Jump to content

Slirande C4


Recommended Posts

Hej!

Har nyss köpt en -68 med C4 låda.

Den slirar när den är kall på 2:an och driven.

När den blir varm växlar den dock perfekt.

Det är lite för mycket olja enl. stickan. Kan det ha någon betydelse?

Kan det vara fel sort olja?

Är det så att tätningarna i lådan börjar bli dåliga så trycket ej kommer upp när den är kall? Kan man i så fall "förlänga livet" på den genom att hälla i tillsatsmedel som jag sett finns att köpa?

Tacksam för tips!

Darne

Link to comment
Share on other sites

Tillsatsmedel funkar inte annat än på packningar.

Det finns packningar på lådans servo som spänner banden men jag tycker det är borkastade 500kr på att ens prova.

Servons packning kan bytas istället. Behöver ej riva lådan för detta.

Om jag skulle göra en gissning så tror jag din lådas 1-2 eller 2-3 ventil kärvar pågrund av skit i ventilhuset.

När oljan är kall och trög så rör sig dessa veniler långsamt eller inte alls.

När oljan blir varm och flyktig så kommer dom igång och lådan funkar då normalt.

Är du händig så kan du plocka ur hela ventilhuset från lådan medan den sitter kvar i bilen

Plock isär hela huset och rengör med fotogen eller annan nafta baserat lösningsmedel.

Ej förtunning.

När du har gjort detta gör följande för att utesluta fler fel.

1. Justera främmre och bakre band.

2. Byt ut vacummodulatorn.

3. Byt ut slangen som går från motor till modulator.

Fel sorts olja är inte orsaken men kan ta död på lamellerna.

Ford's automatolja innehåller mycket mindre fett än andra fabrikanters.

Häller du i annan olja så tappar band och lameller snabbare greppet.

För mycket olja i lådan är ingen orsak heller men sug ur så du har rätt nivå!

Link to comment
Share on other sites

Ett tips för att ytterliggare säkra funktionen i ventilhuset om du ändå gör dig besväret att plocka ur, är att ta ur varje ventil och grada av ändarna på dessa. Det kan bli ett visst slitage med åren i samband med lite mikroskopiskt skit i oljan. Då vet du helt säkert att de sen löper friktionsfritt. Du kan testa varje ventilrörelse för hand lite försiktigt med olja på. Det bygger ju på tillskott och trycksförändringar, så den lilla finessen är enkel att göra.

Du kan samtidigt också köpa ett så kallat "shiftkit" hos någon återförsäljare så får du ett baskitt för utbyte av fjädrar och kulor samt tillhörande tips. Shiftkit finns för olika behov.

Men Precis som Per B anger så stämmer det att en riktig rengöring av ventilhuset i samband med lite nya packningar och rätt olja kan göra underverk på en automat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...