftig inbromsning).

Fördelarna vid inspirerad körning överväger dock, det blir ett mycket bättre bett i kurvorna = mindre understyrning.

Link to comment
Share on other sites

Körde igår efter en lite spårig väg och kan konstatera följande:

Om man kör mitt i "fårorna" och sedan håller något höger så att bilen ligger med båda hjulparen i sidan på fåran (alltså något mer mot diket än man normalt kör) strävar bilen efter att styra upp ur hjulspåren och ner mot diket. Ska jag ligga kvar får jag kompensera genom att styra mot lite vänster och hålla ratten kl 11. När jag sen styr tillbaka lite mer så att bilen sakta går ner i spåren igen blir följden ett litet kast eftersom jag styr lite vänster när hjulen lägger sig mitt i fåran.

På andra bilar får man styra mot åt andra hållet, de strävar åt det håll det lutar. Jag lider följaktligen av något tvärtom fenomen. Kan detta kompenseras genom mera caster? Tänk chopper med brett platt framdäck, den borde ju vilja följa spårens lutning?

Det låter som jag kör efter ko-stigar, men så är det inte riktigt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har testat nu t o m utan kränkningshämmare och fenomenet kvarstår. När jag ändå höll på mätte jag spårvidd och kollade offset mm och är kanske något på spåren...

Mina framfälgar mäter 9x18 och har ett ET på 38. De breddar alltså en hel del innåt jömfört med original (offset runt 0?) Den breda fälgbanan tillsammans med negativ camber borde göra att den punkt som ligger an hårdast mot vägen hamnar onormalt långt in. Spårvidden låg runt 146,7 cm. Har för mig att spårvidd ska vara 148,5 cm, med original camber (hur mycket kan cambervinkeln påverka spårvidden när man mätar?) Sitter inga spacers eller andra konstigheter monterat. Däremot eftermarknads bromsskivor på std trumbromsspindlar.

Kan inte flytta ut hjulen mer då bilen är ganska låg, alternativet är i så fall en tum smalare fälgar (på insidan) så man kanske kan köra på 215/40 och ett et på runt 20-25. Kan inte heller prova std fälgar pga bromsarna...

Minns någon offset på sina 18 tummare?

Mvh Gustav

Link to comment
Share on other sites

Har testat nu t o m utan kränkningshämmare och fenomenet kvarstår. När jag ändå höll på mätte jag spårvidd och kollade offset mm och är kanske något på spåren...

Mina framfälgar mäter 9x18 och har ett ET på 38. De breddar alltså en hel del innåt jömfört med original (offset runt 0?) Den breda fälgbanan tillsammans med negativ camber borde göra att den punkt som ligger an hårdast mot vägen hamnar onormalt långt in. Spårvidden låg runt 146,7 cm. Har för mig att spårvidd ska vara 148,5 cm, med original camber (hur mycket kan cambervinkeln påverka spårvidden när man mätar?) Sitter inga spacers eller andra konstigheter monterat. Däremot eftermarknads bromsskivor på std trumbromsspindlar.

Kan inte flytta ut hjulen mer då bilen är ganska låg, alternativet är i så fall en tum smalare fälgar (på insidan) så man kanske kan köra på 215/40 och ett et på runt 20-25. Kan inte heller prova std fälgar pga bromsarna...

Minns någon offset på sina 18 tummare?

Mvh Gustav

Jag har ET 35 på mina 8,5*18 + en spacer på 25 mm = total ET 10 mm.

Standardfälg till min 70:a har ET25

Jag fattar inte riktigt hur dina fälgar kan bredda innåt så mycket, det borde ta i övre kulbult, eller...?

Min spårvidd fram är 150 cm, men återigen det är en 70:a.

Att spårvidden minskar borde göra att scrubb också minskar och därmed borde bilen bli stabilare när underlaget är ojämnt.

Vad har du för däck?

Link to comment
Share on other sites

Hankook Ventus Sport heter däcken

Är riktigt tight vid övre kulbult och bortslipat lite i kanten... Fattar inte riktigt heller hur det kan gå, skivorna bygger ju knappt något utåt...

Link to comment
Share on other sites

Har Ventus Prime 225/50-16 under 635:an. Är sådär mediumbra, motsvarar ungefär vad priset säger. Inget toppendäck men inte helt kass heller. Kanske lite mera spårkänslig än ett bra däck

Kolla att lufttrycket är absolut rätt, det är viktigt åtminstone på BMW.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...