June 25, 200816 yr comment_56633 HejsanI princip allt är klart för köp och import av en -Mustang 66 från USA.Men jag undrar en sak. Vid exporten i USA måste Bill of Sales visas för att bilen ska kunna exporteras (och även title?)Därefter ska dessa dokument skickas till mig, via post. Eftersom jag måste ha dessa dokument för att visa vad jag betalat för bilen ifall den skulle försvinna eller bli totalförsörd på vägen.Hur brukar denna hantering gå till rent praktiskt? Vem tar hand om dessa ack så värdefulla dokument.Mvh Thomas
June 26, 200816 yr comment_56652 Ska inte dessa dokument skeppas med bilen? Mina papper kommer att göra det... Jag har en kopia på kvittot hemma.Speditören i USA behöver dessa dokument för att förbereda för exporten och lägger sedan dessa i bilen.
June 26, 200816 yr comment_56653 -Inlägget ändrat-Enkel guide vid import.1) - Export från USA. Pappren skickas med i bilen.2) - Förtullning vid ankomst. Teckna försäkring.3) - Boka ursprungskontroll (kostar 500 kr). Följande skall skickas med vid ansökan: Bevis om förtullning, Kvitto på köpet, Registreringsbevis och trafikförsäkring.- Ansök om tillfällig registrering (kostar 450 kr). Du får köra en vecka på USA plåtarna. Ursprungskontrollen tar idag 2 veckor pga. stort tryck hos vv.4) - Boka registreringsbesiktning när ursprungskontrollen är gjord (kostar 970 kr). - Boka även kontrollbesiktning efter reg.besiktningen (kostar 300 kr). Kan göras direkt efter reg.besiktningen.5)- Ställ på fordonent och glöm inte försäkring!- Registreringsbevis och skyltar på posten.